Język nowych mediów 3301-KB2421
Zaawansowany kurs dla studentów II stopnia poświęcony kluczowym zjawiskom nowomedialnym w obrębie komunikacji cyfrowej i mobilnej, konstrukcji przekazów multimedialnych i multimodalnych oraz wpływu nowych technologii cyfrowych na komunikację.
Kurs interdyscyplinarny, łączący w sobie elementy metodologii wywiedzionych z kulturoznawstwa, medioznawstwa, narratologii, ludologii, semiotyki społecznej i nowych technologii, którego celem nadrzędnym jest lepsze zrozumienie współczesnych zjawisk cyfrowych poprzez refleksję nad stopniem determinowania komunikatu przez medium. Innymi słowy, będziemy starali się zrozumieć i opisać, w jaki sposób nowe media kształtują komunikację (przede wszystkim jej treść), a jednocześnie wpływają na wszystkich jej uczestników.
W trakcie kursu studenci indywidualnie i grupowo będą analizować, z pomocą osoby prowadzącej, wybrane przez siebie zjawiska z perspektywy kulturoznawczej, technologicznej i semiotycznej (formalnej). Tym samym staną się oni w pewnym sensie współtwórcami kursu - od ich wiedzy i świadomości medialnej zależeć będzie do pewnego stopnia zakres szczegółowej problematyki omawianej podczas zajęć.
Zakres tematyczny (przykładowy):
- media i platformy społecznościowe,
- rola celebrytów i influencerów,
- kultura uczestnictwa,
- interaktywność i imersja,
- fandom,
- memy i wirale,
- transmedialność,
- remedialność i hybrydyczność medialna,
- gry wideo i ludologia,
- internetowa kultura popularna (cyberreality etc.).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student posiada rozległą wiedzę na temat nowych mediów oraz ich roli w kulturze współczesnej. Potrafi rozpoznawać i analizować różnorodność współczesnych przekazów medialnych w ich kontekście formalnym i społecznym. Krytycznie podchodzi do wszelkich nowych trendów w mediach społecznościowych i potrafi wskazać ich kontekst kulturowy. Zgłębia problematykę wpływu nowych technologii na komunikację społeczną.
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad językiem, literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej (K_W02)
zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych (K_W07)
w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w odniesieniu do krajów obszaru języka angielskiego (K_W09)
Umiejętności: Absolwent potrafi
posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U02)
analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym (K_U03)
wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii (K_U04)
wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji (K_U05)
rozpoznawać i posługiwać się kodami i konwencjami kulturowymi w interakcjach międzykulturowych (K_U06)
korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych (K_U07)
planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele (K_U08)
przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U09)
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz otoczenia społecznego wynikających z wiedzy i umiejętności zdobytych w toku kształcenia na studiach filologia angielska literatura i kultura (K_K01)
kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby (K_K02)
wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp. (K_K03)
podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów (K_K04)
efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów (K_K05)
dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych (K_K06)
Kryteria oceniania
Praca indywidualna i grupowa; 2 eseje na ocenę w semestrze; aktywność na zajęciach; obecność (dopuszczalne są dwie nieobecności).
Zaliczenie poprawkowe w formie ustnej podczas konsultacji.
Literatura
Boyd, Danah. It’s Complicated. The Social Lives of Networked Teens. New Haven, Yale, 2014.
De Fina, Anna, A. S. Perrino. Storytelling in the Digital World. John Benjamins Publishing, Amsterdam, 2019.
Dijk, Jan van. The Network Society: Social Aspects of New Media. 2nd edition. London, Thousand Oaks, New Delhi, SAGE, 2006.
Dijck, Jose van, Thomas Poell, Martijn de Waal. The Platform Society. Public Values in a Connective World. Oxford, Oxford UP, 2018.
Dijck Jose van. The Culture of Connectivity: A Critical History of Social Media. Oxford University Press, Oxford, 2013.
Durham, Meenakshi Gigi, Dougles M. Kellner, eds. Media and Cultural Studies: Keyworks. 2nd edition. Chichester, Wiley Blackwell, 2012.
Ensslin, Astrid, Eben J. Muse. Creating Second Lives. Community, Identity, and Spatiality as Constructions of the Virtual. New York and London, Routledge, 2011.
Georgakopoulou, Alexandra, Small Stories, Interaction and Identities. Baltimore, John Benjamins, 2007.
Gray, Jonathan, Cornel Sandvoss, C. Lee Harrington, eds. Fandom: Identities and Communities in a Mediated World. 2nd edition. New York, NYU Press, 2017.
Herman, Andrew, Jan Hadlaw, Thom Swiss, eds. Theories of the Mobile Internet. Materialities and Imaginaries. New York and London, Routledge, 2015.
Jenkins, Henry. Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participatory Culture. New York, NYU Press, 2006.
Jenkins, Henry. Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York and London, NYU Press, 2006.
Jenkins, Henry, Sam Ford, Joshua Green. Spreadable Media. Creating Value and Meaning in a Networked Culture. New York, NYU Press, 2018.
Kellner, Douglas M. Media Culture. 2nd edition. London and New York, Routledge, 2020.
Kress, Gunther. Multimodality. A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. London and New York, Routledge, 2010.
Langmia, Kehbuma, Tia C.M. Tyree. Social Media. Culture and Identity. London, Lexington Books, 2017.
Lomborg, Stine. Social Media, Social Genres. Making Sense of the Ordinary. London and New York, Routledge, 2013.
McLuhan, Marshall. Understanding Media. The Extensions of Man. London and New York, MIT Press, 1994.
McLuhan, Marshall. The Gutenberg Galaxy. Toronto, University of Toronto Press, 2011.
Page, Ruth. Narratives Online. Cambridge, Cambridge UP, 2018.
Page, Ruth, Stories and Social Media: Identities and Interaction. London and New York, Routledge, 2013.
Ryan, Marie-Laure. Avatars of Story. Minneapolis and London, University of Minnesota Press, 2006.
Shifman, Limor. Memes in Digital Culture. Cambridge, MA, and London, MIT Press, 2014.
Thomas, Bronwen, Julia Round. Real Lives, Celebrity Stories. New York, Bloomsbury, 2014.
Tierney, Thérèse F., The Public Space of Social Media. Connected Cultures of the Network Society. London and New York, Routledge, 2013.
Wiggins, Bradley, The Discursive Power of Memes in Digital Culture. Ideology, Semiotics, and Intertextuality. London and New York, Routledge, 2019.
White, Andrew. Digital Media and Society. Houndsmills, Palgrave Macmillan, 2014.
Wilken, Rowan, Gerard Goggin, eds. Mobile Technology and Place. London and New York, Routledge, 2013.
Winston, Brian. Media Technology and Society. London and New York, Routledge, 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: