Fonologia 3301-L1PHL
Przegląd podstawowych pojęć fonologii generatywnej, w szczególności następujących pojęć: głęboka struktura fonologiczna, powierzchniowa struktura fonologiczna, derywacja, reguły fonologiczne i ich interakcja, uporządkowanie reguł fonologicznych, teoria cech dystynktywnych. Przedmiotem szczególnego zainteresowania jest struktura sylabiczna z punktu widzenia fonologii autosegmentalnej. Omawiane są tu m.in. następujące tematy: teoria reprezentalcji skeletalnej, algorytm sylabifikacyjny, typy systemów sylabifikacyjnych, rola spółgłosek ekstrasylabicznych w systemie interaktywnych procesów fonologicznych oraz rola hierarchii fonologicznej. Materiałem empirycznym dla wyżej opisanego programu teoretycznego jest język angielski. Z przeprowadzanych analiz wyłania ię spójny obraz struktury fonologicznej języka angielskiego opisanej z punktu widzenia fonologii generatywnej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01
Zdobywa / pogłębia wiedzę o miejscu filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych oraz o specyfice dziedzin filologicznych
K_W02
Poznaje terminologię / pogłębia znajomość terminologii używanej w językoznawstwie angielskim. Poznaje / zgłębia metodologię naukową w badaniach językoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego.
K_W03
Zdobywa / poszerza wiedzę o języku angielskim, jego gramatyce, składni, fonologii, fonetyce, morfologii, pragmatyce.
K_W07
Zdobywa / pogłębia wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
Umiejętności
K_U01
Uczy się / rozwija umiejętność posługiwania się terminologią językoznawczą i potrafi zastosować podstawową / pogłębioną metodologię językoznawczą.
K_U03
Umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej.
Kompetencje społeczne
K_K02
Rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju.
K_K08
Docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Literatura
Chomsky, Noam and Morris Halle (1968) The Sound Pattern of English. New York: Harper and Row.
Rubach, Jerzy (1982) Analysis of Phonological Structures.Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Rubach, Jerzy (1986) "The Sound System: Phonology", in A. Kaznowski (ed.), Introduction to Linguistics. Warszawa: University of Warsaw Press, 57-75.
Rubach, Jerzy (1976) "The Concept of an Underlying Representation", Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego 34, 101-109.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: