Wiktoriański Londyn i jego mieszkańcy w konwencji neowiktoriańskiej 3301-KB2411
Celem kursu jest porównanie przedstawień dziewiętnastowiecznego Londynu i jego mieszkańców z ich neowiktoriańskim obrazem. Neowiktoriańską podstawę porównania stanowi powieść Michela Fabera Szkarłatny płatek i biały (2002) oraz jej adaptacja (serial BBC z 2011r.).
Tematyka zajęć obejmuje takie zagadnienia jak podział na dzielnice biedne i zamożne, klasy społeczne, zawody, wagę rodziny i "samopomocy" (self-help), kwestie społeczne, moralne i religijne. Kurs podzielony jest na trzy części: wprowadzenie, porównanie powieści i realiów oraz podsumowanie.
W ramach wprowadzenia omawiany jest zarys historii Londynu, wiktoriański London i jego problemy, społeczeństwo wiktoriańskie oraz charakterystyka neowiktorianizmu. Pozwala ono nie tylko na zapoznanie się bądź odświeżenie wiedzy na te tematy, ale także daje czas na przeczytanie samej powieści.
Właściwa część kursu to zestawienie wiktoriańskiego i neowiktoriańskiego Londynu i jego mieszkańców na podstawie analizy poszczególnych części powieści, fragmentów serialu i opracowań oraz materiałów źródłowych: opisów, obrazów, zdjęć, map.
Ostatnia część to wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonej analizy, dostrzeżenie podobieństw i różnic między Londynem historycznym i neowiktoriańskim.
W zależności od dynamiki zajęć w danym semestrze, możliwe jest również zaprezentowanie przedstawień Londynu we fragmentach innych neowiktoriańskich tekstów, np. w powieści graficznej Alana Moore'a From Hell i jej filmowej adaptacji.
Zajęcia są interdyscyplinarne, łączą elementy badań nad kulturą, literaturą, sztuką, filmem, historią czy geografią.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty obowiązujące dla przyjętych przed rokiem akademickim 2022/2023
1. WIEDZA
Student
- dysponuje wiedzą na temat dziewiętnastowiecznego Londynu oraz podziałów wewnątrz społeczeństwa wiktoriańskiego,
- pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu wytworów kultury, takich jak kultura popularna,
- pogłębia znajomość terminologii używanej w kulturoznawstwie angielskim.
2. UMIEJĘTNOŚCI
Student
- umie przedstawić najważniejsze zagadnienia dotyczące rozwoju i podziału miasta oraz jego mieszkańców
- potrafi porównać obraz historyczny i jego współczesne odbicie oraz wyjaśnić źródła podobieństw i różnic
- rozwija umiejętność posługiwania się terminologią literaturoznawczą i kulturoznawczą właściwą dla filologii angielskiej,
- potrafi stosować kluczowe pojęcia używane w dyskursie akademickim na temat neowiktorianizmu,
- umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie ustnej.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student
- czuje się odpowiedzialny za pracę własną i szanuje pracę innych,
- ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
_________
Efekty obowiązujące dla przyjętych w roku akademickim 2022/2023
Wiedza - Studenci znają i rozumieją:
• w sposób pogłębiony specyfikę analizowania adaptacji (K_W01)
• w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań nad adaptacjami (K_W02)
• w sposób pogłębiony zasady projektowania badań nad adaptacjami, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych (K_W04)
• pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W05)
Umiejętności - Studenci potrafią:
• posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu studiów nad adaptacjami (K_U01)
• w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań nad adaptacjami, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U02)
• wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania prezentacji dotyczącej tematyki z zakresu literaturoznawstwa lub studiów nad adaptacjami (K_U03)
• w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe w kontekście społecznym i historycznym (K_U04)
• rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w studiach nad adaptacjami (K_U05)
• samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej (K_U06)
Kompetencje społeczne - Studenci są gotowi do:
• kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie kursu (K_K02)
• wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce (K_K03)
• krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kursu (K_K04)
• dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych (K_K06)
Kryteria oceniania
Ocena ciągła: obecność, udział w zajęciach, opracowywanie zagadnień (50% oceny końcowej). Zaliczenie ustne na ocenę (50% oceny końcowej): pytania o Londyn, społeczeństwo oraz ich neowiktoriański obraz. Oprócz znajomości tekstów, wymagana jest znajomość materiałów wizualnych.
Zaliczenie poprawkowe ma taką samą formę, jak zaliczenie w pierwszym terminie.
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
MATERIAŁY PODSTAWOWE:
Faber, Michel. The Crimson Petal and the White. Canongate Books, 2002
Munden, Mark (dir.) The Crimson Petal and the White. Origin Pictures, 2011
MATERIAŁY WIZUALNE:
Booth, Charles. Maps Descriptive of London Poverty. [1888] http://booth.lse.ac.uk/static/a/4.html
Bradshaw's Illustrated Hand Book to London and its Environs. [1861] Conway, 2012
Ford, Colin, Brian Harrison. A Hundred Years Ago. Britain in the 1880s in Words and Photographs. Bloomsbury Books, 1994
Gordon, Colin. By Gaslight in Winter. A Victorian Family History through the Magic Lantern. Elm Tree Books, 1980
Paxman, Jeremy. The Victorians: Britain Through the Paintings of the Age. BBC Books, 2009
Paxman, Jeremy (pres.). The Victorians - Their Story In Pictures. BBC, 2009
Victorian Life in Photographs. Thames and Hudson, 1974
OPRACOWANIA (wybrane fragmenty będą udostępniane studentom):
Ackroyd, Peter. London. The Biography. Vintage Books, 2001
-----. London Under. Chatto & Windus, 2011
Arnold, Catherine. Bedlam. London and Its Mad. Simon & Schuster, 2008
The Duties of Servants. A Practical Guide to the Routine of Domestic Service. [1894] Copper Beech Publishing Ltd. 1993
Garwood, Christine. Mid-Victorian Britain, 1850-89. Shire Living Histories, 2011
Golby, J. M. (ed.) Culture & Society in Britain, 1850-1890. A Sourcebook of Contemporary Writings. Oxford University Press, 1986
Hadley, Louisa. Neo-Victorian Fiction and Historical Narrative. The Victorians and Us. Palgrave Macmillan, 2010
Halliday, Stephen. The Great Filth. Disease, Death & the Victorian City. The History Press, 2011
Heilmann, Ann, Mark Llewellyn. Neo-Victorianism. The Victorians in the Twenty-First Century, 1999-2001. Palgrave Macmillan, 2010
Langland, Elizabeth. Nobody's Angels. Middle-Class Women and Domestic Ideology in Victorian Culture. Cornell University Press, 1995
Maunder, Andrew, Grace Moore. Victorian Crime, Madness and Sensation. Ashgate, 2004
May, Trevor. The Victorian Domestic Servant. Shire Publications, 2011
Mayhew, Henry. London Labour and the London Poor. [1861] http://books.google.pl/books/about/London_labour_and_the_London poor html?id=G4oBAAAAQAAJ&redir_esc=y
Mitchell, Sally. Daily Life in Victorian England. Greenwood Press, 1996
Paterson, Michael. Inside Dickens' London. David & Charles, 2011
Picard, Liza. Victorian London. The Life of a City 1840-1870. Phoenix, 2005
Tosh, John. A Man's Place. Masculinity and the Middle-Class Home in Victorian England. Yale University Press, 1999
Tucker, Herbert F. (ed.) A Companion to Victorian Literature & Culture. Blackwell Publishing, 1999
Yorke, Trevor. The Victorian House Explained. Countryside Books, 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: