Krytyczne podejścia do kultury konsumpcji 3301-KA2522-2ST
Kurs przedstawia rozmaite krytyczne perspektywy dotyczące kultury konsumpcji jako zjawiska kulturowego i społecznego ze szczególnym uwzględnieniem roli, jakie zjawisko to pełni w Stanach Zjednoczonych. Kurs rozpoczyna się krótkim przeglądem mającym nakreślić rolę, jaką konsumpcja pełni w USA, zaznaczając procesy historyczne, które wpłynęły na ten stan rzeczy. Omawia on również istniejące w Stanach Zjednoczonych krytyki kultury konsumpcji (na podstawie taksonomii Michaela Schudsona). Następnie na podstawie podejścia interdyscyplinarnego omawiane są takie kwestie jak:
• antropologiczne podejście do konsumpcji (Arjun Appadurai, Daniel Miller, Mary Douglas i Baron Isherwood);
• społeczna rola konsumpcji (m.in. ostentacyjna konsumpcja Thorsteina Veblena, zjawisko dystynkcji Pierre’a Bourdieu, McDonaldyzacja George’a Ritzera, koncept „płynnej nowoczesności”);
• psychologiczne aspekty konsumpcji (badania nad relacją szczęścia i konsumpcji Mihalyi Csikszentmihalyi’a, koncept rozszerzonego ja Russella Belka; emocjonalne aspekty kultury konsumpcji za Evą Illouz).
Ponadto, omawiane są zmiany społeczne będące wynikiem rozwoju kultury konsumpcji, szczególnie w XX i XXI w., rozważane są relacje między ludźmi a dobrami materialnymi uwzględniając cyfryzację życia. Zwraca się również uwagę na dynamikę konsumpcji biorąc pod uwagę płeć konsumentów oraz omawia alternatywne podejścia do konsumpcji takie jak idea ‘prostego życia’ Duane’a Elgina, jak i problemy z nimi związane. Przedmiotem dyskusji są także idee łączące konsumpcję z społeczeństwem ponowoczesnym, jak i polityczne aspekty konsumpcji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze i religii na tle dziedziny nauk humanistycznych w konteście badań nad kulturą konsumpcji i podejściach teoretycznych do tego tematu.
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań nad kulturą konsumpcji ze szczególnym uwzględnieniem Stanów Zjednoczonych i krajów anglosaskich.
K_W06 ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów.
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu kulturoznawstwa w kontekście badań nad konsumpcją i kulturą konsumpcji.
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_K01 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz otoczenia społecznego w zakresie aktywności powiązanych z wiedzą i umiejętnościami uzyskanymi w trakcie studiów
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, prezentacja, zaliczenie ustny.
Literatura
Adorno, Theodor i Max Horkheimer. “The Culture Industry: Enlightenment as Mass Deception” [w:] The Dialectic of the Enlightenment, Stanford University Press, 2002, str. 94-136.
Appadurai, Arjun. “Commodities and the Politics of Value” [w:] The Social Life of Things, red. Arjun Appadurai. Cambridge University Press 1986, str. 3-63.
Bauman, Zygmunt. Liquid Modernity. Polity, 1999.
Belk, Russell W. “Possessions and the Extended Self” [w:] Journal of Consumer Research, tom 15, str. 139-168.
Belk Russell W. “Extended Self in a Digital World” [w:] Journal of Consumer Research, tom 40, (październik 2013), str. 477-500.
Benjamin, Walter. “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction” [w:] Illuminations, red. Hannah Arendt, Shocken, 1969.
Bourdieu, Pierre. Distinction. Routledge, 2010.
Csikszentmihalyi, Mihalyi. “The Costs and Benefits of Consuming” [w:] Journal of Consumer Research, tom 27, nr 2 (wrzesień 2000), str. 267-272
Csikszentmihalyi, Mihalyi and Eugene Rothberg-Halton. The Meaning of Things: Domestic Symbols and the Self. Cambridge University Press, 1981.
Douglas, Mary and Baron Isherwood. “The Uses of Goods” [w:] The Consumer Society Reader, red. Martyn Lee. Blackwell, 2000, str. 73-83.
Eckhart, Giana, Belk, Russell W., and Jonathan A.J. Wilson. “The Rise of Inconspicuous Consumption” [w:] Journal of Marketing Management, 2015 tom. 31, nr. 7–8, str. 807–826.
Featherstone, Mike. Consumer Society and Postmodernism. Sage, 1991.
Glickman, Lawrence B., red. Consumer Society in American History: A Reader. Cornell University Press, 1999.
Illouz, Eva. Consuming the Romantic Utopia. University of California Press, 1997.
Jameson, Fredric. Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism. Duke University Press, 1991.
Lee, Martyn. The Consumer Society Reader. Blackwell, 2000
Miller, Daniel. Material Cultures: Why Some Things Matter. University College of London: 1998.
Ritzer, George. The McDonaldization Thesis: Explorations and Extensions. Sage: 1998.
Scanlon, Jennifer, ed. The Gender and Consumer Culture Reader. New York University Press, 2000.
Schor, Juliet. “In Defense of Consumer Critique: Revisiting the Consumption Debates of the Twentieth Century” [w:] Annals of the AAPSS, 611 (maj 2007), str. 16-30.
Schor, Juliet, Douglas B. Holt. The Consumer Society Reader. The New Press, 2000.
Schudson, Michael. “Citizens, Consumers, and the Good Society” [w:] Annals of the AAPSS, 611 (maj 2007), str. 236-249.
Veblen, Thorstein. Theory of the Leisure Class. Domena publiczna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: