Studia amerykanistyczne: Wizje, rewizje, kontestacje - Sem. mgr 2 3301-KAS2DYB
W drugim semestrze seminarium magisterskiego wprowadzone będą kluczowe terminy, idee i metodologie w studiach amerykanistycznych, które będą stanowić szerszą ramę pojęciową dla sformułowania propozycji projektu pracy magisterskiej. Seminarium ma na celu zapoznanie studentów z takimi pojęciami, jak liberalizm, libertarianizm, wspólnota, społeczeństwo obywatelskie, polityka tożsamości, populizm, pamięć, klasa społeczna, dystynkcja, dziedzictwo narodowe, indywidualizm, władza panoptyczna, a także wprowadzenie krytycznych podejść do analizy kulturowej, od strukturalizmu, semiotyki po analizę dyskursu. Sylabus zawiera komponent filmoznawczy, co znajduje odzwierciedlenie w studiów przypadku, a także w doborze narzędziach analitycznych.
Uczestnictwo w seminarium będzie polegało na prowadzeniu dyskusji wokół zadanych tekstów, wykonaniu zadań pisemnych rozwijających umiejętności analityczne i krytyczne, oraz prezentacji wyników pracy badawczej na forum grupy. W trakcie semestru studenci będą mieli regularną możliwość omówienia i dopracowania propozycji projektów magisterskich podczas zaplanowanych indywidualnych sesji z wykładowcą.
Semestr 2. przygotowuje studentów do sformułowania roboczego tematu pracy magisterskiej, przedłożenia pierwszego szkicu rozdziału pierwszego, skompletowania wstępnej bibliografii oraz sporządzenia wstępnego spisu treści projektu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Pogłębia wiedze dotyczącą głównych ujęć krytycznych społeczeństwa i kultury amerykańskiej
- Rozpoznaje kluczowe szkoły, metody i narzędzia badawcze w obrębie Studiów Amerykanistycznych i Studiów Kulturowych
- wykazuje zrozumienie szerszego kontekstu historyczno-społecznego w którym osadzone są różne podejścia do badanie kultury i społeczeństwa
UMIEJĘTNOŚCI
- umie wybrać temat i kluczowe pojęcia, sformułować główne pytania badawcze oraz wypracować podejście krytyczne
- potrafi wyszukać źródła, przeanalizować i zinterpretować je pod kątem przydatności dla danego projektu
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju
- rozumie etyczny wymiar swojej działalności i przestrzega zasad etyki zawodowej
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Przygotowanie i udział w zajęciach.
Prowadzenie dyskusji seminaryjnej (facilitation).
2 prace pisemne (limit: 550-600 słów).
Prezentacja propozycji projektu pracy magisterskiej.
Przynajmniej jedna konsultacja projektu z opiekunem naukowym.
Złożenie propozycji projektu pracy magisterskiej obejmującej: 1. roboczą wersję tematu pracy magisterskiej, 2. zarys pracy magisterskiej, w tym pytania badawcze, kluczowe tematy i koncepcje, ramy teoretyczne, lukę badawczą, wstępny spis treści i podział na rozdziały; 3. roboczą bibliografię projektu (co najmniej 15 pozycji)
Złożenie wersji roboczej rozdziału pierwszego pracy magisterskiej.
Literatura
BIBLIOGRAFIA
David A Hollinger, Charles Capper, red. American Intellectual Tradition: A Sourcebook, 1620-1865, vol.1, Oxford University Press, 1989, wybrane teksty żrodłowe
Jen Jack Gieseking et al., red. The People, Place and Space Reader, Routledge, 2014, wybrane teksty żrodłowe
Colin Farrelly, red. Contemporary Political Theory: A Reader. Ed., Sage Publications, 2004, wybrane eseje
Rodney Harrison, Understanding the Politics of Heritage, Manchester University Press, 2009, fragmenty
Mathew Hongholz-Hetling, A Libertarian Walks into a Bear (2020), fragmenty
Sarah Churchwell, “America’s Original Identity Politics,” New York Review of Books, Feb. 7th, 2019.
John Storey, red. Cultural Theory and Popular Culture: A Reader. Ed.. Hemel Hempstead, England: Harvester Wheatsheaf, 1994, wybrane zagadnienia
Dominic Strinati, An Introduction to Theories of Popular Culture, London: Routledge, 2004 (1995), wybrane zagadnienia
John Hartley, Robert E. Pearson, Eva Vieth, red. American Cultural Studies: A Reader. Oxford University Press USA, 2000, wybrane eseje
Ian Woodward, Understanding Material Culture. Sage, 2007, fragmenty
Thorsten Veblen, The Theory of Leisure Class, 1899, fragment
Alison Landsberg, Prosthetic Memory, Columbia University Press, 2004, fragmenty
Alison Lansdberg, Engaging the Past: Mass Culture and the Production of Historical Knowledge, Columbia University Press, 2015, fragment
European Center for Populism Studies. https://www.populismstudies.org/
Alexis de Tocqueville, Democracy in America, tom 2 (1840), wybrane rozdziały
FILMOGRAFIA:
Shane (reż. George Stevens, 1953)
The Homesman (reż Tommy Lee Jones, 2014)
American Primaeval (reż. Peter Berg, Netflix, 2025)
Parasite (reż. Bong Joon-ho, 2019)
The National Parks: America’s Best Idea Episode 1 (reż.Ken Burns, PBS, 2009)
Nomadland (reż. Chloe Zhao, 2020)
The Night of the Living Dead (reż. George Romero, 1969)
Stepford Wives (reż. Bryan Forbes, 1975)
Milk (reż. Gus Van Sant, 2008)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: