Nowe media we współczesnej kulturze 3301-KB2420
“Nowe media we współczesnej kulturze” to kurs dla Studentów I stopnia wprowadzający do problematyki zjawisk, których wszyscy jesteśmy mniej lub bardziej czynnymi uczestnikami. Jego celem jest nakreślenie i omówienie różnorodności i złożoności współczesnych mediów z uwzględnieniem ich cech i form oraz społeczno-kulturowego kontekstu. Dodatkowo, zostanie poruszona problematyka odbioru i uwarunkowań technologicznych, kluczowa dla rozumienia mediów w XXI wieku.
W trakcie kursu Studenci poznają różne definicje mediów oraz uczą się rozpoznawać i analizować komponenty konstrukcyjne poszczególnych przekazów. Jednocześnie zostaną wprowadzone wybrane elementy semiotyki społecznej, kulturoznawstwa, medioznawstwa, narratologii i ludologii.
Zakres tematów i grup pojęciowych:
1. Media tradycyjne a “nowe media”; pojęcie medium
2. Medialność a modalność (semiotyczność); cyberkultura
3. Gra - imersja i interakcja
4. Telewizja - remediacja i serialność
5. Film - transmedialność i fandom
6. Media społecznościowe - "small stories" & "shared stories", hybrydyczność, platformizacja
7. Internet - komunikacja w sieci
8. Media mobilne - haptyka
9. Literatura cyfrowa - hipertekst i ludoliterackość
10. Komiks i powieść graficzna - multimodalność
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Znajomość głównych zjawisk medialnych w środowisku internetowym:
• rozpoznanie głównych komponentów semiotycznych konstytuujących
poszczególne media,
• umiejętność samodzielnego przeprowadzenia analizy poszczególnych
przekazów medialnych,
• poszerzenie świadomości problematyki społeczno-kulturowej danego
przekazu medialnego.
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Kryteria oceniania
• regularne prace domowe (w formie pisemnej i ustnej)
• aktywność na zajęciach i poza (dyskusje na forum)
• praca indywidualna i grupowa
Kryteria oceny (4): - zakres przeprowadzonych badań; - wiedza na omawiany temat; - znajomość terminologii; - aktywność i kreatywność
Ocena końcowa stanowi średnią ocen z prac wykonywanych przez studentów w trakcie całego semestru.
Literatura
• Dickey, Lew, The New Modern Media: Remaking Media for a Mobile Culture, Tourbillon, Modern Luxury, 2016.
• Durham, Meenakshi Gigi, Dougles M. Kellner (eds.). Media and Cultural Studies: Keyworks. 2nd edition, Wiley Blackwell, 2012.
• Freeman, Matthew, Renira Gambarato (eds.). The Routledge Companion to Transmedia, London and New York, Routledge, 2018.
• Goggin, Gerard, Larissa Hjorth (eds.). The Routledge Companion to Mobile Media. London and New York, Routledge, 2014.
• Kellner, Douglas M., Media Culture. London and New York, Routledge, 2020.
• Kyong Chun, Wendy Hui (ed.). New Media, Old Media. 2nd edition, new York and London, Routledge, 2016.
• Levinson, Paul. New New Media. Pearson, 2016.
• Lister, Martin, Jon Dovey, Seth Giddings, Iain Grant, Kieran Kelly. New Media. A Critical Introduction. London and New York, Routledge, 2009.
• Manovich, Lev, The Language of New Media, MIT Press, 2001.
• McLuhan, Marshall. Understanding Media. The Extensions of Man. MIT Press 1994.
• Ouellette, Laurie, Jonathan Gray (eds.). Keywords for Media Studies. New York, NYU Press 2017.
• Valdivia, Angharad N. (ed.). A Companion to Media Studies. Malden, Oxford, Blackwell Publishing 2003.
• Van Loon, Joost. Media Technology. Critical Perspectives. Berkshire, Open University Press, 2008.
• Wardrip-Fruin, Noah, Nick Montfort (eds.). The New Media Reader. Massachusetts, MIT Press 2003.
• White, Andrew, Digital Media and Society. Houndsmills, Palgrave, 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: