Studia Brytyjskie w XXI wieku: Media, telewizja i film 3301-KB004-INTER
Moduł pt. Media, telewizja i film stanowi samodzielną kontynuacją dwóch modułów kursu „Studia Brytyjskie w XXI wieku”: Historia i polityka oraz Sztuka i literatura.
Prowadzony przez Katy Wareham Morris (Worcester) i Bartosza Lutostańskiego (Warszawa), moduł porusza następujące grupy tematów, które leżą u podstaw współczesnych studiów brytyjskich:
● monarchia, klasa i edukacja;
● rasa, kolonializm, postkolonializm, migracja, konflikt;
● płeć, seksualność i tożsamość
● środowisko i natura, krajobraz, geografia oraz dziedzictwo.
Ponadto obejmuje następujące zagadnienia:
● ideologia internetu;
● formy aktywizmu w mediach społecznościowych;
● płeć w świecie cyfrowym;
● internet jako sfera publiczna;
● postgender i feminizm intersekcjonalny;
● cyberprzestrzeń i metawersum;
● kapitalizm cyfrowy;
● sztuczna inteligencja i futuryzm;
● analiza tekstowa i semiotyka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Pod względem wiedzy, Absolwent zna i rozumie:
• w sposób pogłębiony specyfikę NoKiR na tle dziedziny nauk humanistycznych (K_W01) ;
• w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej (K_W02);
• w sposób pogłębiony zasady projektowania badań kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych (K_W04);
• pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W05).
Pod względem umiejętności , Absolwent potrafi:
• posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu kulturoznawstwa i media studies (K_U01);
• w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U02);
• wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu media studies (K_U03);
• w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska kulturowe i medialne w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym (K_U04);
• rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie (K_U05);
• samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego (K_U06).
Pod względem kompetencji społecznych, Absolwent jest gotów do:
• kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę umiejętności uzyskane w trakcie studiów (K_K02);
• wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia (K_K03);
• krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów (K_K04);
• dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych (K_K06).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: Prezentacje grupowe i indywidualne w klasie, obecność, aktywne uczestnictwo na zajęciach formalny esej badawczy (lub raport)
Kryteria oceny eseju/raportu:
• formatowanie: przejrzysta struktura, profesjonalna prezentacja
• analiza: krytyczne zaangażowanie w omawianą kwestię
• wiedza: dobra znajomość brytyjskiej polityki/literatury/sztuki/mediów i korzystanie z odpowiednich źródeł dowodowych
• wypowiedź pisemna i odniesienia, jasne i spójne pisanie oraz odpowiedni akademicki standard odniesienia
Kryteria oceny prezentacji:
• przejrzysta struktura, profesjonalna prezentacja
• krytyczne zaangażowanie w omawiane zagadnienia
• dobra znajomość brytyjskiej polityki/literatury/sztuki/mediów i korzystanie z odpowiednich źródeł dowodowych
● obecność obowiązkowa na wszystkich spotkaniach (dozwolona liczba nieusprawiedliwionych nieobecności - 20% wszystkich zajęć w semestrze (tj. 2).)
● zaliczenie poprawkowe w formie ustnej
uczenie na poziomie C1
Literatura
Literatura podstawowa:
van Dijck, J. 2013. The Culture of Connectivity. Oxford: Oxford University Press.
Fuchs, C. 2021. Digital Capitalism Media, Communication and Society. London: Francis and Taylor.
Haraway, D. “A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century." Contemporary Literary Criticism: Literary and Cultural Studies. Eds. R. Davis and Ronald Schleifer. New York: Longman, 1989: 696-7
Jenkins, H. 2006. Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York and London: New York University Press.
Kress, G. 2010. Multimodality. A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. London and New York: Routledge.
O’Reilly, T. What is Web 2.0”. Available at: “https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.htm. Accessed: 10 March 2023.
Page, R. 2013. Stories and Social Media: Identities and Interaction. London and New York: Routledge.
Rosen, J. 2012. “The People Formerly Known as the Audience” in: The Social Media Reader. Ed. M. Mandiberg. New York: New York University Press: 13-16.
Shifman, L. 2014. Memes in Digital Culture. Cambridge, MA, and London: MIT Press.
White, A. 2014. Digital Media and Society. Houndsmills: Palgrave.
Williams, R. 1960. Culture and Society 1780-1950. New York: Anchor Books.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: