Literatura amerykańska 1 3301-L1AL1
Ćwiczenia zapoznają studentów z najważniejszymi tendencjami i zjawiskami w literaturze amerykańskiej, począwszy od tradycyjnych, ustnych narracji Indian, a skończywszy na literaturze lat 20 XX wieku. Materiał do dyskusji uporządkowany jest chronologicznie, a podstawowe tematy zajęć to: literatura kolonialna, oświecenie, proza romantyzmu, transcendentalizm, poezja XIX wieku, realizm, naturalizm, poezja modernizmu, okres Harlem Renaissance.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu specyfikę filologii angielskiej w odniesieniu do dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych
K_W02 Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej
- K_W04 Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu powiązania literatury amerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi.
- K_W09 Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kulturowy, kody oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury amerykańskiej.
Umiejętności
K_U01 Absolwent potrafi posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa w analizie literatury amerykańskiej.
K_U03 Absolwent potrafi analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe w amerykańskim kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym.
Kompetencje społeczne
K_K03 Absolwent jest gotów do wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
K_K06 Absolwent jest gotów do dodbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych.
Kryteria oceniania
Regularne przygotowanie do zajęć (czytanie zadanych tekstów)
Aktywność na zajęciach
Dopuszczalne są maksymalnie 3 nieobecności.
Zaliczenie: test pisemny
Zaliczenie poprawkowe: test pisemny
Literatura
Tsimshian tribe
“Raven Makes a Girl Sick and Then Cures Her”
Anne Bradstreet
“Here Follows Some Verses upon the Burning of Our House”
Edward Taylor
“Upon the Sweeping Flood”
Jonathan Edwards
“Sinners in the Hands of an Angry God”
Benjamin Franklin
“Continuation of the Account of my Life, begun at Passy, near Paris 1784” (from Autobiography)
Hector St. John de Crèvecœur
“What Is an American?”
Washington Irving
“Legend of Sleepy Hollow”
Nathaniel Hawthorne
“Young Goodman Brown”
Ralph Waldo Emerson
“Self-Reliance”
Henry David Thoreau
“Resistance to Civil Government”
Herman Melville
“Bartleby the Scrivener”
Edgar Allan Poe
“The Cask of Amontillado”
Walt Whitman
“Song of Myself” (parts 1-6)
Emily Dickinson
poems 258, 712, 986
Henry James
Daisy Miller
Edith Wharton
“Roman Fever”
Mark Twain
Huck Finn (chapters 1-8)
Jack London
“To Build a Fire”
Stephen Crane
“Open Boat”
Robert Frost
“Stopping by Woods on a Snowy Evening”
Ezra Pound
“In a Station of the Metro”
W. C. Williams
“The Young Housewife”
H.D.
“Fragment 113”
Langston Hughes
“Mulatto”
“Harlem”
Zora Neale Hurston
“Sweat”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: