Literatura i kultura Ameryki Północnej XX i XXI w. - Sem. mgr 1 3301-KAS1MIE
Seminarium omawiać się będzie na literaturze (szczególnie prozie) i kulturze XX i XXI w. w Ameryce północnej. Chociaż seminarium skupi się szczególnie na literaturze Stanów Zjednoczonych, będzie ono również omawiało twórczość anglojęzycznych pisarzy kanadyjskich (Margaret Atwood, Douglas Coupland, Miriam Toews), jak i kulturę obu krajów. Seminarium omówi rozwój literatury i kultury w XX i XXI wieku, wyłonienie się nowych gatunków oraz powrót wcześniej istniejących form do popularności. Omówiona zostanie również charakterystyka każdej dekady, najważniejsze zmiany jakie miały wtedy miejsce, a także ich wpływ na literaturę i kulturę. Seminarium również omówi podejścia metodologiczne i teoretyczne z dziedzin literaturoznawstwa i kultururoznawstwa potrzebne do napisania pracy magisterskiej.
Wybór omawianych autorów i autorek dokonany zostanie razem ze studentami biorąc pod uwagę ich zainteresowania badawcze. Wśród sugerowanych autorów znajdą się F. Scott Fitzgerald, Dorothy Parker, Dashiel Hammett, Thomas Pynchon, Philip Roth, Don DeLillo, Cormac McCarthy, Flannery O’Connor, Walter Abish, John Barth, Octavia E. Butler, Saul Bellow, Kurt Vonnegut, Ursula K. Le Guin, William Gibson, Tom Wolfe, Colson Whitehead, Elizabeth Strout, Jennifer Egan, Dave Eggers, Paul Beatty, Philipp Meyer, Than Viet Nguyen, Jenny Offill, Tommy Orange, Imbolo Mbue, Chimamanda Ngozi Adichi, Celeste Ng, R.F. Kuang.
Podczas pierwszych trzech semestrów zostanie omówiony również przynajmniej jeden film.
Zainteresowania badawcze studentów będą miały wpływ na listę omawianych twórców i analizowanych utworów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
• w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o kulturze i religii na tle dziedziny nauk humanistycznych;
• w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej;
• w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych;
• pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego;
Umiejętności
Studenci potrafią:
• posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa;
• w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego;
• wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii;
• w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe XX/XXI w. w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym;
• rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie;
• samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego;
• przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców;
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
• wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz otoczenia społecznego w zakresie aktywności powiązanych z wiedzą i umiejętnościami uzyskanymi w trakcie studiów;
• kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów;
• wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
- obecność
- aktywność na zajęciach
- postępy w pracy nad pracą magisterską.
Dopuszczalne są 3 nieobecności na semestr.
Literatura
Felski, Rita. Limits of Critique. U of Chicago P, 2015.
Halberstam, David. The Fifties. Ballantine Books, 1994.
Klosterman, Chuck. The Nineties. Penguin, 2022.
Klosterman, Chuck. Sex, Drugs and Cocoa Puffs: A Low Culture Manifesto. Faber and Faber, 2008.
Leitch, Vincent B. The Norton Anthology of Theory and Criticism. Norton, 2001.
Kutulas, Judy. After Aquarius Dawned. How the Revolutions of the Sixties Became Popular Culture of the Seventies.
Kyvig, David E. Daily life in the United States 1920-1940. Ivan Dee, 2002.
Marwick, Arthur. The Sixties. OUP, 1998.
Patterson, James T. Grand Expectations. OUP, 1997.
Rossinow, Doug C. The Reagan Era: A History of the 1980s. Columbia UP 2015.
Wybrane dzieła (powieści/opowiadania) wybranych z następujących piszarzy:
F. Scott Fitzgerald, Dorothy Parker, Dashiel Hammett, Thomas Pynchon, Philip Roth, Don DeLillo, Cormac McCarthy, Flannery O’Connor, Walter Abish, John Barth, Octavia E. Butler, Saul Bellow, Kurt Vonnegut, Ursula K. Le Guin, William Gibson, Tom Wolfe, Colson Whitehead, Elizabeth Strout, Jennifer Egan, Dave Eggers, Paul Beatty, Philipp Meyer, Than Viet Nguyen, Jenny Offill, Tommy Orange, Imbolo Mbue, Chimamanda Ngozi Adichi, Celeste Ng, R.F. Kuang, Margaret Atwood, Miriam Toews, Douglas Coupland.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: