Feminizm i macierzyństwo 3301-KA2533-1ST
Zajęcia przeznaczone są dla studentów zainteresowanych
teoriami i praktykami feministycznymi, które obejmują
perspektywy transpokoleniowe. Zajęcia oferują podstawowy,
kompleksowy przegląd studiów nad macierzyństwem. Podczas
zajęć będziemy omawiać różnorodne teksty kultury, w tym
publikacje naukowe, materiały wizualne (filmy fabularne, filmy
biograficzne, odcinki seriali) oraz krótkie formy fabularne,
umieszczając je w kontekstach historycznych i politycznych.
Skupimy się głównie na kontekście amerykańskim, choć
będziemy również się zajmować Wielką Brytanią oraz, w
zależności od zainteresowań studentów, Polską (i ewentualnie
innymi regionami geograficznymi). Będziemy przyglądać się
teoriom feministycznym i macierzyńskim jako narzędziom krytyki
społecznej, które umożliwiają krytyczny namysł nad neoliberalnym
kontraktem społecznym.
Materiał zostanie przedstawiony w porządku chronologicznym i
tematycznym, aby umożliwić jak najpełniejsze spojrzenie na
różnorodność i złożoność zagadnień dotyczących macierzyństwa,
podejmowanego z perspektywy studiów kulturowych. Będziemy
brać pod uwagę następujące kategorie: płeć, ciało, rasa,
reprezentacja, performatywność i spontaniczność. Teksty i
materiały wizualne będą ujmować temat z różnych perspektyw, w
tym gender studies, teorii afektu, psychoanalizy i teorii relacji z
obiektem. Wszystkie potrzebne pojęcia będą wyjaśnione i omówione na zajęciach, choć studenci zainteresowani teorią
krytyczną będą mieli możliwość nawiązywać do tego, co już
wiedzą.
Lektury i materiały wizualne mają pomóc studentom w krytycznym
podejściu do kwestii macierzyństwa, w tym do rozróżnienia
między macierzyństwem zinstytucjonalizowanym a realnymi
praktykami macierzyńskimi. Pozwolą one również przyjrzeć się
trudnej relacji między feminizmem a macierzyństwem, która
stanowi przedmiot sporu od prawie dwóch stuleci.
Przeanalizujemy koncepcję białego macierzyństwa i zestawimy ją
z innymi typami macierzyństwa, na przykład z macierzyństwem
Afroamerykanek lub Latynosek.
Wśród autorów omawianych na zajęciach znajdują się Donald
Winnicott, John Bowlby, Adrienne Rich, Sara Ruddick, Julia
Kristeva, Luce Irigaray, Lisa Baraitser, Emily Jeremiah i Donald
Stern. Będziemy również krytycznie czytać dzieła Zygmunta
Freuda i Jacques Lacana.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej (K_W02);
- w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej (K_W03);
- zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych (K_W07);
- w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w odniesieniu do krajów obszaru języka angielskiego (K_W09),
Umiejętności
Studenci potrafią:
- posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa (K_U01);
- posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U02);
- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii (K_U04);
- wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji (K_U05);
- przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U09).
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby (K_K02);
- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp. (K_K03);
- efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów (K_K05);
- dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych (K_K06).
Kryteria oceniania
aktywne uczestnictwo w zajęciach, znajomość zadanych tekstów i materiałów wizualnych, umiejętność krytycznego odniesienia się do zadanych lektur/materiałów wizualnych-- 50%
esej końcowy -- 50%
Dozwolona liczba nieobecności: 2.
Literatura
Baraitser, L. 2011. Maternal Encounters: An Ethics of Interruption.
London: Routledge.
Benjamin, J. 1988. The Bonds of Love: Psychoanalysis,
Feminism, and the Problem of Domination. New York: Pantheon.
Bowlby, J. 1988. A Secure Base: Parent-child Attachment and
Healthy Human Development. London: Tavistock.
Bueskens, P. (ed.). 2014. Mothering and Psychoanalysis: Clinical,
Sociological and Feminist Perspectives. Ontario: Demeter Press.
Bueskens, Petra. 2018. Modern Motherhood and Women’s Dual
Identities: Rewriting the Social Contract. London: Routledge.
Irigaray, L. 1993. Je, Tu, Nous, Toward a Culture of Difference,
trans. Alison Martin. New York: Routledge.
Keith, A. and A. Sharrock. 2020. Maternal Conceptions in
Classical Literature and Philosophy. Toronto: University of
Toronto Press.
Kristeva, J. 1982. Desire in Language: A Semiotic Approach to
Literature and Art. New York: Columbia University Press.
Rich, A. 1976. Of Woman Born: Motherhood as Experience and
Institution. New York: W.W. Norton.
Ruddick, S. 1989. Maternal Thinking: Toward a Politics of Peace.
Boston: Beacon Press.
Stern, D. 1977. The First Relationship: Infant and Mother.
Cambridge, MA: Harvard University Press.
Umansky, L. 1996. Motherhood Reconceived: Feminism and the
Legacies of the Sixties. New York: New York University Press.
Winnicott, D. 2005 (1971). Playing and Reality. London and New
York: Routledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: