Fonologia 3301-L1PHLW
Celem wykładów jest wprowadzenie do analizy fonologicznej oraz omówienie podstawowych zjawisk fonologicznych w języku angielskim. Tematyka wykładów obejmuje następujące zagadnienia:
Fonetyczny i fonologiczny poziom opisu językowego; relacja pomiędzy fizycznymi właściwościami dźwięku a organizacją fonologiczną; zjawiska iluzji fonetycznej; abstrakcja fonologiczna
Wprowadzenie do analizy fonologicznej; uniwersalne oraz specyficzne dla języka angielskiego aspekty organizacji fonologicznej:
- Klasy naturalne; cechy dystynktywne; fonotaktyka języka angielskiego
- Alternacje w morfemach: reguły (morfo)fonologiczne i ich interakcje w języku angielskim
- Struktura sylaby; uniwersalna skala sonorności; reguły sylabifikacji w języku angielskim
- Zmienność językowa: wyjątki fonologiczne i czynnik frekwencji; czynniki regionalne i społeczne
Charakterystyka fonetyczna i fonologiczna wybranych wariantów języka angielskiego (Received Pronunciation, General American, Irish English, Australian English)
Zjawiska fonologiczne w akwizycji języka pierwszego oraz uczeniu się języka obcego; systematyczne zniekształcenia w wymowie; reguły automatyczne; interferencja
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent zna i rozumie:
- K_W03 w zaawansowanym stopniu gramatykę języka angielskiego
Umiejętności
Absolwent potrafi:
- K_U03 w zaawansowanym stopniu posługiwać się pojęciami gramatyki opisowej języka angielskiego
Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Literatura
Rubach, J. 1982. Analysis of Phonological Structures. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Rubach, J. 1997. English syllabification. Anglica 7, 65-84.
Wells, J. C. 1982. Accents of English. Cambridge University Press.
Zsiga, E. C. 2013. The Sounds of Language: An Introduction to Phonetics and Phonology. Wiley-Blackwell.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: