Wymowa i ustna interpretacja tekstu 3301-L1PAOS
Celem kursu jest:
- wprowadzenie do angielskiej intonacji - tony, tonacje, funkcje. Cwiczenia z ksiązki Bradford i Ponsoby.
- uwrażliwienie studentów na cechy poprawnej wymowy języka angielskiego, zarówno na poziomie poszczególnych dźwięków jak i prozodii wypowiedzi;
- pomoc w zdiagnozowaniu ich własnej wymowy i eliminacja błędów często wynikających z interferencji fonetycznej i fonemicznej języka ojczystego;
- uświadomienie im roli dynamicznego rytmu czasowego (niesylabicznego) w kontrolowaniu tempa angielskich wypowiedzi;
- poprawienie precyzji i płynności poprzez rozwijanie konsekwencji w wymowie poszczególnych dźwięków, panowaniu nad akcentem wyrazowym, utrzymywaniu wyraźnego kontrastu pomiędzy sylabami akcentowanymi a nieakcentowanymi, oraz stosowaniu słabych form, elizji, upodobnień, i łączenia wyrazów;
- pomoc w wyrabianiu nawyku podkreślania intencji wypowiedzi, oraz zaznaczania uczuć i postaw mówiącego poprzez akcent toniczny i intonację.
Równoległa praca na trzech poziomach:
- prozodycznym (akcent wyrazowy, akcent zdaniowy [logiczny], rytm wypowiedzi, intonacja);
- artykulacyjnym (wymowa poszczególnych samogłosek i spółgłosek);
- zjawisk mowy płynnej (osłabianie/redukcja sylab nieakcentowanych i formy słabe wyrazów pełniących funkcję gramatyczną, łączenie wyrazów, elizja, różne rodzaje asymilacji).
Wśród stosowanych technik znajdą się: słuchanie i rozróżnianie dźwięków, słuchanie i naśladowanie, czytanie transkrypcji fonetycznej od krótkich zwrotów do pełnych wypowiedzi i tekstów, wyraziste czytanie tekstów informacyjnych, informacyjnych, i interpretacja fragmentów tekstów beletrystycznych i sztuk.
Efekty kształcenia
K_U05: Student jest w stanie monitorować i diagnozować poprawność fonetyczną języka angielskiego, zwłaszcza w odniesieniu do języka polskiego.
Kryteria oceniania
Czytanie zadanych wcześniej tekstów (od baśni i opowiadań po nagrania publicystyczne), ewentualnie po uprzednim ich nagraniu, w sposób odzwierciedlający poprawną wymowę dźwięków i właściwy akcent, rytm oraz intonację.
Zaliczenie ustne polegające na czytaniu słów, wyrażeń i zdań i/lub dłuższych tekstów pochodzących z materiałów używanych podczas zajęć, ewentualnie po uprzednim ich nagraniu, w sposób odzwierciedlający poprawną wymowę dźwięków i właściwy akcent oraz rytm. Zaliczenie powtórkowe wygląda tak samo, liczbę podejść określa każdy prowadzący w informacji o swoich zajęciach.
Studenci z ustabilizowanym akcentem natywnym lub niemal natywnym mogą być zwolnieni z przedmiotu według zasad określonych w Uchwale nr 9 Rady Dydaktycznej IA.
Dopuszcza się 2 usprawiedliwione nieobecności. Ewentualne zwiększenie limitu wymaga ustalenia z konkretnym prowadzącym sposobów ich odpracowania.
Literatura
Mimi Ponsonby. How Now Brown Cow? A course in the pronunciation of English. Prentice Hall. + nagrania.
Michael Vaughan-Rees. Rhymes and Rhythm. A poem-based course for English pronunciation. Macmillan, 1994. + nagrania.
Barbara Bradford. Intonation in Context. CUP, 1999. + nagrania.
Martin Hewings. English Pronunciation in Use Advanced. CUP, 2007 + nagrania.
L.G. Alexander. Advanced Grammar of English (wybór 12 tekstów do ćwiczenia płynnego czytania).
Ian Wilson-Morris. English Phonemic Transcription. Basil Blackwell Limited
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: