Amerykańskie mass media 3301-KA155
Kurs przedstawia historyczny rozwój środków masowego przekazu w Stanach Zjednoczonych - prasy, radia, telewizji i Internetu w ścisłym odniesieniu do zmieniającego się kontekstu politycznego, gospodarczego i społecznego kraju. Podejmuje próbą prześledzenia ewolucji mediów np. od prostego biuletynu do współczesnej gazety, od amatorskiej radiotelegrafii do radia komercyjnego, jak również wpływu nowych mediów na kształt mediów już istniejących. Przedmiotem rozważań będą również takie kwestie jak analiza funkcji społecznych mediów, etyka dziennikarska, rodzaje dziennikarstwa, regulacje prawne dotyczące mediów, media jako Czwarta Władza, teoria mediów.
Podstawowe pola tematyczne:
1. Współczesne media amerykańskie.
2. Mechanizmy i trendy rynku mediów.
3. Zarys historii prasy.
4. Zarys historii radia.
5. Zarys historii telewizji.
6. Historia Internetu. Media społecznościowe.
7. Regulacje prawne dotyczące mediów.
Zależnie od zainteresowań danej grupy lista tematów zostanie rozszerzona o tematy uzgodnione ze studentami, jak na przykład:
- szkoły i typy dziennikarstwa,
- agencje prasowe,
- telewizja kablowa,
- Marshall McLuhan i jego teoria mediów,
- etyka dziennikarska,
- media i polityka,
- media i poprawność polityczna,
- wybrane tytuły prasowe lub korporacje radio-telewizyjne.
Zasady i wymagania:
- aktywny udział w zajęciach,
- obecności zgodnie z zasadami studiowania w Instytucie Anglistyki,
- prezentacja wybranego tematu,
- test zaliczeniowy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
PRZED ROKIEM 2022/23
WIEDZA student:
- zna rynek mediów w USA
- zna etapy rozwoju mediów
UMIEJĘTNOŚCI
- umie analizować rynek mediów
- umie przedstawić ewolucję mediów
- umie objaśnić mechanizmy działania mediów
POSTAWY
- rozumie mechanizmy rynku mediów
- docenia społeczne znaczenie mediów
- wartościuje media
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kształcenie językowe na poziomie minimum B2+
OD ROKU 2022/23
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
K_W02
w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad mediami
K_W04
w zaawansowanym stopniu powiązania mediów z procesami historyczno-kulturowymi, na przykładzie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej
K_W07
zasady projektowania badań kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w zakresie mediów
K_W09
w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza mediów, głównie na podstawie realiów Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej
K_W10
w zaawansowanym stopniu problematykę i realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne Stanów Zjednoczonych
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U01
posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu kulturoznawstwa
K_U02
posługiwać się metodologią badań nad mediami, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03
analizować i syntetyzować treści oraz zjawiska kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym na podstawie znajomości mediów amerykańskich
K_U04
wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania z zakresu mediów Ameryki Północnej
K_U05
wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji
K_U07
korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K_U08
planować i organizować pracę indywidualną i/lub w zespole
K_U09
przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K01
wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz otoczenia społecznego wynikających, między innymi, z wiedzy o środkach masowego przekazu w USA
K_K02
kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K03
wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych
K_K04
podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów, zwłaszcza medialnych, głównie na przykładzie środków masowego przekazu w USA
K_K05
efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów
K_K06
dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych, z wykorzystaniem wiedzy o mediach w USA
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kształcenie językowe na poziomie minimum B2+
Kryteria oceniania
1. Prezentacja, udział w dyskusjach, zaliczenie pisemne - test końcowy; zaliczenie poprawkowe - test; dopuszczalne 3 nieobecności
2. Edycja on-line z wykorzystaniem: Moodle IA, GoogleMeet, @uw.edu.pl
Metody: jak wyżej
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Emery, Michael, Emery Edwin. Roberts, Nancy,L.The Press and America: An Interpretative History of the Mass Media. Pearson, 1997
Fellow, Anthony. American Media History. Wadsworth Publishing, 2012
Head, Sydney W., Spann, Thomas, McGregor Michael A. Broadcasting in America. A Survey of Electronic Media. Boston, New York: Haughton Mifflin Company, 2001.
źródła online: strony oficjalne, redakcji, wydawców, kodeksy, regulacje prawne, etc.
materiały od nauczyciela i autorów prezentacji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: