Wstęp do literaturoznawstwa CLIL 2 3301-L1ILS-CLIL2
Druga część dwusemestralnego kursu realizowanego w ramach programu pierwszego roku studiów licencjackich.
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi terminami, narzędziami językowymi oraz technikami pracy z tekstem literackim i kulturowym, niezbędnymi do prowadzenia krytycznej analizy na poziomie akademickim. Kurs obejmuje zagadnienia związane z poezją, dramatem, przedstawieniami teatralnymi, prozą narracyjną oraz studiami nad adaptacjami dzieł literackich. Stanowi także praktyczne wprowadzenie do pisania esejów krytycznych, recenzji sztuk teatralnych i adaptacji filmowych literatury angielskiej. W ramach zajęć omawiane są m.in. interpretacja tezy eseju, struktura tekstu akademickiego oraz zasady stylu naukowego. Kurs pełni również funkcję intensywnego treningu języka angielskiego w zakresie pisania i mówienia w kontekście akademickim.
Całość programu dzieli się na trzy części: poświęcone dramatowi, poezji oraz utworom narracyjnym. W module dotyczącym poezji studenci poznają zasady budowy i kompozycji wiersza, metrum oraz figury stylistyczne, a także najważniejsze gatunki poetyckie angielskiego obszaru językowego, takie jak sonet. Część poświęcona dramatowi rozpoczyna się od analizy fragmentów "Poetyki " Arystotelesa, a następnie koncentruje się na wybranym dramacie elżbietańskim. W module narratologicznym studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami i metodami analizy prozy, które następnie stosują w praktyce na wybranych fragmentach tekstów. Integralnym elementem kursu jest również analiza teatralnych i filmowych adaptacji omawianych dzieł literackich.
Studia licencjackie (I stopnia)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
K_W01 w zaawansowanym stopniu terminologię, teorię i metody badań nad literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej, które są niezbędne do przeprowadzenia krytycznej analizy tekstów literackich oraz innych tekstów kultury na poziomie akademickim
K_W07 w zaawansowanym stopniu struktury, leksykę i konwencje posługiwanie się językiem angielskim w mowie i piśmie
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U01w zaawansowanym stopniu stosować terminologię, teorie i metody badań nad literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej niezbędną do przeprowadzenia krytycznej analizy różnych tekstów kultury na poziomie akademickim
K_U07 posługiwać się strukturami, leksyką i odpowiednio dobierać konwencje językowe do sytuacji komunikacyjnej (np. uczestniczenie w debacie publicznej, wygłoszenie prezentacji akademickiej, uczestnictwo w debacie akademickiej, itp.) w języku angielskim w mowie i piśmie na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Kryteria oceniania
Ocena końcowa w oparciu o przedłożone eseje akademickie (3-5) i inne formy weryfikacji wiedzy właściwej dla nauczanych treści (np. testy pisemne, aktywny udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji). W skład oceny końcowej wchodzi również komponent językowy, który stanowi 25% oceny całościowej. Ten komponent ocenia użycie zróżnicowanego i precyzyjnego słownictwa, różnorodnych i poprawnych struktur zdaniowych, poprawność gramatyczną, pisownię, interpunkcję, wymowę oraz spójność wypowiedzi.
-- prace pisemne oraz testy cząstkowe (weryfikacja efektów: W, U)
-- cząstkowe prace pisemne i wypowiedzi ustne (wefyfikacja efektów: W, U, K)
-- wykonywanie krótkich zadań podczas zajęć (weryfikacja efektów: W, U, K)
Dopuszczalne są trzy nieobecności.
Literatura
Paul Fussell, Poetic Meter and Poetic Form (fragmenty); Sh. Rimmon-Kennan, Narrative Fiction (fragmenty); Aristotle, Poetics (fragmenty); oraz teksty wybrane przez poszczególnych prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: