Amerykańska sztuka feministyczna 3301-KA2528-2ST
Zajęcia przeznaczone są dla osób zainteresowanych kulturą współczesną, sztuką wizualną (w szczególności sztuką feministyczną), historią sztuki i krytycznym namysłem nad sztuką. Na zajęciach będziemy omawiać prace wybranych artystek amerykańskich w kontekście historycznym i politycznym. Sztuka feministyczna rozumiana będzie jako narzędzie krytyki społecznej, umożliwiające twórczy namysł nad obecnym kontraktem społecznym. Będziemy analizować liczne praktyki artystyczne kobiet w oparciu o zdjęcia, klipy i dokumenty, przedstawiające ich twórczość. Lektury obejmować będą zarówno autorskie wypowiedzi artystek, jak również krytykę i teorię, analizującą ich twórczość. Podczas dyskusji, korzystać będziemy z elementów teorii feministycznych, psychoanalizy oraz teorii afektu.
Artystki prezentowane są w porządku chronologicznym z towarzyszącym krótkim wstępem teoretycznym, który umożliwia bardziej świadomą analizę omawianej twórczości. Zadane lektury posiłkują się kategoriami wziętymi z teorii feministycznych, kategorii gender i rasy, performatywności oraz zagadnieniami dotyczącymi formowania i ekspresji podmiotu. Ma to na celu zachęcić studentów do teoretyzowania omawianych prac oraz lokowania ich w kontekście kulturowym, politycznym i społecznym.
Wśród omawianych artystek znajdują się: Mary Cassatt, Georgia O’Keffee, Firda Kahlo, Lee Krasner, Elaine de Kooning, Cindy Sherman, Barbara Kruger, Mary Kelly, Yoko Ono, Nan Goldin, Marina Abramovic, Renee Cox, Kara Walker i inne.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: studenci znają
K_W02 w pogłębionym stopniu zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności zasady wyboru metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
K_W03 w pogłębionym stopniu struktury, leksykę i konwencje posługiwanie się językiem angielskim w mowie i piśmie
K_W06 W pogłębionym stopniu wybrane dylematy i zagadnienia współczesnej cywilizacji w świetle różnych dyscyplin naukowych, w ramach zajęć przewidzianych w programie oraz wybieranych według zainteresowań
Umiejętności: studenci umieją
K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań literaturoznawczych i kulturoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
K_U03 posługiwać się strukturami, leksyką i odpowiednio dobierać konwencje językowe do sytuacji komunikacyjnej (np. prowadzenie debaty publicznej, wygłoszenie prezentacji akademickiej, itp.) w języku angielskim w mowie i piśmie na poziomie minimum C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U06 stosować w praktyce wiedzę z różnych dyscyplin naukowych odnoszącą się do wybranych dylematów i zagadnień współczesnej cywilizacji
Kompetencje społeczne: studenci są gotowi do
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
K_K03 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
K_K04 inicjowania działań na rzecz interesu społecznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
aktywne uczestnictwo w zajęciach -- 50%
test końcowy -- 50%
Literatura
Brooker, Peter (ed.). Modernism/Postmodernism. London and New York: Longman, 1992.
Chicago, Judy. Beyond the Flower: The Autobiography of a Feminist Artist. New York: Penguin Books, 1996.
Berger, John. Ways of Seeing. London: BBC I Penguin Books, 1972.
Brennan, Marcia. Painting Gender, Constructing Theory. Cambridge, MA: MIT Press, 2001.
Butler, Cornelia (org.) WACK! Art and the Feminist Revolution. Los Angeles: MOCA Publishing, 2007.
Foster, Hal (ed.). Discussions in Contemporary Culture, vol. 1. Seattle: Bay Press, 1987.
Foster, Hal (ed.). The Anti-Aesthetic: Essays on Postmodern Culture. New York: The New Press, 1998.
Harrison, Charles and Paul Wood (eds.) Art in Theory 1900-1990. Oxford, UK i Cambridge, US: Blackwell Publishing, 1993.
Harrison, Charles, Paul Wood i Jason Gaiger (eds.) Art in Theory 1815-1900. Oxford, UK and Cambridge, US: Blackwell Publishing, 1998.
Heartney, Eleanor and others (eds.) After the Revolution: Women Who Transformed Contemporary Art. Munich, London, New York: Prestel Publishing, 2007.
Joselit, David. American Art since 1945. London: Thames&Hudson, 2003.
Kruger, Barbara and Phil Mariani (eds.). Remaking History: Discussions in Contemporary Art, vol. 4. Seattle, Bay Press, 1989.
Leja, Michael. Reframing Abstract Expressionism: Subjectivity and Painting since the 1940s. New Haven and London: Yale University Press, 1993.
Munro, Eleanor. Originals: American Women Artists. Da Capo Press, 2000.
O’Reilly, Sally. Body in Contemporary Art. London: Thames and Hudson, 2009.
Pollock, Griselda. Vision and Difference: Femininity, Feminism and the Histories of Art. New York: Routledge, 1993.
Reckitt, Helena (ed.) Art and Feminism. New York: Phaidon Press, 2006.
Robinson, Hilary (ed.) Feminism-Art-Theory. Oxford, UK and Cambridge, US: Blackwell Publishing, 2001.
Slatkin, Wendy (ed.) Women Artists in History: From Antiquity to the Present. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: