Kultura i sztuka brytyjska po 1945 roku - Sem. mgr 3 3301-KBS3KOC
W drugim roku seminarium studenci nabywają pogłębioną wiedzę w zakresie tematyki związanej z ich własnymi projektami magisterskimi dotyczącymi kultury brytyjskiej po 1945 roku. Spotkania w semestrze trzecim i czwartym poświęcone są omówieniu najważniejszych wydarzeń kulturalnych i społecznych współczasnej Wilekiej Brytanii. Na podstawie wybranych materiałów źródłowych studenci przygotowują analizy różnorodnych tekstów kultury (filmy, prasa, sztuki wizualne) w odniesieniu do głównych wątków brytyjskich debat publicznych. Studenci również doskonalą swoje umiejętności krytycznego czytania, pracując z publikacjami naukowymi na tematy odpowiadające ich własnym zainteresowaniom badawczym. W trakcie trzeciego i czwartego semestru seminarium magisterskiego studenci przygotowują i wygłaszają prezentacje wyników swojej pracy badawczej, a także kształtują umiejętność krytycznej analizy tekstu. Ponadto, podczas ostatnich dwóch semestrów seminarium magisterskiego studenci kończą pisanie prac, przygotowują streszczenia i formatują manuskrypty.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w zakresie brytyjskiej sztuki i kultury wizualnej p 1945 r.;
K_W05 w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego;
K_W06 ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów.
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu kulturoznawstwa w szczególności historii i teorii mody;
K_U02 posługiwać się metodologią badań kulturoznawczych dotyczących brytyjskiej kultury wizualnej w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego;
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu nauki o kulturze i religii, w szczególności z zakresu brytyjskiej sztuki i kultury wizualnej po 1945 r.;
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny nauki o kulturze i religii;
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego, związanej z brytyjską sztuką i kulturą wizualną po 1945 r.;
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych;
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju.
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
1. Oddanie głównej części pracy magisterskiej (bez wstępu i zakończenia) (85 % of the grade)
2. Prezentacja i udział w zajęciach (15 % of the grade)
Literatura
Abbot, Mary. Family Affairs. A history of the family in the 20th England. London: Routledge, 2003.
Bailey, David A., Ian Baucom and Sonia Boyce. Shades of Black. Assembling Black Arts in 1980s Britain. Durham: Duke University Press, 2005.
Baker, Houston A., Jr.,Manthia Diawara and Ruth H. Lindeborg, eds. Black British Cultural Studies. A Reader. Chicago: University of Chicago Press, 1996.
Bortolaia Silva, Elizabeth, ed. Good Enough Mothering? Feminist perspectives on lone motherhood. London: Routledge, 1996.
Clark, David. Marriage, Domestic Life and Social Change, London: Routledge, 1991.
Fairclough, Norman. Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London: Routledge, 2003.
Fairclough, Norman. Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press, 2007.
Fairclough, Norman. New Labour? New Language? London: Routledge, 2000.
Foster, Alicia. Tate Women Artists. London: Tate Publishing, 2004.
Fowler, Rodger. Language in the News: Discourse and Ideology in the Press. London: Routledge, 1991.
Gilroy, Paul. There Ain't No Black in the Union Jack. London: Routledge, 2002.
Harrison, Charles, Paul Wood, eds. Art in Theory 1900-2000. An Anthology of Changing Ideas. Oxford: Blackwell Publishing, 2008.
Hill, John. Ken Loach. The Politics of Film and Television. London: British Film Institute, 2011.
Knauer, Krzysztof and Simon Murray, eds. Britishness and Cultural Studies, Continuity and Change in Narrating the Nation. Katowice: Humanistyka i Poznanie, 2000.
Lewis, Jane. Women in Britain since 1945, Oxford: Blackwell, 1994.
Mirzoeff, Nicholas, ed. The Visual Culture Reader. New York: Routledge, 2005.
Monaco, James, ed. How to Read a Film. Movies Media and Beyond. Oxford: Oxford University Press, 2009.
Morley, David, and Kevin Robins. British Cultural Studies, Geography, Nationality and Identity. Oxford: Oxford University Press, 2001.
Murphy, Robert, ed. British Cinema of the 90s. London: British Film Institute, 2011.
O'Sullivan, Sean. Mike Leigh. Chicago: University of Illinois, 2011.
Paul, Kathleen. Whitewashing Britain. Race and Citizenship in the Postwar Era. New York: Cornell University Press, 1997.
Paxman, Jeremy. The English. A Portrait of a People. London: Penguin Books, 1999.
Peppiatt, Michael, Francis Bacon. New Haven: Yale University Press, 2008.
Reid, Ivan. Class in Britain, Polity Press, London, 1998.
Roberts, Ken. Class in Modern Britain, Palgrave, London, 2001
Sandbrook, Dominic. White Heat. London: Abacus, 2006.
Spalding, Frances. British Art since 1900. London: Thames & Hudson Ltd, 2002.
The Turner Prize and British Art. London: Tate Publishing, 2007.
Turner, Graeme. British Cultural Studies. London: Routledge, 1996.
Efekty uczenia się:
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: