Składnia 3301-L1SW
Wykład ze składni trwa jeden semestr i przeznaczony jest dla studentów studiów I stopnia (licencjackich) w Instytucie Anglistyki. Wykład kończy się egzaminem. Na wykładach prezentowane są podstawowe kategorie składniowe (od poziomu słowa do poziomu grupy składniowej), testy składnikowe oraz najważniejsze procesy strukturalne charakteryzujące współczesną angielszczyznę. Składnia formalna omawiana jest w ujęciu generatywnym, z odniesieniami do opisu kognitywnego wszędzie tam, gdzie jest to możliwe i merytorycznie uzasadnione. Szczegółowej analizie podlegają następujące zagadnienia: akwizycja języka ojczystego, dostęp do gramatyki uniwersalnej, parametryzacja oraz niektóre procesy transformacyjne ( pasywizacja i konstrukcje podnoszące jako przykłady przesunięcia alfa, mechanizm tworzenia pytań szczegółowych). Program wykładu uwzględnia najważniejsze dychotomie językoznawstwa opisowego i formalnego, w tym deskryptywizm a preskryptywizm, kompetencja a performancja, język zewnętrzny a język wewnętrzny, gramatyczność a akceptowalność, kreatywność systemowa a język formulaiczny, akwizycja a uczenie się. Struktura leksykonu omawiana jest z uwzględnieniem argumentów za i przeciw podejściu leksykalistycznemu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A) WIEDZA
Po ukończeniu kursu student:
- zna podstawowe mechanizmy analizy składniowej języka angielskiego oraz rozumie konieczną do przeprowadzenia tej analizy terminologię
- rozumie metodologię naukową stosowaną w badaniach składniowych i morfo-składniowych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego
- dysponuje wiedzą o najważniejszych zagadnieniach współczesnej składni opisowej i stosowanej)
- zna zasady projektowania badań w dziedzinie składni formalnej i rozumie wpływ tych badań na metodykę nauczania języka angielskiego jako obcego
B) UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu kursu student potrafi:
- powiązać podstawowe regularności gramatyki pedagogicznej z mechanizmami składniowymi omawianymi na wykładzie
- dostrzec regularności składniowe i przypadki ich naruszania w codziennej komunikacji
- przeprowadzić własne zadanie badawcze: sformułować problem, wyznaczyć metodę, zebrać i zinterpretować dane językowe
C) POSTAWY
Po ukończeniu kursu student rozumie i docenia:
- komunikację językową jako zjawisko warunkowane społecznie i kulturowo.
- użyteczność kompetencji gramatycznej i leksykalnej w budowaniu więzi wspólnotowych.
-równość systemową różnych odmian języka (względny charakter poprawności gramatycznej)
Kryteria oceniania
metody weryfikacji efektów kształcenia składnia wykład
- udział w grupach zadaniowych w trakcie zajęć, wymiana poglądów w czasie dyskusji grupowych i panelowych
- praca w grupach na materiale źródłowym
- praca z wykorzystanie platformy edukacyjnej Moodle – aktywność na forum wykładowym oraz sprawdziany (quizy) w trybie online
Końcowy test pisemny złożony z 15 pytań zamkniętych i 4 pytań otwartych, wymagających wiedzy o podstawowych mechanizmach składniowych języków naturalnych, właściwościach składniowych języka angielskiego oraz przeprowadzenia samodzielnej analizy przedstawionych danych składniowych.
Minimum wymagane na ocenę dostateczną: 60% maksymalnej liczby punktów.
Literatura
Carnie, Andrew 2002. Syntax. A generative introduction. Malden: Blackwell Publishers.
Haegeman, Liliane and Jacqueline Gueron 2006. English grammar. A generative perspective. Malden: Blackwell Publishing.
Huddleston, Rodney. 1995. English grammar. An outline. Cambridge: CUP.
Moravcsik, Edith 2006. An introduction to syntactic theory. London: Continuum.
Payne, Thomas 2006. Exploring language structure. A student's guide. Cambridge: CUP.
Radford, Andrew 1989. Transformational grammar. A first course. Cambridge: CUP.
Witkoś, Jacek 2004. Movement rules. Foundations of GB syntax of English. Poznań; Wydawnictwo Poznańskie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: