Historia Anglii 2 3301-L1HEW2
Zarys historii Anglii nowożytnej, ze szczególnym uwzględnieniem głównych zjawisk i przemian społecznych i kulturowych. Wykład rozpoczyna się od przeglądu uwarunkowań geograficznych i ekonomicznych i przedstawia główne tematy w historii Anglii od roku 1485 do 1945, w ramach następujących, uporządkowanych chronologicznie zagadnień: przekształcenie systemów produkcji rolnej, przemysłu i handlu; wieś angielska i pracownicy rolni; urbanizacja, szczególnie po 1780 roku; transport i komunikacja; struktury samorządów terytorialnych i organizacji społecznych; rozwój klasy średniej, ich standardy życia i wpływy polityczne; stopa życiowa i warunki mieszkaniowe klasy robotniczej; organizacja samopomocy klasy robotniczej, ludyzm, związki zawodowe; ruchy społeczne na rzecz reform od końca XVIII-ego wieku, między innymi ruch antyalkoholowy, kampania przeciwko niewolnictwu; rozwój systemu szkolnictwa publicznego od roku 1870, system szkolnictwa wyższego; przestępczość i system karny; rozwój państwa opiekuńczego, w szczególności po roku 1834; struktury polityczne począwszy od parlamentu elżbietańskiego do ruchów na rzecz reformy systemu w XIX wieku; ekspansja zamorska, rozwój Imperium Brytyjskiego, dwie wojny światowe.
Główne ogólne tematy omawiane w ramach powyższych zagadnień to: zmieniające się koncepcje bogactwa i władzy; relatywne znaczenie miejskich i wiejskich społeczności; wpływ zmian społecznych na kulturę materialną, warunki mieszkaniowe, medycynę; relacja między władzami i podwładnymi, stosunek ludności do władz, ideologie kolektywistyczne a indywidualizm; wiara religijna i ideologia; koncepcje narodu, narodowości; stosunek do świata zewnętrznego i do Imperium Brytyjskiego; rozumienie koncepcji centrum i peryferii, regionalizm i tendencje centralistyczne; podejście do przestępczości i systemu karnego; wojna i pokój; płeć, rodzina i społeczność; teorie edukacji; odpoczynek, sport; rozumienie przeszłości.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem wykładu jest dostarczenie studentom:
a) uporządkowanej wiedzy z zakresu historii społecznej, kulturowej i politycznej Anglii oraz Wielkiej Brytanii;
b) umiejętności posługiwania się podstawową terminologią właściwą dla historii Anglii, a także zastosowania podstawowej metodologii badań historycznych.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - ocena na podstawie:
1. wiedza z zakresu historii społecznej, kulturowej i politycznej Anglii;
2. umiejętność przedstawienia zdobytej wiedzy w sposób logiczny i klarowny.
Literatura
Kenneth O. Morgan (ed.) Oxford History of Britain, OUP, 2001:
- John Guy, John Morrill, The Tudors and Stuarts.
- Paul Langford, Christopher Harvie, The Eighteenth Century and the Age of Industry.
- H.C.G. Matthew, Kenneth O. Morgan, The Modern Age.
Seria "Pelican History of England":
- S. T. Bindoff, Tudor England.
- Maurice Ashley, England in the Seventeenth Century.
- J. H. Plumb, England in the Eighteenth Century.
- David Thomson, England in the Nineteenth Century.
- David Thomson, England in the Twentieth Century.
Asa Briggs, A Social History of England, Penguin 1986.
Henryk Zins, Historia Anglii, Ossolineum, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: