Miasto amerykańskie od roku 1900 do dziś: Ujęcie interdyscyplinarne 3301-KA2524-1ST
Kurs stanowi przegląd badań nad miastem amerykańskim w XX i XXI wieku. W trakcie kursu zajmiemy się analizą takich zjawisk jak rozwój przedmieść, de/industrializacja, migracja i imigracja, rozlewanie się miast i gentryfikacja. Celem kursu jest umiejscowienie tych zjawisk w kontekście społeczno-ekonomicznym i politycznym, ze szczególną uwagą na ścieranie się racji różnych grup interesu: władz lokalnych i federalnych, przedstawicieli biznesu oraz mieszkańców. Motywem przewodnim kursu będzie odczytywanie przestrzeni miasta jako tekstu - "inskrypcji człowieka w przestrzeni miejskiej" (Barthes). Współczesne miasto amerykańskie jest miejscem wytwarzania dóbr kultury, rozrywki i konsumpcji, ale jest również terenem walki między różnymi grupami społecznymi. Naznaczone długotrwałymi procesami segregacji przestrzennej ze względu na rasę, etniczność czy klasę społeczną, miasto jest ucieleśnieniem napięć wynikających z dążeń do wolności jednostki kosztem społecznej równości. Omówienie współczesnych podejść do analizy miasta wypracowanych przez socjologów, antropologów, historyków, geografów, ekonomów i planistów miejskich pozwoli na kompleksowe ujęcie procesów, które kształtują krajobraz miejski, jak i przyświecających im wartości, norm i założeń.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01 w zaawansowanym stopniu specyfikę studiów nad miastem w ramach filologii angielskiej w odniesieniu do dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad miastem w ramach filologii angielskiej
K_W03 w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju kulturoznawczych badań nad miastem w ramach filologii angielskiej
K_W04 w zaawansowanym stopniu powiązania języka i literatury z procesami historyczno-kulturowymi, w odniesieniu do studiów nad miastem
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym dotyczącym tematyki miejskiej z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U02 posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę o mieście do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
- obecność
- przygotowanie i aktywność na zajęciach
- prezentacje
- projekty grupowe
- wypowiedzi pisemne
Test końcowy
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Baldwin, J. "Fifth Avenue, Uptown: A Letter from Harlem" in Collected Essays
de Cetreau, Michel. fragmenty z The Practice of Everyday Life. UC Press, 1984.
Drake, St. Claire & H. R. Clayton. fragmenty z Black Metropolis: A Study of Negro Life in a Northern City. Chicago: Chicago UP, 1993 (1945).
Dreiser, T. fragmenty z Sister Carrie (1900).
Duncan, J., N. Duncan, fragmenty z Landscape and Race in the United States. Ed. R. H. Schein. Routledge, 2006.
Gandy, M. fragmenty z Concrete and Clay: Reworking Nature in New York City. The MIT Press, 2003.
Halle, D. & K. Rafter. fragmenty z New York and Los Angeles: Politics, Society, and Culture. A Comparative View. Chicago UP, 2003.
Harris, N. fragmenty z Cultural Excursions: Marketing Appetites and Cultural Tastes in Modern America. Chicago UP, 1990.
Jacobs, Jane, fragmenty z The Death and Life of Great American Cities, Random House, 1961
Keil, R. fragmenty z Los Angeles: Globalization, Urbanization and Social Struggles. John Wiley and Sons, 1998.
Kunstler, J. H. fragmenty z The Geography of Nowhere: The Rise and Decline of America's Man-Made Landscape. Simon & Schuster, 1994.
Lees, Loretta, Tom Slater and Elvin Wyly, fragmenty z Gentrification, Routledge, 2008.
Orum, A. fragmenty z City-Building in America. Westview Press, 1995.
Phelps, Nicholas A. fragmenty z Sequel to Suburbia: Glimpses of America's Post-Suburban Future, MIT, 2015.
Riismandel, Kyle. fragmenty z Neighborhood of Fear: The Suburban Crisis in American Culture, 1975–2001. Johns Hopkins University Press, 2020.
Rowan, Jamin Creed, fragmenty z The Sociable City: An American Intellectual Tradition. University of Pennsylvania Press, 2017.
Rothstein, Richard. fragmenty z The Color of Law. A Forgotten History of How Our Government Segregated America. Liveright, 2017.
Sacks Brodkin, K. "How Did Jews Become White Folks?" in S.Gregory & R. Sanjek, Race. Rutgers 1994, pp. 78-102.
Schaffer, D. fragmenty z Garden Cities for America: The Radburn Experience. Temple UP, 1982.
Sugrue, Thomas. fragmenty z The Origins of Urban Crisis: Race and Inequality in Post-war Detroit. Princeton University Press, 1996.
Schein, Richard H. ed. fragmenty z Landscape and Race in the United States. Routledge, 2006.
Stilgoe, J. R. fragmenty z Borderland of the American Suburb, 1820-1939. Yale UP, 1988.
Teaford, Jon. “The North American City.” Companion to Urban and Regional Studies, eds. Anthony Orum, Javier Ruiz-Tagle, SErena Vicari Haddock. Wiley Blackwell, 2021.
Waldie, D.J. fragmenty z Holy Land: A Suburban Memoir. W. W. Norton & Company
Ward, Stephen V. fragmenty z Selling Places:The Marketing and Promotion of Towns and Cities 1850–2000. Routledge, 1998.
New York: A Documentary Film, reż. Ric Burns, 1999
Las Vegas: An Unconventional Story, reż. Michelle Ferrari, 2005.
Requiem for Detroit, reż. Julien Temple, 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: