Kluczowe zagadnienia w amerykańskiej sztuce XX wieku 3301-KA2526-2ST
Przykładowe zagadnienia omawiane na zajęciach to: reprezentacja kobiecego ciała w sztuce feministycznej, fotografia Roberta Mapplethorpe'a, kontrowersje wokół Vietnam War Veterans Memorial, Washington, DC oraz 9/11 Memorial, sztuka postmodernistyczna Jeffa Koonsa i Davida LaChapelle'a, sztuka w przestrzeni publicznej Christo, projekcje publiczne Krzysztofa Wodiczki, performance Mariny Abramovic i inne. Kluczowe kategorie, którymi będziemy się posługiwać na zajęciach to: reprezentacja, polityczność sztuki, kontrowersja, ciało, wizerunek, gender, rasa.
Podczas zajęć korzystać będziemy z licznych zdjęć, klipów i dokumentów, przedstawiających omawiane zagadnienia. Lektury obejmować będą zarówno autorskie wypowiedzi artystów, jak również różnorodną krytykę, analizującą ich twórczość. Będziemy korzystać z elementów teorii estetycznych, feministycznych, postkolonialnych i kulturoznawczych, żeby uzyskać jak najbardziej złożony obraz dyskusji, wywołanych przez prezentowane na zajęciach prace. Studenci będą zachęcani do wyrażania własnego zdania i odczuć na temat prezentowanych prac, ponieważ założeniem zajęć jest, że znaczenie nie jest dane odgórne, lecz podlega ciągłemu procesowi negocjacji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza
K_W02 poznaje terminologię / pogłębia znajomość terminologii używanej w kulturoznawstwie i historii sztuki dla obszaru Stanów Zjednoczonych
K_W03 poznaje / zgłębia metodologię naukową w dziedzinach historii sztuki i kulturoznawstwa dla obszaru Stanów Zjednoczonych
K_W08 poznaje / zgłębia najważniejsze współczesne nurty i kierunki badań sztuki w kontekście Stanów Zjednoczonych
K_W16 zdobywa / pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu wytworów kultury, takich jak kultura popularna i sztuki piękne
2. Umiejętności
K_U01 uczy się / rozwija umiejętność posługiwania się terminologią dotycząca historii sztuki i kulturoznawczą właściwą dla filologii angielskiej
K_U05 potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym, historycznym, gospodarczym
3. Kompetencje społeczne
K_K01 jest świadomy społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy, umiejętności
K_K04 czuje się odpowiedzialny za pracę własną i szanuje pracę innych
K_K08 docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych
Kryteria oceniania
Studenci piszą esej końcowy związany z zagadnieniami omawianymi na zajęciach, którego temat jest ustalany z osobą prowadzącą zajęcia. Zaleca się również aktywny udział podczas zajęć. Studenci będą również mieli możliwość dobrowolnego zgłoszenia się do krótkiej prezentacji, która będzie wliczana do oceny końcowej.
Studenci mają prawo do dwóch nieobecności.
Literatura
Brooker, Peter (ed.). Modernism/Postmodernism. London and New York: Longman, 1992.
Berger, John. Ways of Seeing. London: BBC I Penguin Books, 1972.
Brennan, Marcia. Painting Gender, Constructing Theory. Cambridge, MA: MIT Press, 2001.
Butler, Cornelia (org.) WACK! Art and the Feminist Revolution. Los Angeles: MOCA Publishing, 2007.
Foster, Hal (ed.). Discussions in Contemporary Culture, vol. 1. Seattle: Bay Press, 1987.
Foster, Hal (ed.). The Anti-Aesthetic: Essays on Postmodern Culture. New York: The New Press, 1998.
Harrison, Charles and Paul Wood (eds.) Art in Theory 1900-1990. Oxford, UK i Cambridge, US: Blackwell Publishing, 1993.
Harrison, Charles, Paul Wood i Jason Gaiger (eds.) Art in Theory 1815-1900. Oxford, UK and Cambridge, US: Blackwell Publishing, 1998.
Heartney, Eleanor and others (eds.) After the Revolution: Women Who Transformed Contemporary Art. Munich, London, New York: Prestel Publishing, 2007.
Joselit, David. American Art since 1945. London: Thames&Hudson, 2003.
Kammen, Michael. Visual Shock: A History of Controversies in American Culture. Vintage Books 2007.
Kruger, Barbara and Phil Mariani (eds.). Remaking History: Discussions in Contemporary Art, vol. 4. Seattle, Bay Press, 1989.
Leja, Michael. Reframing Abstract Expressionism: Subjectivity and Painting since the 1940s. New Haven and London: Yale University Press, 1993.
Munro, Eleanor. Originals: American Women Artists. Da Capo Press, 2000.
O’Reilly, Sally. Body in Contemporary Art. London: Thames and Hudson, 2009.
Reckitt, Helena (ed.) Art and Feminism. New York: Phaidon Press, 2006.
Robinson, Hilary (ed.) Feminism-Art-Theory. Oxford, UK and Cambridge, US: Blackwell Publishing, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: