Filozofia 2 3301-L2FIL2-ANG
Kurs jest kontynuacją przedmiotu Filozofia 1. Wykład przeznaczony jest dla studentów pierwszego stopnia neofilologii angielskiej. Na zajęciach omawiane są kluczowe postacie oraz zagadnienia z kręgu współczesnej filozofii zachodniej (od końca dziewiętnastego wieku do czasów współczesnych). Tematyka wykładów obejmuje główne paradygmaty dwudziestowiecznej filozofii takie jak: psychoanaliza (Lacan i psychoanaliza feministyczna – Luce Irigaray, Julia Kristeva), szkoły post-marksistowskie (Szkoła Frankfurcka – Adorno, Horkheimer, Benjamin, Marcuse; Birmingham Centre – Williams, Hall; oraz Gramsci, Bourdieu i Althusser), Michel Foucault, Jacques Derrida i dekonstrukcja oraz wybrani współcześni autorzy, m. in: Slavoj Zizek. Wykłady umożliwiają głębsze rozumienie tekstów kulturoznawczych i literaturoznawczych oraz dostarczają narzędzi teoretycznych przydatnych podczas studiów neofilologicznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza
K_W03 poznaje / zgłębia metodologię naukową w dziedzinach językoznawczych, kulturoznawczych i literaturo- znawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego
K_W08 poznaje / zgłębia najważniejsze współczesne nurty i kierunki badań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych w ramach filologii angielskiej
K_W16 zdobywa / pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu wytworów kultury, takich jak literatura, kultura popularna, sztuki piękne
2. Umiejętności
K_U01 uczy się / rozwija umiejętność posługiwania się terminologią językoznawczą, literaturoznawczą i kulturoznawczą właściwą dla filologii angielskiej
K_U10 potrafi rozpoznawać symbole kultury i posługiwać się kodami kulturowymi w kontaktach z przedstawicielami kultur krajów obszaru języka angielskiego, i generalnie w interakcjach międzyosobowych oraz międzykulturowych
3. Kompetencje społeczne
K_K01 jest świadomy społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy, umiejętności
K_K03 rozumie etyczny wymiar swojej działalności i przestrzega zasad etyki zawodowej
K_K08 docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych
Kryteria oceniania
Pisemny test końcowy.
Literatura
Blackburn, Simon (2001). Think: A Compelling Introduction to Philosophy. Oxford: Oxford University Press.
Copleston, Frederick (2003). A History of Philosophy Vols 1-11. Great Britain: Continuum.
Kaufmann, Walter (1956). Existentialism: From Dostoyevesky to Sartre. New York: Meridian.
Levinson, Jerrold (ed.), The Oxford Handbook of Aesthetics (2005; online edn, Oxford Academic, 2 Sept. 2009)
Copp, David (ed.), The Oxford Handbook of Ethical Theory, Oxford Handbooks (2007; online edn, Oxford Academic, 2 Sept. 2009)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: