Adaptacja jako sztuka przetrwania: Kanon w kulturze 3301-KB2428-1ST
Jeśli interesujesz się adaptacją jako produktem i procesem (Linda Hutcheon), codzienną adaptation (Liam Burke) czy kreatywno-krytycznym podejściem do adaptowania (Kamilla Elliot), ten kurs jest dla ciebie. Wspólnie będziemy analizować istniejące adaptacje, a wraz z innymi studentami przygotujesz i zaprezentujesz adaptację wybranego zagadnienia kanonicznego tekstu literackiego.
Wybór tekstu, który jest często adaptowany w kulturze popularnej, należy do grupy – przykładowe znane tytuły to np.: Frankenstein, Pride and Prejudice, Dracula, The Picture of Dorian Gray, czy opowieści o Sherlocku Holmesie.
Tematyka zajęć obejmuje:
• wstęp i wybór tekstu głównego
• studia nad adaptacjami i terminologia
• podejścia do adaptacji
• omówienie tekstu głównego
• prezentacja pomysłów na projekt
• analiza istniejących adaptacji tekstu głównego
• powtórzenie i sesja pytań i odpowiedzi
• przedstawienie projektów
• podsumowanie kursu
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Program 2022/23
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad adaptacjami (K_W02)
- w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań nad adaptacjami (K_W03)
- w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego (K_W05)
- zasady projektowania badań nad adaptacjami, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych (K_W07)
Umiejętności
Studenci potrafią:
- posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu kulturoznawstwa (K_U01)
- posługiwać się metodologią badań kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U02)
- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego badań nad adaptacjami (K_U04)
- projektować własną ścieżkę rozwoju (K_U11)
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów w zakresie kursu (K_K02)
- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych zakresie kursu (K_K03)
_________________________________________________________
Program 2025/26
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 w zaawansowanym stopniu terminologię, teorię i metody badań nad adaptacjami
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 w zaawansowanym stopniu stosować terminologię, teorię i metody badań nad adaptacjami
- K_U08 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym pochodzących z tekstów źródłowych i adaptacji
- K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kryteria oceniania
- wypowiedzi ustne (weryfikacja efektów: W, U, K)
- wykonywanie krótkich zadań podczas zajęć (weryfikacja efektów: W, U, K)
- mini-mowy dla chętnych (weryfikacja efektów: W, U, K)
- projekt grupowy realizowany w ciągu semestru i przedstawiony podczas zajęć (weryfikacja efektów: W, U, K)
W trakcie semestru studenci otrzymują punkty za poszczególne zadania, z możliwością dodatkowych punktów za mini-przemówienia:
- dyskusje w oparciu o zadania domowe: 0-5
- udział w zajęciach: 0-5
- mini-przemówienia: 0-5* dodatkowo
- projekt grupowy: 0-15 (propozycja-prezentacja-raport)
Projekt to adaptacja wybranego zagadnienia tekstu źródłowego wraz z raportem zawierającym omówienie teorii istotnej dla adaptacji.
Minimalna liczba punktów niezbędnych do uzyskania zaliczenia: 15, z wyłączeniem dodatkowych.
Literatura
Andrew, Dudley. “The Economies of Adaptation.” True to the Spirit: Film Adaptation and the Question of Fidelity, eds. Clin MacCabe, Kathleen Murray, and Rick Warner. OUP, 2011.
Griggs, Yvonne. The Bloomsbury Introduction to Adaptation Studies: Adapting the Canon in Film, TV, Novels and Popular Culture. Bloomsbury Academic, 2016.
Leitch, Thomas. Engagements with Adaptation. Routledge, 2025.
Pugh, Tison and Margaret E. Johnson. “Cinematic Adaptations of Literature.” Literaty Studies: A Practical Guide. Routledge, 2014, 178-207.
W zależności od wyboru tekstu źródłowego oraz adaptacji, mogą być dodane kolejne opracowania. Teksty obowiązkowe i uzupełniające będą udostępniane na platformie Kampus.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: