Wstęp do językoznawstwa CLIL 2 3301-L1ILG-CLIL2
Kontynuacja przedmiotu z poprzedniego semestru. Celem kursu jest wprowadzenie do nauki o języku, rozumianej jako obszar rozważań teoretycznych, jak również jako dziedzina wiedzy o potencjalnych zastosowaniach praktycznych. Omawiane zagadnienia obejmują tematy z zakresu semantyki i pragmatyki językoznawczej. Punktem wyjścia jest omówienie kodowego modelu komunikacji językowej, zaś tematy omawiane w dalszej części kursu służyć mają m. in. rozważaniom, na ile model ten jest w stanie wyjaśnić zjawisko komunikowania znaczenia w języku naturalnym. Zagadnienia semantyczne omawiane w ramach kursu obejmują kwestię relacji leksykalnych, a także omówienie dwóch istotnych mechanizmów pojęciowych: mechanizmu metonimii i mechanizmu metafory pojęciowej oraz ich roli w motywowaniu polisemii. Z kolei zagadnienia z zakresu pragmatyki obejmują omówienie podstawowych pojęć teoretycznych oraz rozważania nad rolą kontekstu i inferencji w komunikacji językowej. Dalszym krokiem jest omówienie teorii Grice’a, jego zasady kooperacji oraz precyzujących ją maksym konwersacyjnych, a także mechanizmu implikatury konwersacyjnej. Ta część kursu stanowi również wprowadzenie do kolejnych dwóch pragmatycznych modeli teoretycznych: teorii aktów mowy Austina i teorii uprzejmości językowej (model Brown i Levinsona). Dyskusja w ramach kursu kończy się rozważaniami nad relacjami pomiędzy językiem, myślą ludzką i kulturą. Kurs obejmuje szerokie i zróżnicowane spektrum ćwiczeń w zakresie użycia mówionego i pisanego języka angielskiego dla celów akademickich. W szczególności w tym obszarze tematyka kursu obejmuje takie zagadnienia jak: struktura wywodu akademickiego; omówienie założeń teoretycznych wywodu; analiza danych językowych z wykorzystaniem narzędzi zaproponowanych w przyjętej ramie teoretycznej; cytowanie, parafrazowanie, robienie odsyłaczy bibliograficznych w tekście, redakcja bibliografii)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad językiem w ramach filologii angielskiej w odniesieniu do zagadnień z zakresu semantyki i pragmatyki
- K_W04 w zaawansowanym stopniu powiązania języka z procesami historyczno-kulturowymi, w szczególności w odniesieniu do zjawisk semantycznych i pragmatycznych
- K_W05 w zaawansowanym stopniu semantykę i pragmatykę języka angielskiego
- K_W08 w zaawansowanym stopniu rolę procesów semantycznych, w szczególności rolę metafory i metonimii pojęciowej, oraz procesów pragmatycznych jako mechanizmów motywujących zmiany językowe
- K_W13 uwarunkowania procesu przyswajania drugiego języka i modele akwizycji języka obcego właściwe dla językoznawstwa angielskiego, z naciskiem na zastosowanie teoretycznej wiedzy z zakresu semantyki i pragmatyki w rozwijaniu skutecznych metod nauczania angielskiego jako języka obcego
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu semantyki i pragmatyki językoznawczej
- K_U03 analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe przy użyciu teoretycznego aparatu pojęciowego z zakresu semantyki i pragmatyki językoznawczej
- K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji w odniesieniu do zjawisk i zagadnień z zakresu semantyki i pragmatyki językoznawczej
- K_U08 planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele dotyczące analizy zjawisk semantycznych i pragmatycznych
- K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, zarówno w przygotowywanych w ramach kursu pracach pisemnych, jak i w prezentacjach ustnych i swobodnych wypowiedziach w dyskusji dotyczącej omawianych w ramach kursu zagadnień semantycznych i pragmatycznych
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych, w szczególności w zakresie poszanowania własności intelektualnej w pracy akademickiej, sprawiedliwej współpracy z innymi w pracach zespołowych oraz poszanowania zdania innych osób w swobodnych dyskusjach w ramach zajęć
- K_K04 podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów, w szczególności dzięki głębszemu poznaniu semantycznych i pragmatycznych mechanizmów komunikacji językowej
- K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażanie siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów, w szczególności w odniesieniu do zagadnień semantycznych i pragmatycznych omawianych w ramach kursu oraz dzięki umiejętnościom językowym zdobytym w ramach kursu
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
- obecność
- aktywność na zajęciach
- 3 do 5 prac pisemnych (omówienie teoretycznego podejścia do zjawiska; analiza danych empirycznych przy użyciu narzędzi zaproponowanych w podejściu teoretycznym)
- przygotowanie prezentacji
- test śródsemestralny
- test końcowy
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Yule, George. 2006. The study of language. [3 wydanie]. Cambridge: Cambridge University Press (wybrane rozdziały)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: