Radio Gaga: Klasyka literatury na nowo 3301-KB1418
Celem kursu jest omówienie współczesnych adaptacji radiowych dzieł literatury brytyjskiej reprezentujących różne gatunki w kontekście XXI-wiecznych zmian społecznych. Wybrane adaptacje uwzględniają współczesne podejście do takich kwestii jak niepełnosprawność, uzależnienia, imigracja, ekologia, czy pandemia koronawirusa. Kurs przedstawia też wybrane aspekty teorii adaptacji, specyfikę medium oraz zmiany, jakie radio przeszło w ostatnich dekadach.
Lista omawianych tekstów zostanie uzgodniona z grupą podczas pierwszych zajęć. Do wyboru są np.:
Alice through the Looking Glass, 2012 (87’)
Bartholomew’s Abominations, 2020 (57’)
Christabel, 2020 (79’)
Goblin Market, 2020 (57’)
Heart of Darkness, 2021 (57’)
In Memoriam, 2020 (57’)
The Jungle Book, 2021 (2x57')
The Le Fanu Ballads, 2022 (57')
Mabinogi, 2019 (74’)
The Mysteries of Udolpho, 2016 (60’)
Pepys: The Fire of London, 2020 (60’)
A Tale of Two Cities: Aleppo and London: “2011/12”, 2013/14”, “2016”, 2018 (3x57’)
A Room of One’s Own, 2020 (57’)
Lista może zostać rozszerzona o nowe adaptacje, które dopiero powstaną.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - Studenci znają i rozumieją:
• w sposób pogłębiony specyfikę analizowania adaptacji
• w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań nad adaptacjami
• w sposób pogłębiony zasady projektowania badań nad adaptacjami, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
• pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności - Studenci potrafią:
• posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu studiów nad adaptacjami
• w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań nad adaptacjami, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
• wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania prezentacji dotyczącej tematyki z zakresu literaturoznawstwa lub studiów nad adaptacjami
• w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe w kontekście społecznym i historycznym
• rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w studiach nad adaptacjami
• samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej
Kompetencje społeczne - Studenci są gotowi do:
• kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie kursu
• wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce
• krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kursu
• dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne oraz ocena ciągła: obecność, udział w zajęciach, opracowywanie zagadnień.
Dopuszczalne są 2 nieobecności. W przypadku zajęć zdalnych, obecność uznawana jest na podstawie włączonej kamery.
Zaliczenie poprawkowe ma taką samą formę, jak zaliczenie w pierwszym terminie.
Literatura
Glandien, Kersten. "Art on air: a profile of new radio art." Music, Electronic Media and Culture. Ed. Simon Emmerson. Ashgate, 2000 (167-193).
Hilmes, Michele. "The New Materiality of Radio: Sound on Screens." Radio’s New Wave. Ed. Michele Hilmes and Jason Loviglio. Routledge, 2013. (43-61).
Hutcheon, Linda with Siobhan O’Flynn. A Theory of Adaptation. 2nd ed. Routledge, 2013.
Huwiler, Elke. “A Narratology of Audio Art: Telling Stories by Sound.” Audionarratology: Interfaces of Sound and Narrative. Eds. Jarmila Mildorf and Till Kinzel. De Gruyter, 2016 (99-116).
---. “Engaging the Ear.” Redefining Adaptation Studies. Eds. Dennis Cutchins, Laurence Raw, James M. Welsh. The Scarecrow Press Inc. 2010. (133-145).
Oliveira, Madalena, Grażyna Stachyra and Guy Starkey (eds.). Radio: The Resilient Medium. Centre for Research in Media and Cultural Studies, 2014.
Sanders, Julie. Adaptation and Appropriation. Routledge, 2006.
A Leap in the Dark, 2022 (57')
Tuning In, 2012 (57')
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: