Amerykańska kultura i sztuka - Sem. mgr 1 3301-KAS1WIE
Seminarium będzie dotyczyć zjawisk szeroko pojętej kultury Stanów Zjednoczonych. Będziemy wykorzystywać elementy teorii krytycznej do analizy i interpretacji tekstów kultury wybranych indywidualnie przez studenta/studentkę jako materiał źródłowy. Uczestnicy mogą analizować różne teksty kultury, na przykład rzeźbę, malarstwo, performance, sztukę zaangażowaną społecznie, produkcje kinowe, artefakty kultury lub akcje polityczne, które miały miejsce w (relacji do) kultury amerykańskiej.
Uczestnicy seminarium będą zachęcani, by wykorzystywali pojęcia wypracowane w ramach studiów kulturowych I teorii sztuki, między innymi marksizmu, teorii feministycznych, krytyki psychoanalitycznej, teorii afektu i różnych teorii dotyczących kultury popularnej. Będą również zachęcani (choć nie będzie to obowiązkowe) do sformułowania własnej tezy, którą następnie wykorzystają przy pisaniu swojej pracy magisterskiej.
Podczas seminarium będziemy dyskutować zadany materiał (który udostępnię z wyprzedzeniem), oglądać filmy dokumentalne, zapoznawać się z pracami wybranych artystów i artystek, a także robić kwerendy I formułować tezy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent zna i rozumie:
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_W06 ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów
Umiejętności
Absolwent potrafi:
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju
Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
Kryteria oceniania
Wymagania:
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
zadania pisemne i ustne
Uczestnicy muszą mieć włączone kamery w czasie zajęć on-line.
Literatura
Żródła ogólne:
The Norton Anthology of Theory and Criticism
D. H. Richter (ed.), The Critical Tradition
David Lodge (ed.), 20th Century Literary Criticism
Raman Selden & Peter Widdowson, Reader’s Guide to Contemporary Literary Theory
Jonathan Culler, On Deconstruction: Theory and Criticism after Structuralism (1993)
William Ray, Literary Meaning: From Phenomenology to Deconstruction (1984)
Michael P. Clark (ed.), Revenge of the Aesthetic, The Place of Literature in Theory Today (2000)
Peter Garrat (ed.), Cognitive Humanities: Embodied Mind in Literature and Culture (2016)
Żródła szczegółowe:
Brennan, Marcia. Painting Gender, Constructing Theory.
Butler, Cornelia. WACK! Art and the Feminist Revolution.
Foster, Hal (ed.). Anti-Aesthetic: Essays on Postmodern Culture.
Heartney, Eleanor and others. After the Revolution: Women Who Transformed Contemporary Art.
Jones, Amelia (ed.). The Feminism and Visual Culture Reader.
Kelly, Mary. Imaging Desire.
Kelly, Mary. Post-Partum Document.
Knafo, Danielle. Dancing with the Uncounsious: The Art of Psychoanalysis and the Psychoanalysis of Art.
Munro, Eleanor. Originals: American Women Artists.
Orton, Paul and Griselda Pollock. Avant-Gardes and Partisans Reviewed.
Pollock, Griselda. Vision & Difference: Femininity, Feminism and the Histories of Art.
Robinson, Hilary (ed.). Feminism-Art-Theory: An Anthology 1968-2000.
Sherman, Cindy. Untitled Film Stills.
Slatkin, Wendy. Women Artists in History: From Antiquity to the Present.
Sturken, Marita and Lisa Cartwright. Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture.
Inne materiały przydatne do prac magisterskich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: