Wstęp do językoznawstwa CLIL 1 3301-L1ILG-CLIL1
Celem kursu jest wprowadzenie do nauki o języku, rozumianej jako obszar rozważań teoretycznych oraz jako dziedzina wiedzy o potencjalnych zastosowaniach praktycznych. Omawiane zagadnienia obejmują pochodzenie i cechy ludzkiego języka, ze szczególnym uwzględnieniem porównania ludzkiego języka do systemów komunikacji innych zwierząt oraz spojrzenia na język z perspektywy teorii ewolucji. Dyskusja obejmuje również koncepcję języka jako systemu znaków, ze szczególnym uwzględnieniem definicji pojęcia znaku, klasyfikacji znaków oraz zjawisk arbitralności, ikoniczności i indeksykalności w języku. Kolejny temat dotyczy spojrzenia na język jako na zjawisko psychologiczne i neurologiczne, a więc zagadnień dotyczących natury wiedzy językowej „przechowywanej” w naszym umyśle oraz neurologicznych podstaw naszego funkcjonowania językowego. Dyskusja w ramach kursu obejmuje również zjawiska mechanizmów akwizycji pierwszego języka oraz zjawiska akwizycji/nauki drugiego języka, w tym pytania, co teoretyczna wiedza o ludzkim funkcjonowaniu językowym wnieść może do rozważań o skutecznych sposobach nauczania języka obcego. Wśród omawianych tematów jest też zagadnienie zróżnicowania języka, w tym kwestia historycznej zmiany językowej oraz geograficzne i społeczne zróżnicowanie języka. Ostatnia grupa tematów dotyczy wybranych aspektów morfologii i obejmuje zagadnienie mechanizmów wzbogacania leksykonu języka, wprowadzenie podstawowych pojęć morfologii językoznawczej, omówienie podstawowych kategorii i typów słowotwórczych języka angielskiego oraz wprowadzenie do analizy struktury morfologicznej wyrazów złożonych. Cały kurs to również intensywny kurs języka angielskiego dla celów akademickich w zakresie języka pisanego i mówionego, wprowadzający warsztat pisania tekstów akademickich w języku angielskim, umiejętności przygotowywania multimedialnych prezentacji dla celów akademickich, umiejętność przeprowadzania wywodu akademickiego opierającego się na argumentach empirycznych i założeniach teoretycznych. W szczególności w tym obszarze tematyka kursu obejmuje takie zagadnienia jak: akademicki styl pisania, struktura akapitu, wprowadzenie rozróżnienia pomiędzy badanymi zjawiskami empirycznymi a narzędziami teoretycznymi służącymi do opisu i wyjaśniania tych zjawisk; korzystanie ze źródeł bibliograficznych, odsyłacze bibliograficzne i bibliografia w tekście akademickim, cytowanie i parafrazowanie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad językiem w ramach filologii angielskiej w odniesieniu do zagadnień wymienionych w opisie przedmiotu
- K_W04 w zaawansowanym stopniu powiązania języka z procesami historyczno-kulturowymi, w szczególności w odniesieniu do zjawisk związanych z historyczną zmiennością języka, a także z geograficznym i społecznym zróżnicowaniem języka
- K_W05 w zaawansowanym stopniu morfologię języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem podstawowych kategorii i typów słowotwórczych języka angielskiego oraz umiejętności analizowania struktury morfologicznej wyrazów złożonych
- K_W08 w zaawansowanym stopniu historyczny rozwój języka, szczególnie języka angielskiego, oraz towarzyszącą temu procesowi zmienność na różnych płaszczyznach opisu języka, a w szczególności zmienność fonologiczną, składniową i semantyczną
- K_W13 uwarunkowania procesu przyswajania drugiego języka i modele akwizycji języka obcego właściwe dla językoznawstwa angielskiego, z naciskiem na zastosowanie teoretycznej wiedzy językoznawczej w rozwijaniu skutecznych metod nauczania angielskiego jako języka obcego
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa w odniesieniu do zagadnień wymienionych w opisie przedmiotu
- K_U03 analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe przy użyciu teoretycznego aparatu pojęciowego wprowadzonego w ramach kursu
- K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji w odniesieniu do zjawisk i zagadnień omawiany w ramach kursu
- K_U08 planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele dotyczące analizy omawianych w ramach kursu zjawisk i problemów
- K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, zarówno w przygotowywanych w ramach kursu pracach pisemnych, jak i w prezentacjach ustnych i swobodnych wypowiedziach w dyskusji dotyczącej omawianych w ramach kursu zagadnień
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych, w szczególności w zakresie poszanowania własności intelektualnej w pracy akademickiej, sprawiedliwej współpracy z innymi w pracach zespołowych oraz poszanowania zdania innych osób w swobodnych dyskusjach w ramach zajęć
- K_K04 podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów, w szczególności dzięki głębszemu poznaniu mechanizmów komunikacji językowej
- K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażanie siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów, w szczególności w odniesieniu do zagadnień omawianych w ramach kursu oraz dzięki umiejętnościom językowym zdobytym w ramach kursu
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
- obecność
- aktywność na zajęciach
- 3 do 5 prac pisemnych (krótkie streszczenie tekstu naukowego, pisemna analiza danych językowych; opis eksperymentu językoznawczego)
- przygotowanie prezentacji
- test śródsemestralny
- test końcowy
Dopuszczalnych jest 6 nieobecności.
Literatura
Yule, George. 2006. The study of language. [3 wydanie]. Cambridge: Cambridge University Press (wybrane rozdziały)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: