Przemiany społeczne w modzie brytyjskiej XX wieku 3301-KB2412
Celem kursu jest zaprezentowanie i omówienie zjawiska mody jako systemu znaczeń, który może być interpretowany w kontekście społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Metodologia opiera się na założeniu, że moda jest formą komunikacji i jako taka podlega analizie na równi z innymi tekstami kultury. Dlatego też, zmieniające się trendy w modzie omawiane są podczas kursu nie tylko w odniesieniu do teorii i krytyki mody, ale również semiotyki. Na podstawie fotografii, fragmentów filmów, prasy codziennej, oraz czasopism słuchacze kursu poznają i analizują związek między modą, a przemianami społecznymi w Wielkiej Brytanii w XX wieku. Różnica w stosunku do mody między sufrażystkami, które nawoływały kobiety do dbałości o modny wygląd (the Women’s Social and Political Union), a feministkami drugiej fali kontestującymi modę, wydaje się podkreślać polityczne znaczenie ubioru. Wpływ pierwszej i drugiej wojny światowej (the British Utility Clothing Scheme of 1941) na modę omawiany jest na przykładzie popularyzacji bardziej męskiego stylu w powojennej modzie damskiej. Rewolucyjne zmiany w modzie lat 60-tych, wprowadzone przez Mary Quant oraz Barbarę Hulanicki będą analizowane w odniesieniu do demokratyzacji i wyrównania różnic klasowych oraz dalszej emancypacji kobiet. Na zakończenie omówiona zostanie rola mody w procesie kwestionowania instytucji państwowych na przykładzie stylu reprezentowanego przez subkulturę punków.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad brytyjską kulturą wizualną (w szczególności dotyczące przemian społecznych w modzie brytyjskiej) w ramach filologii angielskiej;
K_W03 w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań kulturoznawczych w szczególności dotyczących historii i teorii mody w ramach filologii angielskiej;
K_W05 w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego;
K_W07 zasady projektowania badań kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych.
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu kulturoznawstwa w szczególności dotyczących historii i teorii mody;
K_U02 posługiwać się metodologią badań kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny nauki o kulturze i religii
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Wiedza
1. zdobywa / pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu wytworów kultury, takich jak literatura, kultura popularna, sztuki piękne
2. poznaje / zgłębia problematykę i realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne krajów obszaru języka angielskiego
Umiejętności
1. potrafi rozpoznawać symbole kultury i posługiwać się kodami kulturowymi w kontaktach z przedstawicielami kultur krajów obszaru języka angielskiego, i generalnie w interakcjach międzyosobowych oraz międzykulturowych
2. umie wyszukiwać informacje w różnych źródłach, oceniać ich przydatność, interpretować je pod kątem teoretycznym i praktycznym w kontekście anglistycznym
3. zna język angielski na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Kompetencje społeczne
1. świadomie uczestniczy we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowanych kultur świata
2. cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Kryteria oceniania:
Obecność, aktywność, prezentacja - 20%
Test końcowy - 80%
60-65 % - 3; 66-70 % - 3,5; 71-80 % - 4; 81-90 % - 4,5; 91-100 % - 5
Zaliczenie poprawkowe - egzamin w sesji poprawkowej
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć
Literatura
Adams, R. (2008). “The Englishness of English Punk: Sex Pistols, Subcultures, and Nostalgia.” Popular Music and Society, Vol. 31, No. 4, pp. 469-488.Barnard, M. (Ed.). (2007). Fashion Theory, London: Routledge.Barnard, M. (1996). Fashion as Communication. London: Routledge.Barthes, R. (2013). The Language of Fashion, London: Bloomsbury Publishing Plc.Breward, C. (2002). Style and Subversion: Postwar Poses and the Neo-Edwardian Suit in Mid-Twentieth-Century Britain, Gender & History, 14(3), pp. 560–583.Clark, D. (Ed.). (1991). Marriage, Domestic Life and Social Change, London: Routledge.Craik, J., & Peoples, S. (2006). Exhibition Review: Vivienne Westwood: 34 Years in Fashion, Fashion Theory: The Journal of Dress, Body & Culture, 10(3), pp. 387-399. Craik, J. (1995). The Face of Fashion. Cultural Studies in Fashion. London: Routledge.Crane, D. (2000). Fashion and Its Social Agendas, Chicago: The University of Chicago Press.Fawcett, H. (2006). Fashioning The Second Wave: Issues Across Generations, Studies in the Literary Imagination, 39(2).Hall, S. (Ed.). (2002). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage Publications.Lewis, J. (1994). Women in Britain since 1945, Oxford: Blackwell.McRobbie, A. (1998). British Fashion Design, London: Routledge.McRobbie, A. (1999). In the Culture Society, London: Routledge.Mirzoeff, N. (Ed.). (2005). The Visual Culture Reader. New York: Routledge.Rose, C. (2011). Continuity and Change in Edwardian Children’s Clothing, Textile History, 42(2), pp. 145-161.Wilcox, C. (2008). Vivienne Westwood. London: V&A Publications.Wilson, E. (2013). Adorned in Dreams, London: I.B. Tauris & Co Ltd.Woodward, K. (Ed.). (2009). Identity and Difference. Culture, Media and Identities. London: Sage Publications Ltd.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: