Żydzi w kulturze amerykańskiej: Spory o tożsamość 3301-KA253
Kurs przedstawia historię Żydów w Ameryce kolonialnej oraz w Stanach Zjednoczonych i obejmuje okres od przybycia w 1654 r. pierwszych Żydów z Brazylii holenderskiej do holenderskiej kolonii Nowy Amsterdam (dziś Nowy Jork), do poł. XX stulecia. Wizerunek Żyda, utrwalony przez holenderskich osadników kolonii, wiązał się głównie z uprzedzeniami natury religijnej, zgodnie z którymi Żydzi stanowili zagrożenie dla chrześcijaństwa. Kurs zakłada analizę stosunku do Żydów w pozostałych brytyjskich koloniach w Ameryce Płn., zwłaszcza w kontekście ortodoksji purytańskiej oraz jej rzeczników (Peter Stuyvesant, Cotton Mather, Edward Winslow), a także innych form fanatyzmu religijnego (kolonie południowe). Kurs omawia również korzystne zmiany dla społeczności żydowskiej w koloniach brytyjskich w Ameryce, które nastąpiły w wyniku przemian polityczno-ekonomicznych w Anglii w XVII w., w okresie tzw. Readmisji (lub inaczej ponownego osiedlania się ) Żydów. Zmiany te były wyrazem tzw. "Rewolucji Wspaniałej", rozprzestrzeniania się doktryny purytańskiej, oraz ożywienia gospodarczego pod rządami Olivera Cromwella, co stworzyło klimat sprzyjający osiedlaniu się Żydów zarówno w samej Anglii jak i jej amerykańskich koloniach. Celem kursu jest ponadto przedstawienie stopniowej przemiany w wizerunku Żyda oraz rozwoju antysemityzmu amerykańskiego w wyniku kryzysów ekonomicznych a także na skutek pojawienia się na początku XX w. ideologii rasowych (Ku-Klux-Klan, publikacja Protokołów Mędrców Syjonu, ideologia marksistowska, eugenika). Kurs omawia szeroko pojęty dyskurs o tożsamości Żydów amerykańskich, podejmowany zarówno w kontekście grupy dominującej, tj. społeczeństwa Angloamerykańskiego, jak i w obrębie społeczności diaspory żydowsko-amerykańskiej. Analiza tego dyskursu obejmuje w dużej mierze narodziny i rozwój ideologii oraz retoryki syjonistycznej.
Omawiane zagadnienia obejmują:
1) Obecność Żydów w Ameryce kolonialnej. Uprzedzenia wyrosłe z fanatyzmu religijnego: Nowy Amsterdam (Holenderski Kościół Reformowany), Nowa Anglia (ortodoksja purytańska), kolonie południowe (Kościół Anglikański).
2) Okres Readmisji (ponownego osiedlania się) Żydów w Anglii w XVII w.: "Rewolucja Wspaniała", rozprzestrzenianie się doktryny purytańskiej, ożywienie gospodarcze pod rządami Olivera Cromwella.
3) Wizerunek Żyda w koloniach. Wczesne postawy anty-Żydowskie oraz ich odniesienie do antysemityzmu europejskiego (XVII - XVIII w.): czynnik religijny i ekonomiczny.
4) Żydzi w okresie od Rewolucji Amerykańskiej do Wojny Secesyjnej. Nowy wzorzec antysemityzmu amerykańskiego; czynnik polityczny oraz ideologiczny (XIX w.).
5) Narodziny i rozwój amerykańskiej ideologii rasistowskiej (Ku-Klux-Klan, eugenika, idea "Żyda międzynarodowego" (XX w.).
6) Żydzi amerykańscy: spory o tożsamość w kontekście ideologii oraz retoryki syjonistycznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent zna i rozumie:
- K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań kulturoznawczych i literaturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w zakresie kultury i literatury Stanów Zjednoczonych.
- K_W05 w sposób pogłębiony znaczenie wielokulturowości a także kody oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury amerykańskiej.
- K_W06 ekonomiczne, prawne i etyczne oraz inne uwarunkowania rożnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kulturą i literatura amerykańską.
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent potrafi:
- K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu kulturoznawstwa oraz literaturoznawstwa w analizie kultury i literatury amerykańskiej.
- K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań kulturoznawczych i literaturoznawczych w zakresie kultury oraz literatury Stanów Zjednoczonych.
- K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska kulturowe oraz literackie obszaru Stanów Zjednoczonych w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent jest gotów do:
- K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach społecznych i kulturowych poprzez wyrażanie siebie w sposób jasny i spójny.
- K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym szacunkiem wobec kulturowej różnorodności wspólnotowej oraz jednostkowej.
Kształcenie językowe na poziomie B2+. Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Zaliczenie w trybie stacjonarnym. Możliwość zmiany trybu zależnie od sytuacji pandemicznej. Końcowy test pisemny, złożony z ok. 20 pytań otwartych.
Wyniki oceniane według następującej klasyfikacji procentowej: 60%-67% -- ocena dostateczna (3); 68%-75% -- dostateczna plus (3.5); 76%-83% -- dobra (4); 84%-91% -- dobra plus (4.5); 92%-100% -- bardzo dobra (5).
Dozwolone dwie nieobecności niezależnie od ich przyczyn i zaświadczeń lekarskich.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Chylińska, Bożenna,'In Search of Greener Pastures': A Hundred Years of the Zionist Idea in the United States (Warszawa: The University of Warsaw, 1996).
Dinnerstein, Leonard, Antisemitism in America (New York: Oxford University Press, 1994).
Gerber, David A., Anti-Semitism in American History (Urbana: University of Illinois Press, 1986).
Hertzberg, Arthur, The Jews in America (New York: Atheneum, 1989).
Higham, John, Send These to Me: Jews and Other Immigrants in Urban America (New York: Vintage Books, 1975).
Karp, Abraham, Haven and Home: A History of the Jews in America (New York: Harper and Row, 1988).
Perry, Richard L., John C. Cooper, eds., Sources of Our Liberties: Documentary Origins of Individual Liberties in the United States Constitution and Bill of Rights (New York: Macmillan, 1960).
Rogow, Arnold A., The Jews in a Gentile World. An Anthology of Writings about Jews by Non-Jews (New York: Putman, 1961).
Rosenberg, Stuart E., The New Jewish Identity (New York: Routledge, 1985).
Roth, Cecil, A History of the Jews in England (Oxford: Oxford University Press, 1978).
Sachar, Howard M., A History of the Jews in America (New York: Harper and Row, 1992).
Schappes, Morris U., ed., Documentary History of the Jews in America (New York: Schocken Books, 1971).
Walter, George M., Puritanism in Early America (Lexington, Ma.: G.K. Hall, 1950).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: