Wielcy odkrywcy, kupcy i żeglarze. Odkrycie, podbój oraz osadnictwo w Ameryce Północnej w XVI-XVII w. 3301-KA2514
Kurs koncentruje się na wielkich odkryciach geograficznych oraz osadnictwie europejskim na półkuli zachodniej w XVI – XVII w. Omawiane zagadnienia obejmują początki europejskiej ekspansji zamorskiej, historię wypraw podróżników Europy badających terytorium Ameryki Północnej, a także rywalizację mocarstw europejskich: Hiszpanii, Portugalii, Francji i Anglii o polityczne i ekonomiczne wpływy w Ameryce od końca XV w. w kontekście geopolitycznej oraz demograficznej sytuacji ówczesnej Europy. Omawiane będą: podbój oraz osadnictwo największych rywali w walce o kolonialne wpływy na kontynencie północnoamerykańskim, Francji i Anglii, ze szczególnym uwzględnieniem powstania angielskiej potęgi kolonialnej w XVII w. oraz procesu tworzenia się i rozwoju w tym czasie kolonii angielskich. Szeroki kontekst historyczno-kulturowy ma umożliwić analizę tekstów źródłowych o fundamentalnym znaczeniu dla zrozumienia europejskiej ekspansji terytorialnej w Ameryce Płn. oraz powstania i rozwoju kolonii w omawianym okresie: dzienników, notatek z podróży, wspomnień, kazań, a także map, listów, pamiętników oraz wczesnych narracji jako podstawowych źródeł wiedzy o ówczesnym Nowym Świecie. Analiza tekstów źródłowych będzie podstawową metodą badawczą kursu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po pomyślnym ukończeniu kursu, student:
WIEDZA
1. zna najważniejsze aspekty historii i kultury kolonialnej Ameryki Północnej.
2. zna wielkie odkrycia geograficzne i proces kolonizacji Ameryki Północnej w XVI-XVII w.
3. zna zrównoważony współczesny przekaz dotyczący zasad, celów oraz metod podboju Nowego Świata przez europejskie potęgi kolonialne.
UMIEJĘTNOŚCI
1. umie rozpoznać rasowe i etniczne stosunki społeczne we wczesnej historii oraz kulturze amerykańskiej.
2. umie analizować fundamentalne teksty kulturowe kolonialnej Ameryki w szerokim kontekście geopolitycznym XVI-XVII - wiecznej Europy.
POSTAWY
1. rozpoznaje i ocenia problemy moralno-etyczne w globalnej perspektywie historii i kultury europejskiej.
2. angażuje się w inicjatywy na rzecz praw człowieka na poziomie lokalnym oraz globalnym.
Kształcenie językowe na poziomie B2+. Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Zaliczenie w trybie stacjonarnym. Końcowy test pisemny, złożony z ok. 20 pytań otwartych.
Wyniki oceniane według następującej klasyfikacji procentowej: 60% - 67% -- ocena dostateczna (3); 68% - 75% -- dostateczna plus (3.5); 76% - 83% -- dobra (4); 84% - 91% -- dobra plus (4.5); 92% - 100% -- bardzo dobra (5).
Dozwolone dwie nieobecności niezależnie od ich przyczyn i zaświadczeń lekarskich.
Literatura
Teksty źródłowe wybrane zgodnie z opisem kursu:
Baym, Nina, et al., eds., The Norton Anthology of American Literature, 2 vols. (New York: W.W. Norton and Co., 1994), vol. 1.
Cartier, Jacques, The Voyages of Jacques Cartier. Ed. Ramsey Cook (Toronto: Toronto University Press, 1993).
Champlain, Samuel, de, Voyages of Samuel de Champlain, 3 vols. Ed. the Rev. Edmund F. Slafter, trans. Charles Pomeroij Otis. First publ. 1882 (Reprint: Kessinger Publishing, 2005).
Columbus, Christopher [Cristóbal Colon], The Four Voyages of Christopher Columbus. Being His Own Log-Book, Letters and Dispatches with Connecting Narrative Grown from the Life of the Admiral by His Son Hernando Colon and Others. First publ. in 1878. Ed. and trans. J.M. Cohen (London UK: Penguin Classics, 1992).
Percy, George, Observations by Master George Percy, 1607. Observations Gathered out of a Discourse of the Plantation of the Southerne Colonie in Virginia by the English, 1606. Eds. J. Franklin Jameson; Lyon Gardiner Tyler, Original Narratives of Early American History. Narratives of Early Virginia 1606-1625 (New York: Charles Scribner’s Son, 1907).
Smith, John, The Complete Works of Captain John Smith (1580-1631), 3 vols. Vol. 1: A True Relation of Such Occurences and Accidents of Note as hath Happened in Virginia, since the First Planting of That Collony, which is Now Resident in the South Part Thereof, till the Last Returne. First publ. 1608. Ed. Philip L. Barbour (Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1986).
Źródła opisowe:
Chylińska, Bożenna, The Mystique of the Northwest Passage. Martin Frobisher's Voyages to the Arctic Wasteland, 1576-1578 (Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2018).
Andrews, Charles, The Colonial Period of American History (New Haven: Yale University Press, 1964).
Davies, Norman, Europe. A Panorama of Europe, East and West, from the Ice Age to the Cold War, from the Urals to Gibraltar (Oxford: Oxford University Press, 1996).
Eccles, William J., France in America (New York: Harper and Row, 1972).
Galenson, David W., Traders, Planters and Slaves. Market Behavior in Early English America (New York: Cambridge University press, 1986).
Haring, Clarence Henry, The Buccaneers in the West Indies in the 17th Century (La Vergne, TN.: Bibliobazar, 2009).
Kirkpatrick, Sale, The Conquest of Paradise. Christopher Columbus and the Columbian Legacy (New York: Knopf, 1990).
Gibson, Charles, Spain in America (New York: Harper and Row, 1967).
Pitchard, James, In Search of Empire: the French in the Americas, 1670-1730 (Cambridge: Cambridge University Press, 2004).
Quinn, Frederick, The French Overseas Empire (Westport: Greenwood Publishing Group, 2000).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: