Subkultury młodzieżowe w USA w XX wieku i później 3301-KA2513
Kurs ten jest poświęcony zagadnieniu subkultur młodzieżowych w USA, tego jak się rozwijały i zmieniały pod wpływem zmian w amerykańskiej kulturze. Zajęcia najpierw skupią się na teoretycznym aspekcie zagadnienia. Pierwsze spotkanie skupi się na wczesnych teoriach dotyczących tego tematu. Następnie omówiona zostanie teoria subkultur opracowaną przez Centre for Contemporary Cultural Studies na Uniwersytecie w Birmingham. Następnie omówiona zostanie krytyka tego podejścia wraz z nowymi propozycjami, spowodowanymi zarówno niedociągnięciami tych teorii, jak i tym, że okazały się one niewystarczające jako narzędzia do badania subkultur w nowych realiach społecznych (Post-subcultural studies). Uwaga zostanie również zwrócona na nowe podejścia teoretyczne do kultury, które wywarły wpływ na badania nad subkulturami.
Po wstępie teoretycznym omówione zostaną konkretne subkultury. Analiza każdej subkultury będzie obejmowała takie kwestie jak kontekst historyczny, czynniki społeczne, ekonomiczne i polityczne, które mogły wpłynąć na rozwój danego ruchu. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na te tematy, które szczególnie często pojawiają się w kontekście subkultur młodzieżowych, takie jak kontestacja ogólnie przyjętych norm społecznych i tradycyjnych wartości, moda, poszukiwanie własnej tożsamości, autentyczność, skomplikowana relacja z społeczeństwem konsumenckim. Ponadto, zostaną omówione rozmaite zmiany w amerykańskim społeczeństwie związane z kwestiami rasowymi, etnicznymi, z wiekiem (np.: extended adolescence), normami społecznymi, rozwojem technologicznym (m.in. subkultury w dobie Internetu), konkretnymi wydarzeniami (np.: wojna w Wietnamie).
Wśród omówionych subkultur znajdą się między innymi subkultury związane z muzyką, rasą czy ideologią. Analizowane będą takie ruchy młodzieżowe jak Flappers, Zoot Suit, Hipsterzy (zarówno subkultura lat 40-tych XX wieku jak i współczesna niosąca to samą nazwę), Greasers, Hipisi, Hip-hop, Punk i Hardcore, Grunge, Emo, oraz ich rozmaite wariacje.
Ponadto dyskusje teoretyczne będa odwoływały się do rozmaitych innych subkultur młodzieżowych (m.in. gamerzy i fandomy).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci posiadają wiedzę o teorii subkultur i jej rozwoju. Znają historyczne jak i współczesne subkultury i są w stanie samodzielnie analizować tego typu ruchy.
Student zdobywa/pogłębia wiedzę o symbolicznym podłożu interakcji w ramach jednej kultury oraz między kulturami;
staje się świadomy / pogłębia świadomość złożoności i pluralizmu kultur jako systemów, przyjmując za podstawę antropologię kultury
zdobywa / rozwija wiedzę o strukturach społecznych i instytucjach Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych oraz zachodzących między nimi relacjach
potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym, historycznym, gospodarczym
potrafi rozpoznawać symbole kultury i posługiwać się kodami kulturowymi w kontaktach z przedstawicielami kultur krajów obszaru języka angielskiego, i generalnie w interakcjach międzyosobowych oraz międzykulturowych
docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach oraz zaliczenie w formie pisemnej (pytania otwarte).
Egzamin poprawkowy ma formę ustną. Poprawiać można tylko oceny niedostateczne.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 3.
Literatura
“Cybersubcultures” in: Bell. David and Barbara M. Kennedy. The CyberCultures Reader. Routledge, 2000.
Bennett, Andy and Keith Kahn-Harris. After Subculture: Critical Studies in Contemporary Youth Culture. Palgrave, 2004.
Bennett, Andy and Paul Hodkinson. Ageing and Youth Cultures: Music, Style and Identity. Berg, 2012.
Brake, Michael: Comparative Youth Subcultures. The Sociology of Youth Cultures and Youth Subcultures in America, Britain and Canada. Routledge: 1995.
Broyard, Anatole. “Portrait of a Hipster.” In: Beat Down to Your Soul: What Was the Beat Generation? Penguin, 2001.
Campbell, Neil and Alasdair Kean. American Cultural Studies. An Introduction to American Culture. Routlege, 1997.
Fass, Paula S. The Damned and the Beautiful: American Youth in the 1920s. Oxford University Press, 1977.
Forman, Murray and Mark Anthony Neal. That’s the Joint. A Hip-Hop Studies Reader. Routledge, 2011.
Gelder, Ken. Subcultures: Cultural Histories and Social Practices. Routledge,2007.
Gelder, Ken and Sarah Thornton, eds. The Subcultures Reader. Routledge, 1997.
Greif, Mark. ‘What was the Hipster?” In: New York Magazine. Available on-line: http://nymag.com/news/features/69129/
Haddow, Douglas. ‘Hipster: The Dead End of Western Civilization.’ In: Adbusters Magazine. Available on-line: http://www.adbusters.org/magazine/79/hipster.html
Hall, Stuart and Tony Jefferson eds. Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Post-War Britain. Routledge, 1996.
Hartley, John and Roberta E. Pearson. American Cultural Studies: A Reader. Oxford University Press, 2000.
Hebdige, Dick. Subculture. The Meaning of Style. Routledge, 1979.
Mailer, Norman. ‘The White Negro.’ In: Dissent Magazine. Available on-line: http://www.dissentmagazine.org/online.php?id=26
Hodkinosn, Paul and Wolfgang Deicke, eds.. Youth Cultures: Scenes, Subcultures and Tribes. Routledge, 2009.
Lurie, Peter. Teenage Revolution. Anthony Blond, 1965.
Marwick, Arthur. The Sixties: Cultural Revolution in Britain, France, Italy, and the United States, 1958-1974. Oxford University Press, 1998.
McRobbie, Angela (ed.). Zoot Suits and Second-hand Dresses: an Anthology of Fashion and Music. Macmillan, 1989.
Muggleton, David and Rupert Weinzierl, eds. The Post-Subcultures Reader. Berg, 2003.
Osgerby, Bill. Youth in Britain since 1945. Oxford: Blackwell, 1998.
Polsky, Ned. Hustlers, Beats and Others. Pelican, 1971.
Storey, John, ed. The Cultural Studies Reader. Harvester Wheatsheaf, 1994.
Wicke, Peter. Rock Music. Culture, Aesthetics and Sociology. Cambridge University Press, 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: