Angielski w wybranych dziedzinach nauki 1 3301-L1PAENDO-1
- Zajęcia składają się z 6 modułów (A-F) (3 w semestrze), każdy prowadzony przez innego nauczyciela, moduły mogą być oferowane w dowolnym porządku
- Zagadnienia praktycznej nauki języka angielskiego (np. czasy, zdania warunkowe) wiążą się logicznie, na tyle, na ile to możliwe, z danym modułem (A-F). Podział zagadnień między modułami zapewnia poruszenie wszystkich kluczowych tematów praktycznej nauki (wybrane problemy gramatyki angielskiej, słownictwo na poziomie akademickim, gramatyka tekstu)
- Podział zagadnień między modułami:
Moduł A: porządkowanie wypowiedzi, analizowanie, budowanie argumentacji, zdania względne; Moduł B: formułowanie sądów na podstawie danych, stawianie hipotez, przewidywanie, proponowanie, przedstawianie ciągów przyczynowo-skutkowych, czasy nierzeczywiste, tryb łączący; Moduł C: synteza, streszczanie, informowanie, przedstawianie wniosków, precyzja i zwięzłość wypowiedzi, użycie rzeczowników, przysłówków i przedimków; Moduł D: klasyfikowanie, porównywanie i kontrastowanie, dokonywanie sprawozdań, mowa zależna; Moduł E: ocenianie, uzasadnianie, przekonywanie, podkreślanie, spekulowanie, tryby warunkowe; Moduł F: wyjaśnianie i opisywanie problemów, przedstawianie rozwiązań, szukanie informacji, wyrażanie prośby, wzorce składniowe czasowników.
- Zagadnienia przypisane do danego modułu powinny być w nim poruszone, ale prowadzący mogą sięgnąć także po pozostałe, jeśli zachodzi taka potrzeba. Zagadnienia praktyczne powinny, na ile się da, być przedstawiane i ćwiczone w kontekście dyscypliny akademickiej danego modułu (np. architektura / ochrona przyrody/ muzykologia).
Zajęcia służą pogłębianiu umiejętności dyskursywnych (czytanie, pisanie, rozumienie ze słuchu i mówienie) oraz rozumienia systemu językowego (słownictwa, gramatyki i leksyko-gramatyki), skupiając się jednocześnie na poznawaniu konkretnych treści, komunikacji kulturowej i umiejętności uczenia się. Treść i język mają jednakową wagę w procesie nauczania i oceniania. Treść nie stanowi jedynie punktu wyjścia do ćwiczeń gramatycznych, lecz jest ważnym czynnikiem wpływającym na osiągnięcie pożądanych efektów kształcenia uczestników zajęć. Modułowość jest ukłonem w kierunku różnorodnych potrzeb studentów i odzwierciedla interdyscyplinarny charakter dyskursu akademickiego. Wynikający z tego nacisk na autonomię uczących się zachęca do kreatywności, wzbudza większą motywację i chęć angażowania się w zadania i projekty.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego (K_W05)
- w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w odniesieniu do krajów obszaru języka angielskiego, odzwierciedlone w odnośnych dyscyplinach akademickich (K_W09)
Umiejętności
Studenci potrafią:
- wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji w danej dyscyplinie akademickiej (K_U05)
- planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele dla zadań klasowych, do wykonania na Moodle’u, debaty i projektów końcowych (K_U08)
- przedstawić zdobytą wiedzę z danej dyscypliny akademickiej i przekazywać ją w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U09)
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych podczas prac terenowych, projektowych i nad innymi zadaniami w każdym z modułów (K_K03)
- efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażanie się w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny na tematy związane z daną dyscypliną naukową oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów (K_K05)
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Ocena na koniec semestru jest średnią ocen z trzech modułów i opiera się na (w odniesieniu do efektów kształcenia): aktywnym udziale w zajęciach ((K_W09, K_U08, K_U09), wykonaniu zadań na platformie Moodle (K_W05, K_K03), wkładzie w końcową debatę lub projekt (K_W05, K_U05, K_U08, K_K05).
- aktywność na zajęciach i (fakultatywnie) wykonanie otwartych zadań na Moodle’u (30%)
- wykonanie zadań zamkniętych na Moodle’u (30%)
- udział w końcowej debacie lub projekcie grupowym (minimum 3 studentów w grupie)
Dopuszczalne są 3 nieobecności. Sposób ich odrobienia do uzgodnienia z prowadzącym.
Literatura
Problem Areas in English Grammar (materiały zebrane przez A. Wojtyś )
Kinsella, K. (2010). Academic Language Function Toolkit. Sweetwater Union High School District.
McCarthy, M. & O’Dell, F. (2016) Academic Vocabulary in Use. 2nd ed. Cambridge: CUP.
Lynch, T. & Anderson, K. (2013) Grammar for Academic Writing. University of Edinburgh.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: