Filozofia 1 3301-L2FIL1-ANG
Kurs stanowi wprowadzenie do filozofii. Obejmuje zarówno nurty analityczne, jak i kontynentalne, z naciskiem na współczesne perspektywy. Kurs jest podzielony na moduły, które dotyczą różnych tematów w filozofii. Rozpoczyna się od wstępnej podróży po historii filozofii, a następnie przechodzi do badania wiedzy, tożsamości osobistej i egzystencjalizmu.
Każdy moduł nakreśla ogólny problem związany z danym tematem, przechodząc od stanowiska do stanowiska i badając trudności związane z różnymi perspektywami. Moduły są niezależne w tym sensie, że nie zależą od wcześniejszych modułów, a także różnią się pod względem konceptualnych korzeni, od klasycznych zagadnień analitycznych po bardziej kontynentalne tematy.
Filozofowie omawiani w kontekście tego pierwszego zestawu modułów obejmują Gettiera, Locke'a, Ryle'a, Kartezjusza, Shoemakera, Kierkegaarda, Nietzschego, Sartre'a i de Beauvoir.
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z klasycznymi tematami w filozofii, niektórymi kluczowymi perspektywami w każdym przypadku oraz zachęcenie do refleksji nad samymi problemami. Studenci są zachęcani do udziału poprzez głosowanie, a także do otwartej dyskusji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza
K_W03 poznaje / zgłębia metodologię naukową w dziedzinach językoznawczych, kulturoznawczych i literaturo- znawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego
K_W08 poznaje / zgłębia najważniejsze współczesne nurty i kierunki badań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych w ramach filologii angielskiej
K_W16 zdobywa / pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu wytworów kultury, takich jak literatura, kultura popularna, sztuki piękne
2. Umiejętności
K_U01 uczy się / rozwija umiejętność posługiwania się terminologią językoznawczą, literaturoznawczą i kulturoznawczą właściwą dla filologii angielskiej
K_U10 potrafi rozpoznawać symbole kultury i posługiwać się kodami kulturowymi w kontaktach z przedstawicielami kultur krajów obszaru języka angielskiego, i generalnie w interakcjach międzyosobowych oraz międzykulturowych
3. Kompetencje społeczne
K_K01 jest świadomy społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy, umiejętności
K_K03 rozumie etyczny wymiar swojej działalności i przestrzega zasad etyki zawodowej
K_K08 docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne w formie testowej. Test będzie obejmował zagadnienia przedstawione na wykładzie i odbędzie się na ostatnich zajęciach w semestrze.
Literatura
Blackburn, Simon (2001). Think: A Compelling Introduction to Philosophy. Oxford: Oxford University Press.
Copleston, Frederick (2003). A History of Philosophy Vols 1-11. Great Britain: Continuum.
Kaufmann, Walter (1956). Existentialism: From Dostoyevsky to Sartre. New York: Meridian.
Levinson, Jerrold (ed.), The Oxford Handbook of Aesthetics (2005; online edn, Oxford Academic, 2 Sept. 2009)
Copp, David (ed.), The Oxford Handbook of Ethical Theory, Oxford Handbooks (2007; online edn, Oxford Academic, 2 Sept. 2009)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: