Historia rodziny 1700-1914 3301-KB241
Plan kursu:
1. Sposoby badania relacji rodzinnych, metody badawcze i podstawowe zagadnienia historii rodziny.
2. Wiek XVIII: małżeństwo przyjacielskie. Relacje pomiędzy małżonkami. Nacisk na osobistą wolność i dążenie do przyjemności. Rousseau, Voltaire.
3. Wiek XVIII: relacje rodzice-dzieci. Zmiana znaczenia dziecka dla rodziny. Nowa Matka - ideał i rzeczywistość. Koncepcje Rousseau na temat życia rodzinnego (Emile). Popularyzacja karmienia piersią.
4. Prawna strona małżeństwa. The Matrimonial Causes Act. Nieformalne sposoby zawierania małżeństw. Legalne i nielegalne sposoby rozwiązywania związku małżeńskiego.
5. Ciągłość i zmiana w życiu rodzinnym na przestrzeni od XVIII do XIX wieku. Wolnomyśliciele i wartości mieszczańskie. Odrębne sfery kobiet i mężczyzn.
6. Rodzina królewska w XVIII i XIX wieku jako przykład zmian dominującego modelu życia rodzinnego. Nowy ideał monarchii jako modelowej rodziny.
7. Wiek XIX: mężczyźni i kobiety. Role płci w rodzinie wiktoriańskiej. Funkcje służby domowej. Rytuałyy religijne w rodzinie.
8. Wiek XIX: małżeństwo mieszczańskie - mit i rzeczywistość.
9. Rytuały przejścia i sposoby spędzania wolnego czasu w Anglii wiktoriańskiej. Zaloty, ślub, żałoba. Odwiedziny, wakacje, święta.
10. Dzieciństwo wiktoriańskie: sentymentalizm a rzeczywistość. Stosunek do zwierząt.
11. Seksualność w Anglii wiktoriańskiej: seks w małżeństwie, antykoncepcja, prostytucja, obsesja masturbacji.
12. Edukacja wiktoriańska: klasa i płeć w edukacji. Zaangażowanie państwa w sprawy prywatne obywateli.
13. Zmiana i ciągłość po XIX wieku. Epoka edwardiańska. Zmniejszenie liczebności rodziny, prawa kobiet, spadek znaczenia służby domowej.
W przypadku prowadzenia zajęć w systemie zdalnym - zajęcia będą odbywały się z użyciem platformy Moodle, Youtube, GoogleMeet. Większość zajęć będzie odbywać się asynchronicznie - studenci otrzymają materiały co tydzień poprzez USOSMail, co kilka tygodni przewidziane jest spotkanie online (GoogleMeet) w czasie rzeczywistym, w godzinach przewidzianych w programie na zajęcia.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Dyżury dla studentów: poniedziałki 10.30-12.00 (GoogleMeet po umówieniu mailowym)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student poznaje najważniejsze nurty i kierunki badań kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej.
Student pogłębia wiedzę o złożoności kultur jako systemów, przyjmując za podstawę antropologię kultury.
Student zgłębia realia historyczne, polityczne, kulturowe i społeczne krajów obszaru języka angielskiego.
Umiejętności:
Student rozwija umiejętność posługiwania się terminologią kulturoznawczą właściwą dla filologii angielskiej.
Student potrafi zastosować metodologię kulturoznawczą.
Kompetencje:
Student świadomie uczestniczy w kulturze.
Student ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty i logiczny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa
Kryteria oceniania
Prace pisemne i testy w trakcie trwania kursu, końcowy egzamin ustny.
Dozwolone jest 20% nieobecności.
Literatura
Abbott, Mary, Family Ties. English Families 1540 - 1920. London and N.Y.: Routledge, 1993.
Anderson, Michael, Approaches to the History of the Western Family 1500 - 1914. London: MacMillan, 1980.
Badinter, Elizabeth, Historia miłości macierzyńskiej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, 1998.
Bartley, Paula, The Changing Role of Women 1815-1914. London: Hodder and Stoughton, 1996.
Chartier, Roger ed., Historia Życia Prywatnego. Tom 3. Od renesansu do oświecenia. Wrocław: Ossolineum, 1999.
Davies, Jennifer, The Victorian Kitchen. London: BBC Books, 1989.
Houghton, Walter E., The Victorian Frame of Mind. New Haven and London: Yale U.P., 1976.
Mitchell, Sally, Daily Life in Victorian England. London: Greenwood Press, 1996.
Perrot, Michelle ed., Historia Życia Prywatnego. Tom 4. Od rewolucji francuskiej do I wojny światowej. Wrocław: Ossolineum, 1999.
Randall, Rona, The Model Wife. Nineteenth-century style. London: the Herbert Press, 1989.
Stone, Lawrence, The Family, Sex and Marriage in England 1500-1800. London: Penguin, 1979.
Stone, Lawrence, The Road to Divorce. England 1530-1987. Oxford: Oxford University Press, 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: