Wstęp do literaturoznawstwa CLIL 2 3301-L1ILS-CLIL2
Pierwsza część dwusemestralnego kursu wchodzącego w zakres programu pierwszego roku studiów licencjackich.
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi terminami, narzędziami językowymi i technikami pracy z tekstem literackim i kulturowym, niezbędnymi do przeprowadzenia krytycznej analizy na poziomie akademickim. Kurs obejmuje zajęcia o poezji, dramacie, przedstawieniach teatralnych, prozie narracyjnej i studiach nad adaptacjami dzieł literackich, oraz stanowi praktyczne wprowadzenie do pisania esejów krytycznych, recenzji sztuk teatralnych i adaptacji filmowych tekstów literatury angielskiej. Tematyka kursu obejmuje takie zagadnienia, jak: interpretacja tezy eseju,
struktura eseju i paragrafu, akademicki styl pisania. Jest to również intensywny kurs języka angielskiego dla celów akademickich w zakresie języka pisanego i mówionego.
Kurs jako całość ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i technikami pracy z tekstem literackim na poziomie akademickim. Kurs dzieli się na trzy części poświęcone dramatowi, poezji i utworom narracyjnym. Kolejność części zależy od prowadzącego. W części poświęconej poezji studenci poznają główne zagadnienia dotyczące budowy i kompozycji wiersza, metrum, figur stylistycznych, jednocześnie zapoznając się z najpopularniejszymi gatunkami poetyckimi angielskiego obszaru językowego. Część poświęcona dramatowi rozpoczyna się od analizy fragmentów Poetyki Arystotelesa, a następnie koncentruje się na dramacie elżbietańskim, którego przykłady omawiane są w mniej więcej tym samym czasie na zajęciach z historii literatury angielskiej. W części poświęconej utworom narracyjnym studenci poznają podstawowe terminy z zakresu narratologii, których przykłady omawiane są na podstawie wybranych fragmentów prozy. Podczas kursu analizuje się również filmowe lub teatralne adaptacje omawianych sztuk lub/i innego tekstu literackiego. Równolegle z zagadnieniami merytorycznymi, kurs uczy słownictwa akademickiego, konstruowania krótkich form pisania o literaturze (paragraf/krótki esej), wypowiadania się z użyciem poprawnego gramatycznie akademickiego języka.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01 w zaawansowanym stopniu specyfikę filologii angielskiej w odniesieniu do dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad literaturą w ramach filologii angielskiej omawiane podczas zajęć
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa omawianym podczas zajęć, np. gatunki i rodzaje literackie, budowa wiersza, stopy metryczne, rodzaje narracji, fokalizacja, etc.
K_U03 analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji w formie eseju akademickiego, recenzji sztuki teatralnej lub recenzji adaptacji filmowej.
K_U06 rozpoznawać i posługiwać się kodami i konwencjami kulturowymi w interakcjach międzykulturowych
K_U08 planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Kompetencje społeczne
Studenci gotowi są do:
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu, itp.
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
Ocena końcowa w oparciu o przedłożone eseje akademickie (3-5) i sprawdzian pisemny z praktycznej znajomości omawianych zagadnień.
Dopuszczalne są trzy nieobecności.
Literatura
Paul Fussell, Poetic Meter and Poetic Form (fragmenty); Sh. Rimmon-Kennan, Narrative Fiction (fragmenty); Aristotle, Poetics (fragmenty); oraz teksty wybrane przez poszczególnych prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: