Prawo amerykańskie, literatura, kultura 3301-KA2530-2ST
Kurs przyjmuje perspektywę prawno-literacką w badaniu relacji między prawem amerykańskim, tekstami kultury i kontekstami społecznymi. Analizuje, w jaki sposób teksty literackie i wizualne angażują się w debaty prawne, odzwierciedlają głośne sprawy sądowe oraz ukazują społeczne konsekwencje wyroków sądowych, w tym regulacji dotyczących reprezentacji literackiej. Podążając za nurtem badań nad prawem jako literaturą, w trakcie kursu prześledzimy analogie między tekstami prawnymi a literaturą, koncentrując się na strategiach narracyjnych i retorycznych stosowanych na sali sądowej, na konwencji pisania wyroków sądowych, oraz na metaforze „powieści łańcuchowej”. Analiza wybranych pozycji kulturowych (krótkie formy literackie, filmy) będzie także uwzględniać wpływ okoliczności społeczno-historycznych na kształtowanie prawa oraz rolę publicznych procesów sądowych w kultywowaniu wspólnoty politycznej. W trakcie kursu przyjrzymy się także projektom artystycznym, które łączące formy prawne i literackie.
Lista tematów:
Czy jest perspektywa prawno-literacka (law and literature approach)?
Teksty prawne jako teksty literackie
Prawo a tożsamość
Konwencja opinii sądowej
Fikcje prawne
Jak prawo reguluje treści literackie (copyright, zniesławienie, cenzura)
Metafora “powieści łańcuchowej”
Publiczna rozprawa sądowa jako element amerykańskiego życiu społecznego
Dramat sądowy jako popularny gatunek telewizyjny i filmowy
Poezja prawna i inne artystyczne inspiracje prawem
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Dotyczy studentów rozpoczynających studia w latach 2022/2023 do
2024/2025
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o kulturze i religii na tle dziedziny nauk humanistycznych, w szczególności podejście “law-and literature”,
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, uwzględniające perspektywę “law and literature”, w ramach filologii angielskiej
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, z uwzględnieniem podejścia “law and literature,” a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym dotyczącym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy badawczej “law and literature”
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, zwłaszcza w zakresie badań wykorzystujących perspektywę “law and literature,” w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i
prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze
i religii, ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy badawczej “law and literature”
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym, ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy badawczej “law and literature”
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie,
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o
przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Dotyczy studentów rozpoczynających studia w roku 2025/2026.
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań uwzględniające podejście “law-and-literature”, odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie literaturoznawstwo i naukach o kulturze i religii, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
- K_W04 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, w szczególności perspektywę “law and society”, do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
- K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
- K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kryteria oceniania
Ocena ciągła:
przygotowanie i udział w zajęciach
prezentacja
projekty grupowe
prace pisemne
Test końcowy: format otwartej książki (“open book” format)
Dopuszczalne 3 nieobecności.
Literatura
Źródła:
Pozycje literackie:
Bell, Derrick. “The Racial Preference Licencing Act.” Faces at the Bottom of the Well. Basic Books, 1993.
Glaspell, Susan.Trifles, 1916.
Glaspell, Susan. “The Jury of Her Peers.” 1917.
Kingson, Maxine Hong. China Men. Alfred A. Knopf, 1980, excerpts.
Sherwood Anderson “Hands,” Winesburg, Ohio, 1919.
Harbani, Ahuja, https://dicta.icaad.ngo/timeline/
Filmy:
12 Angry Men, dir. Sidney Lumet, 1957
To Kill a Mockingbird, dir. Robert Mulligan, 1960
Inherit the Wind, dir. Stanley Kramer, 1960.
Depp v Heard, dir. Emma Cooper, Netflix, 2023.
Rozprawy sądowe:
Rhinelander v. Rhinelander (1925)
The Scopes ‘Monkey’ trial (1925)
The Rosenberg trial (1951)
OJ Simpson trial (1994)
Depp v. Heard (2022)
Pozostałe źródła:
Indians of All Tribes. Alcatraz Proclamation, Nov. 1969, San Francisco, https://www.foundsf.org/index.php?title=ALCATRAZ_Proclamation
Supreme Court Case Library, National Constitution Center: https://constitutioncenter.org/the-constitution/supreme-court-case-library
Cases of the U.S. Supreme Court: https://landmarkcases.org/
Landmark Supreme Court Cases, The Bill of Rights Institute https://billofrightsinstitute.org/landmark-cases
Opracowania naukowe, fragmenty z następujących pozycji:
Dolin, Kieran. A Critical Introduction to Law and Literature, Cambridge UP, 2011.
Ferguson, Robert A. Practice Extended: Beyond Law and Literature, Columbia University Press, 2016.
Ferguson, Robert. A. Law and Letters in American Culture. Harvard University Press, 1984.
Ferguson, Robert A. The Trial in American Life. University of Chicago Press, 2007.
Holloway, Klara FC. Legal Fictions: Consulting Race, Composing Literature. Duke University Press, 2014.
Meyer, Michael J. ed. Literature and Law, Rodopi Press, 2004.
Posner, Richard A. Law and Literature. 3rd ed. Harvard University Press, 2009 (1998)
Thomas, Brook. Cross-examinations of Law and Literature. Cambridge UP, 1987.
Thomas, Brook. Civic Myths: A Law and Literature Approach to Citizenship. University of North Carolina Press, 2007.
Oltman, Gretchen, et al. Law Meets Literature : A Novel Approach for the English Classroom. Rowman & Littlefield Publishers, 2015.
Artykuły:
Clifford, James. “Identity in Mashpee.” The Predicament of Culture, Twentieth-Century Ethnography, Literature and Art. Harvard UP, 1988, pp. 277-346.
White, James Boyd. The Judicial Opinion and the Poem: Ways of Reading, Ways of Life. Michigan Law Review , Jun., 1984, Vol. 82, No. 7 (Jun., 1984), pp. 1669-1699.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: