Studia amerykanistyczne: Wizje, rewizje, kontestacje - Sem. mgr 1 3301-KAS1DYB
Pierwszy semestr seminarium magisterskiego stanowi przegląd głównych szkół i krytycznych ujęć kultury amerykańskiej wypracowanych w ramach interdyscyplinarnych Studiów Amerykanistycznych. Między innymi omawiane będą: szkoła mitu i symbolu i jej rewizje w latach 60. i 70., nowe studia amerykanistyczne oraz podejście transnarodowe. Program seminarium przygotuje studentów do samodzielnej pracy badawczej na poziomie magisterskim, wykształci ich umiejętność krytycznego myślenia i pisania o kulturze, społeczeństwie i mediach amerykańskich dawniej i dziś. Omówienie kluczowych tekstów i pojęć krytycznych, które organizują pole badań amerykanistycznych, takich jak naród, religia obywatelska, imperium, tożsamość, opór i emancypacja, pamięć zbiorowa, etc., pozwoli studentom na przygotowanie własnych projektów pracy magisterskiej, wybór narzędzi krytycznych i sformułowanie pytań badawczych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA–
-Pogłębia wiedze dotyczącą głównych ujęć krytycznych społeczeństwa i kultury amerykańskiej
- Rozpoznaje kluczowe szkoły, metody i narzędzia badawcze w obrębie Studiów Amerykanistycznych i Studiów Kulturowych
- wykazuje zrozumienie szerszego kontekstu historyczno-społecznego w którym osadzone są różne podejścia do badanie kultury i społeczeństwa
UMIEJĘTNOŚCI
– umie wybrać temat i kluczowe pojęcia, sformułować główne pytania badawcze oraz wypracować podejście krytyczne
- potrafi wyszukać źródła, przeanalizować i zinterpretować je pod kątem przydatności dla danego projektu
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju
- rozumie etyczny wymiar swojej działalności i przestrzega zasad etyki zawodowej
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność w spotkaniach seminaryjnych, prace pisemne cząstkowe, projekty grupowe, przygotowanie i prezentacja propozycji projektu pracy magisterskiej
Na koniec 1-go semestru studenci przedstawią temat oraz zarys projektu pracy mgr zawierający pytania badawcze, słowa kluczowe, podział materiału na rozdziały, wstępna bibliografię (MLA/Chicago).
Dozwolone 3 nieobecności
Literatura
John Storey, ed. Cultural Theory and Popular Culture: A Reader. Harvester Wheatsheaf, 1994.
Chris Barker. Cultural Studies: Theory and Practice. 2nd ed. Sage Publications, 2005.
John Hartley, Robert E. Pearson, with Eva Vieth, eds. American Cultural Studies: A Reader. Oxford University Press USA, 2000.
Jessica Munns and Gita Rajan, eds. A Cultural Studies Reader: History, Theory, Practice. Longman, 1995.
Bruce Burgett and Glenn Hendler, eds. Keywords for American Cultural Studies. NYP, 2007.
John Carlos Rowe, The Cultural Politics of New American Studies. Open Humanities Press, 2012.
John Carlos Rowe, ed. Post-nationalist American Studies.Berkeley: University of California Press, 2000.
Simon During, The Cultural Studies Reader. 2nd ed. Routlege, 1999.
Henry Nash Smith, Virgin Land: The American West as Symbol and Myth. Harvard University Press, 1950.
Leo Marx, The Machine in the Garden: Technology and the Pastoral Ideal in America. Oxford University Press, 1964.
Richard Slotkin, Gunfighter Nation: The Myth of the Frontier in Twentieth-Century America. HarperCollins, 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: