Język nowych mediów 3301-KB2421
Ten zaawansowany kurs proponuje studentom pogłębione, badawczo ukierunkowane narzędzia pozwalające analizować, w jaki sposób media cyfrowe i mobilne przekształcają komunikację, kulturę i społeczeństwo. Czerpiąc z badań kulturowych i medioznawczych, narratologii i ludologii, semiotyki społecznej, archeologii mediów oraz krytyki platform i interfejsów, kurs oferuje interdyscyplinarną perspektywę na infrastrukturę, użytkowników, teksty i przemysły nowych mediów.
Studenci będą prowadzić pogłębione, krytyczne analizy kluczowych zjawisk, takich jak platformizacja, algorytmiczna regulacja i datafikacja; influencerzy i kultura celebrycka; kultury partycypacyjne i fanowskie; przepływy transmedialne i intermedialne; remediacja i hybrydy mediów; interfejsy immersyjne i oparte na grach; oraz globalne kultury cyfrowe wykraczające poza centrum zachodnie. Stawiając nacisk na popularne metody badawcze — etnografię cyfrową, analizę dyskursu multimodalnego oraz krytykę oprogramowania i interfejsów — kurs zakłada, że studenci zaprojektują i przeprowadzą krótkie samodzielne badanie.
Pedagogika kursu jest aktywna i kolaboratywna: studenci współtworzą studia przypadków i listy lektur, uczestniczą w pracach grupowych i modułach prowadzonych przez pozostałe osoby uczestniczące w kursie, a także przyjmują rolę analitycznych współautorów kursu. Nadrzędnym celem jest pogłębienie sposobów rozumienia, krytycznej analizy i refleksji nad zjawiskami mediów cyfrowych oraz wyostrzenie świadomości tego, jak treści komunikacyjne, formy, uczestnicy i relacje władzy są przekształcane w postcyfrowej, platformowej epoce.
Zakres omawianych zagadnień (przykłady):
• media społecznościowe i platformy (kapitalizm platformowy, governance, moderacja treści),
• kultura algorytmiczna i datafikacja (kuratorstwo, systemy rekomendacji, piśmienność algorytmiczna),
• AI i media generatywne (chatboty, synteza obrazu, kreatywność obliczeniowa),
• celebryci i influencerzy (praca platformowa, ekonomia uwagi),
• kultura partycypacyjna i aktywizm cyfrowy,
• interaktywność i immersja,
• kultury fanowskie,
• memy i wirale,
• transmedialność,
• remediacja i hybrydy mediów,
• gry wideo i ludologia,
• popularna kultura internetowa (cyberrzeczywistość itp.),
• kapitalizm nadzoru i etyka danych,
• globalne i dekolonialne kultury cyfrowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
K_W01
w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie literaturoznawstwo i naukach o kulturze i religii, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
K_W02
w pogłębionym stopniu zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności zasady wyboru metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
K_W04
pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U01
w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań literaturoznawczych i kulturoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
K_U02
stosować zaawansowane zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności potrafi:
- dobrać właściwe źródła, metody i narzędzia
- dokonać krytycznej analizy i syntezy obecnego stanu badań w dyscyplinie
- dokonać interpretacji i prezentacji otrzymanych wyników
z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
K_U04
stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_U07
korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K_U08
planować i organizować pracę zespołu oraz pracę indywidualną by skutecznie realizować wyznaczone cele
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K01
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
K_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K_K05
odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym:
- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych
- dbałości o dorobek i tradycje zawodu
- przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia) w ramach filologii angielskiej
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Niezależny projekt badawczy (50%): studenci projektują i realizują niewielkie badanie etnograficzne, analizę platformy lub analizę dyskursu multimodalnego wybranego zjawiska nowych mediów.
Propozycja badawcza i przegląd literatury (20%): określenie ram teoretycznych, metodologii oraz relacji do współczesnych badań.
Ocena ciągła (20%): aktywny udział w seminariach, mini-moduły prowadzone przez studentów, wspólne opracowywanie studiów przypadku, ćwiczenia analityczne w grupach, dokumentacja procesu (notatki terenowe, memos analityczne).
Prezentacja końcowa i dyskusja (10%): wymiana wiedzy i prezentacja wyników w grupie.
Kryteria oceniania:
Zaawansowanie teoretyczne (25%): wykorzystanie studiów nad platformami, teorii kultury algorytmicznej, krytycznych studiów nad danymi; adekwatne zastosowanie ram pojęciowych.
Metodologia (25%): etyczny projekt badań, właściwy dobór metod (etnografia cyfrowa, krytyka interfejsu), refleksyjność badacza, świadomość ograniczeń.
Analiza krytyczna (25%): identyfikacja relacji władzy, afordancji platform, logik algorytmicznych; łączenie mikro-obserwacji ze strukturami makro.
Komunikacja naukowa i współpraca (15%): jasna argumentacja, poprawne cytowanie, trafna integracja multimodalna; jakość wkładu w seminaria i pracę zespołową.
Oryginalność i świadomość krytyczna (10%): nowe ujęcia, implikacje teoretyczne/praktyczne, widoczny rozwój intelektualny w trakcie semestru.
Dopuszczalne 2 nieobecności.
Możliwość poprawy w formie ustnej podczas dyżuru.
Literatura
Wybrana bibliografia:
José van Dijck, Thomas Poell, Martijn de Waal – The Platform Society: Public Values in a Connective World (Oxford University Press, 2018)
Tarleton Gillespie – Custodians of the Internet: Platforms, Content Moderation, and the Hidden Decisions That Shape Social Media (Yale University Press, 2018)
Taina Bucher – If… Then: Algorithmic Power and Politics (Oxford University Press, 2018)
Wendy Hui Kyong Chun – Discriminating Data: Correlation, Neighborhoods, and the New Politics of Recognition (MIT Press, 2021)
Nick Couldry, Ulises A. Mejias – The Costs of Connection: How Data Is Colonizing Human Life and Appropriating It for Capitalism (Stanford University Press, 2019)
Henry Jenkins, Mizuko Ito, danah boyd – Participatory Culture in a Networked Era (Polity Press, 2016)
Limor Shifman – Memes in Digital Culture (MIT Press, 2014)
Gunther Kress – Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication (Routledge, 2010)
Alexander R. Galloway & Eugene Thacker – The Exploit: A Theory of Networks (University of Minnesota Press, 2007)
Nanna Bonde Thylstrup – The Politics of Mass Digitization (MIT Press, 2019)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: