Składnia 3301-L1S
Ćwiczenia ze składni są kursem jednosemestralnym, uzupełniającym i dopełniającym wykład ze składni. Ćwiczenia prowadzone są w formie problemowo-dyskusyjnej, z naciskiem na kształtowanie mechanizmów samodzielnego myślenia, poprzez wskazywanie na procesy zachodzące w języku, raczej niż na encyklopedyczną wiedzę o ich skutkach. Program kursu obejmuje elementy składni opisowej (procesy i kategorie syntaktyczne). Studenci zapoznają się z najistotniejszymi regułami frazowymi języka angielskiego oraz testami składnikowymi pozwalającymi określić strukturę grupy wyrazowej (np. test przesunięcia, koordynacji, elipsy, rozszczepienia, pominięcia). Testy składnikowe znajdują również zastosowanie przy rozróżnianiu czasowników frazowych i przyimkowych. Ułatwiają też formalno-strukturalną definicję funkcji zdaniowych. Wprowadzone zostają elementy tzw. składni kategorii wzmocnionych (X-bar syntax), co pozwala na określenie roli elementów dopełniających (complements), uzupełniających (adjuncts) oraz określających (specifiers) w zdaniu angielskim. Proponowana analiza angielskich premodyfikatorów i postmodyfikatorów ma wspomóc studenta w jego praktycznej nauce języka angielskiego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
A) WIEDZA
Po ukończeniu kursu student:
- zna podstawowe mechanizmy analizy składniowej języka angielskiego oraz rozumie konieczną do przeprowadzenia tej analizy terminologię
- rozumie metodologię naukową stosowaną w badaniach składniowych i morfo-składniowych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego
- dysponuje wiedzą o najważniejszych zagadnieniach współczesnej składni opisowej i stosowanej)
- zna zasady projektowania badań w dziedzinie składni formalnej i rozumie wpływ tych badań na metodykę nauczania języka angielskiego jako obcego
B) UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu kursu student potrafi:
- powiązać podstawowe regularności gramatyki pedagogicznej z mechanizmami składniowymi omawianymi na wykładzie
- dostrzec regularności składniowe i przypadki ich naruszania w codziennej komunikacji
- przeprowadzić własne zadanie badawcze: sformułować problem, wyznaczyć metodę, zebrać i zinterpretować dane językowe
C) POSTAWY
Po ukończeniu kursu student rozumie i docenia:
- komunikację językową jako zjawisko warunkowane społecznie i kulturowo.
- użyteczność kompetencji gramatycznej i leksykalnej w budowaniu więzi wspólnotowych.
-równość systemową różnych odmian języka (względny charakter poprawności gramatycznej)
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie średniej ważonej, której komponentami są praca w grupach, aktywność, test śródsemestralny oraz pisemne zaliczenie końcowe. Uzyskanie zaliczenia ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu ze składni.
Literatura
Borsley, Robert D. 1991. Syntactic Theory. A unified approach. London: Edward Arnold.
Burton-Roberts, Noel 1987. Analysing sentences. An introduction to English syntax. London: Longman.
Carnie, Andrew 2002. Syntax. A generative introduction. Malden: Blackwell Publishing.
Moravcsik, Edith 2006. An introduction to syntactic theory. London: Continuum.
Radford, Andrew 1989. Transformational grammar. A first course. Cambridge: CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: