Nowe spojrzenie na wiktoriańskich złoczyńców: Współczesne wizje i adaptacje 3301-KB2413
Celem kursu jest porównanie kilku czarnych charakterów i złoczyńców okresu późnowiktoriańskiego z ich neowiktoriańskim obrazem w kontekście XIX- i XXI-wiecznej moralności.
Kurs podzielony jest na trzy części: wprowadzenie kontekstu, porównanie postaci oraz podsumowanie. W ramach wprowadzenia omawiana jest epoka późnowiktoriańska, dziewiętnastowieczne podejście do zbrodni i zła, np. teoria degeneracji, a także teoria adaptacji.
Właściwa część kursu to zestawienie wybranych wiktoriańskich złoczyńców – kreacji literackich: Pan Hyde’a i profesora Moriarty’ego – oraz niemal mitycznej postaci Kuby Rozpruwacza z ich współczesnymi odpowiednikami. Każda postać omawiana jest według tego samego wzorca: analiza materiału źródłowego oraz jego współczesnych wersji: adaptacji, przetworzeń, pastiszów, przeróbek neowiktoriańskich, z wykorzystaniem opracowań krytycznych.
Zajęcia są interdyscyplinarne, łączą elementy badań nad kulturą, literaturą, filmem i historią, które posłużą do analizy tekstów źródłowych oraz ich adaptacji (powieści, komiksów, filmów i seriali telewizyjnych).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań neowiktoriańskich (K_W02)
- w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań nad adaptacjami (K_W03)
- w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego (K_W05)
- zasady projektowania badań nad adaptacjami, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych (K_W07)
Umiejętności
Studenci potrafią:
- posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu kulturoznawstwa (K_U01)
- posługiwać się metodologią badań kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U02)
- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego analizy postaci (K_U04)
- projektować własną ścieżkę rozwoju (K_U11)
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów w zakresie kursu (K_K02)
- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych zakresie kursu (K_K03)
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny oraz ocena ciągła: obecność, udział w zajęciach, opracowywanie zagadnień, prezentacja wybranej postaci w wybranej adaptacji.
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Zaliczenie poprawkowe ma taką samą formę, jak zaliczenie w pierwszym terminie.
Literatura
MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE:
XIX w.
Doyle, Arthur Conan. The Final Problem. 1893.
Stevenson, Robert Louis. The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde. 1886.
Transcripts of official documents and press reports of the Ripper case [1888], http://www.casebook.org.
XXI w.
Elementary. Wybrane odcinki sezonu 1 i 2. CBS, 2012-14.
From Hell. Dir. Albert and Allan Hughes. 20th Century Fox, 2001.
Gaiman, Neil. “A Study in Emerald”.
http://www.neilgaiman.com/mediafiles/exclusive/shortstories/emerald.pdf
Haddon, Cole, M.S. Corley. The Strange Case of Mr Hyde. Dark Horse Comics, 2011.
Jekyll. BBC, 2006.
The League of Extraordinary Gentlemen. Dir. Stephen Norrington. 20th Century Fox. 2003.
Moore, Alan, Eddie Campbell. From Hell. Knockabout Limited, 2000.
Moore, Alan, Kevin O’Neill. The League of Extraordinary Gentlemen. vol. I and II. Titan Books, 1999, 2003.
Sherlock. Wybrane fragmenty serii 1-3. BBC, 2010-14.
Sherlock Holmes. & Sherlock Holmes: A Game of Shadows. Dir. Guy Ritchie. Silver Pictures, 2009, 2011.
Ripper Street. Wybrane fragmenty sezonu 1 i 2. BBC, 2012-13.
Whitechapel. sezon 1. ITV, 2009.
OPRACOWANIA (fragmenty książek nawiązujące do konkretnego tematu zajęć będą udostępniane studentom):
Gray, Drew D. London’s Shadows. The Dark Side of the Victorian City. Continuum International Publishing Group, 2010.
Heilmann, Ann, Mark Llewellyn. Neo-Victorianism. The Victorians in the Twenty-First Century, 1999-2009. Palgrave Macmillan, 2010.
Jones, Richard. Jack the Ripper. The Casebook. Andre Deutsch, 2008.
Kohlke, Marie-Luise, Christian Gutleben (ed.). Neo-Victorian Gothic. Horror, Violence and Degeneration in the Re-Imagined Nineteenth Century. Rodopi, 2012.
Moore, Alan, Eddie Campbell. The ‘From Hell’ Companion. Knockabout Ltd., 2013.
Lepine, Anna. “Hyde and Seek in an Age of Surveillance: Stevenson’s The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde and the BBC’s Jekyll”. Neo- Victorian Studies 1:2 (Winter 2008/2009), pp. 78-102.
Pietrzak-Franger, Monika. “Envisioning the Ripper’s Visions: Adapting Myth in Alan Moore and Eddie Campbell’s From Hell”. Neo-Victorian Studies 2:2 (Winter 2009/2010), pp. 157-185.
Poore, Benjamin. "The Villain-Effect: Distance and Ubiquity in Neo-Victorian Popular Culture." Neo-Victorian Villains: Adaptations and Transformations in Popular Culture, ed. Benjamin Poore. Brill, 2017, pp. 1-48.
Powers, Heather. "The Evolution of James Moriarty. How Villains Mirror Cultural Anxieties." Who Is Sherlock?: Essays on Identity in Modern Holmes Adaptations, ed. Lynnette Porter. Macfarland pp. 111-121.
Rutherford, Lara. “Victorian Genres at Play: Juvenile Fiction and The League of Extraordinary Gentlemen”. Neo-Victorian Studies 5:1 (2012), pp. 125-151.
Stein, Louisa Ellen, Kristina Busse (ed.). ‘Sherlock’ and Transmedia Fandom. Essays on the BBC Series. McFarland & Company, Inc., 2012.
Warwick, Alexandra, Martin Willis (ed.). Jack the Ripper. Media, Culture, History. Manchester University Press, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: