Fonetyka praktyczna 3301-L1PAPPh
Zajęcia 1,2,3:
Szczegółowy porównawczy angielsko-polski opis fonetyczny systemu spółgłosek angielskich. Ćwiczenia praktyczne zmierzające do utrwalenia poprawnej wymowy poszczególnych dźwięków angielskich w różnych kontekstach. (Wybrane nagrania z książki Ponsonby: jednostki 1-30).
Zajęcia 4, 5, 6:
Szczegółowy porównawczy angielsko-polski opis fonetyczny systemu samogłosek angielskich. Ćwiczenia praktyczne zmierzające do utrwalenia poprawnej wymowy dźwięków angielskich w oparciu o uwagi kontrastywne. (Wybrane nagrania z książki Ponsonby: jednostki 33-45).
Zajęcia 7:
Angielskie dwudźwięki w ujęciu kontrastywnym polsko-angielskim oraz ćwiczenia praktyczne w oparciu o nagrania z podręcznika Mimi Ponsonby z jednostek: 47-50.
Zajęcia 8:
Omówienie polskich reguł fonologicznych odpowiedzialnych za tzw. "polski akcent" w języku angielskim, to znaczy następujących procesów powierzchniowych bezwyjątkowo przenoszonych przez Polaków na języki obce: Ubezdźwięczniania Wstecznego, Reguły Zmiękczania Powierzchniowego oraz Nadmiernej Nosowości przed spółgłoskami szczelinowymi. Wskazanie studentom rad praktycznych mających na celu eliminację takich błędów w wymowie angielskiej wraz ze szczegółowym instruktażem praktycznym w czasie ćwiczeń wymowy. Zajęcia 9,10, 11, 12:
Rytm języka angielskiego, Redukcja samogłosek w pozycji nieakcentowanej oraz formy mocne i słabe. Akcent wyrazowy. Ćwiczenia praktyczne w oparciu o nagrania z podręcznika Mimi Ponsonby z jednostek: 7, 12, 13, 25, 30, 31, 32 i 46 jak również z podręcznika Rhymes and Rhythm - rozdział 1.
Zajęcia 13 i 14:
Omówienie angielskich reguł mowy szybkiej i rejestrów formalnego i nieformalnego:
- Reguła elizji głosek [t] i [d].
- Reguła asymilacji miejsc artykulacji dźwięków [t,d,n].
- Reguła palatalizacji dźwięków [t, d, s,z].
- Reguła wyrzucania dźwięku [j].
Procesy te są ilustrowane w oparciu o materiały dźwiękowe z podręcznika Rhymes and Rhythm rozdział 3 oraz Książkę Ponsonby rozdział 42.
Zajęcia 15:
Powtórzenie materiału kursu np. w formie odsłuchania nagrań studentów zadanych do wykonania w domu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zna i rozumie
w zaawansowanym stopniu fonetykę języka (K_W05)
Umiejętności: Student potrafi
Student jest w stanie poprawnie stosować cechy fonetyczne języka angielskiego mówiąc i czytając, monitorować i diagnozować ich poprawność, zwłaszcza w odniesieniu do języka (K_U09)
Kompetencje społeczne: Student jest gotów do
wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w aktywnościach podejmowanych w ramach zajęć (K_K03)
podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów (K_K04)
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne polegające na czytaniu słów, wyrażeń i zdań i/lub dłuższych tekstów pochodzących z materiałów używanych podczas zajęć, ewentualnie po uprzednim ich nagraniu, w sposób odzwierciedlający poprawną wymowę dźwięków i właściwy akcent oraz rytm. Zaliczenie powtórkowe wygląda tak samo, liczbę podejść określa każdy prowadzący w informacji o swoich zajęciach.
Dopuszcza się 2 usprawiedliwione nieobecności. Ewentualne zwiększenie limitu wymaga ustalenia z konkretnym prowadzącym sposobów ich odpracowania.
Literatura
Roach, Peter. (1991): English Phonetics and Phonology. CUP.
Vaughan-Rees, Michael. (1994): Rhymes and Rhythm. Macmillan Publishers Ltd. [wybrane nagrania z książki z naciskiem na akcentowanie i rytm.]
Ponsonby, Mimi. (1999): How Now Brown Cow. Prentice Hall. [odpowiednie fragmenty dotyczące samogłosek i dyftongów, form słabych i silnych, asymilacji, łączenia, rytmu i intonacji.]
Bradford, Barbara (1992): [z] Intonation in Context. CUP. [wybrane fragmenty - emfaza, znaczenia kontrastujące, wyjaśnianie nieporozumień, wyrażanie zdenerwowania, zdziwienia, zachęty, itp.]
Ian Wilson-Morris (1984): English Phonemic Transcription. Basil Blackwell Ltd Oxford - jako źródło transkrybowanych tekstów.
Martin Hewings: English Pronunciation in Use - Advanced. CUP. + CDs
Wells. J.C. (2004): Pronouncing Dictionary. Longman Ltd.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: