Wstęp do kulturoznawstwa 3301-L1ICS
Zajęcia przygotowują do analizy tekstów i zagadnień kultury oferując połączenie teorii z praktyką. Studenci poznają narzędzia i metodologie przydatne w kulturoznawstwie.
Tematyka obejmuje:
1. Antropologia kulturowa
2. Pamięć kulturowa
3. Badania nad przestrzenią miejską
4. Kultura kulinarna
5. Kultura materialna i konsumpcjonizm
6. Moda
7. Sztuka i fotografia
8. Komiksy
9. Filmy i seriale
10. Gry
11. Adaptacje
12. Kultura postcyfrowa
13. Muzyka popularna
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent zna i rozumie:
K_W01 w zaawansowanym stopniu terminologię, teorię i metody badań nad kulturą w ramach filologii angielskiej
K_W06 w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur oraz historyczne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w odniesieniu do krajów obszaru języka angielskiego
Umiejętności
Absolwent potrafi:
K_U01 - w zaawansowanym stopniu stosować terminologię, teorie i metody badań nad kulturą w ramach filologii angielskiej
K_U06 w zaawansowanym stopniu rozpoznać i opisać złożoność i pluralizm kultur oraz historyczne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w odniesieniu do krajów obszaru języka angielskiego
Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranej treści
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- test końcowy 50%
- prace pisemne 20%
- prezentacja 15%
- aktywność 15%
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Appadurai, Arjun. “Introduction: Commodities and the Politics of Value” [w:] The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective. Red. Arjun Appadurai. CUP, 1986, 3–63.
Bordwell, David, Kristin Thompson. Film Art. An Introduction. McGraw Hill, 2008.
Buckley, Cheryl and Hazel Clark. “Conceptualizing Fashion in Everyday Lives” [w:] Design Issues, tom 28 nr 4. Jesień 2012, 18-28.
Clarke, John. “Dupes and Guerillas” [w:] The Consumer Society Reader. Red. Lee, Martyn, J. Blackwell, 2000.
Couniham, Carole and Penny Van Esterik. Food and Culture. A Reader. Routledge, 2013.
Douglas, Mary and Baron Isherwood. “The Uses of Goods” [w:] The Consumer Society Reader. Red. Lee, Martyn, J. Blackwell, 2000.
Erll, Astrid, Ansgar Nünning (red.). Cultural Memory Studies. An International and Interdisciplinary Handbook. De Gruyter, 2008.
Hubbard, Phil. City. Routledge, 2006.
Hutcheon, Linda i Siobhan O'Flynn. A Theory of Adaptation. Routledge, 2013. [ch. 1]
Jordan, Spencer. “Introduction” [w:] Postdigital Storytelling. Routledge, 2019.
Longhurst, Brian. “Arguments and Framework” [w:] Popular Music and Society. Cambridge: Polity Press, 1996.
Levinson, Paul “Why ‘New’ New Media?” [w:] New New Media. Pearson 2012.
McCloud, Scott. Understanding Comics: The Invisible Art. William Morrow, 1993.
Ryan, Marie-Laure. “Beyond Myth and Metaphor” [w:] Avatars of Story. University of Minnesota Press, 2006.
Strinati, Dominic. An Introduction to Theories of Popular Culture. Routledge, 2004.
Wise, Michael D. and Jennifer Jensen Wallach. The Routledge History of American Foodways. Routledge, 2016. [introduction and ch. 5]
Woodward, Ian. “The Material as Culture.” Understanding Material Culture. Sage, 2007.
Teksty uzupełniające
van Dijck, José. The Culture of Connectivity. Oxford UP, 2013.
Sanders, Julie. Adaptation and Appropriation. Routledge, 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: