Historia Anglii 3301-L1HEW
Zarys historii Anglii od średniowiecza do wieku XX, ze szczególnym uwzględnieniem tendencji społecznych i kulturowych. Wykład rozpoczyna się od przeglądu uwarunkowań geograficznych i ekonomicznych historii Anglii średniowiecznej. Następnie przechodzi do szczegółowego omówienia okresu od roku 1485 do 1945 według następujących, uporządkowanych chronologicznie zagadnień:
- przekształcenia systemów produkcji rolnej, przemysłu i handlu;
- wieś angielska: pozycja robotnika rolnego;
- urbanizacja, szczególnie w okresie po 1780 roku;
- transport i komunikacja;
- struktury samorządów terytorialnych i organizacji społecznych;
- rozwój klasy średniej, ich standardy życia i wpływy polityczne;
- stopa życiowa i warunki mieszkaniowe klasy robotniczej;
- organizacja samopomocy klasy robotniczej, luddyzm, związki zawodowe;
- ruchy społeczne na rzecz reformy moralnej od końca XVIII wieku (m. in. ruch antyalkoholowy, kampania przeciwko niewolnictwu);
- rozwój systemu szkolnictwa publicznego od roku 1870, system szkolnictwa wyższego;
- przestępczość i system karny;
- rozwój państwa opiekuńczego, w szczególności od roku 1834;
- struktury polityczne od parlamentu elżbietańskiego do ruchów na rzecz reformy systemu w XIX w.;
- ekspansja zamorska, rozwój Imperium Brytyjskiego, dwie wojny światowe.
Główne ogólne tematy omawiane w ramach powyższych zagadnień to:
- zmieniające się koncepcje bogactwa i władzy;
- relatywne znaczenie miejskich i wiejskich społeczności;
- wpływ zmian społecznych na kulturę materialną, warunki mieszkaniowe, medycynę;
- relacja między władzami i podwładnymi, stosunek ludności do władz, ideologie kolektywistyczne a indywidualizm;
- wiara religijna i ideologia;
- koncepcje narodu i narodowości, a także stosunek do świata zewnętrznego i Imperium Brytyjskiego;
- rozumienie koncepcji centrum i peryferii, regionalizm i tendencje centralistyczne;
- podejście do przestępczości i systemu karnego;
- wojna i pokój;
- płeć, rodzina i społeczność;
- teorie edukacji;
- czas wolny, odpoczynek, sport;
- rozumienie przeszłości.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie:
K_W01 w zaawansowanym stopniu specyfikę filologii angielskiej w odniesieniu do dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych
K_W09 w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury i historii, zwłaszcza w odniesieniu do Anglii i innych krajów obszaru języka angielskiego
K_W10 w zaawansowanym stopniu problematykę i realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne Anglii i Wielkiej Brytanii
Umiejętności
Student potrafi:
K_U01 potrafi posługiwać się podstawową terminologią i aparatem pojęciowym właściwymi dla historii Anglii; potrafi zastosować metodologię kulturoznawczą i historyczną
K_U03 analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym historii Anglii i Wielkiej Brytanii
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Ocena na podstawie:
1. wiedza z zakresu historii społecznej, kulturowej i politycznej Anglii;
2. umiejętność przedstawienia zdobytej wiedzy w sposób logiczny i klarowny.
Literatura
Kenneth O. Morgan (ed.) Oxford History of Britain, OUP, 2001:
John Guy, John Morrill, The Tudors and Stuarts.
Paul Langford, Christopher Harvie, The Eighteenth Century and the Age of Industry.
H.C.G. Matthew, Kenneth O. Morgan, The Modern Age.
Asa Briggs, A Social History of England, Penguin 1986.
Henryk Zins, Historia Anglii, Ossolineum, 2001.
Pelican History of England:
S. T. Bindoff, Tudor England.
Maurice Ashley, England in the Seventeenth Century.
J. H. Plumb, England in the Eighteenth Century.
David Thomson, England in the Nineteenth Century.
David Thomson, England in the Twentieth Century.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: