Decyzje Sądu Najwyższego a Konstytucja Stanów Zjednoczonych 3301-KA1534-1ST
Kurs stanowi wprowadzenie do amerykańskiego systemu prawnego, w tym Konstytucji jako kluczowego tekstu założycielskiego republiki i Sądu Najwyższego jako instytucji kształtującej życie polityczne, rzeczywistość prawną, jak i postawy obywateli. Wyjątkowa rola federalnego Sądu Najwyższego USA zakorzeniona jest w filozofii politycznej federalizmu i republikanizmu oraz zasadach konstytucyjnych, takich jak praworządność, ograniczona władza rządu, podział władzy, kontrola i równowaga oraz “judicial review”. Kurs łączy teoretyczne ujęcia władzy zaczerpnięte z filozofii politycznej i amerykańskiego prawa konstytucyjnego z analizą przełomowych decyzji Sądu Najwyższego. Podkreślając napięcia między oryginalizmem a "żywym" konstytucjonalizmem, kurs zapoznaje studentów z dwoma konkurującymi podejściami do interpretacji tekstu Konstytucji USA oraz pokazuje, jakie skutki społeczne i polityczne te decyzje wywołują w perspektywie długoterminowej. Uczestnicy kursu będą analizować wybrane orzeczenia Sądu Najwyższego USA pod kątem zastosowanej argumentacji i podstawy prawnej, jak również wywoływanych przez te decyzje skutki polityczne i społeczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię i główne doktryny i teorie związane z system prawnym w USA w ramach filologii angielskiej
K_W03 w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań nad prawem konstytucyjnym i instytucjami prawa w Stanach Zjednoczonych w ramach filologii angielskiej
K_W04 w zaawansowanym stopniu powiązania języka amerykańskiego prawa konstytucyjnego z procesami historyczno-kulturowymi
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa do studiów nad instytucjami prawnymi i prawem konstytucyjnym w Stanach Zjednoczonych.
K_U02 posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki systemu i instytucji prawnych w Stanach zjednoczonych z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
- obecność
- przygotowanie i aktywność na zajęciach
- prezentacje
- projekty grupowe
- wypowiedzi pisemne
Test końcowy.
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Fallon, Richard H. The Dynamic Constitution: An Introduction to American Constitutional Law. Cambridge University Press, 2004
Kaplan, Diane S. An Introduction to the American Legal System, Government and Constitutional Law. Wolters Kluwers, Aspen Educational Series, 2015.
Kirsch, Ken. Constructing Civil Liberties: Discontinuities in the Development of American Constitutional Law. Cambridge University Press, 2004.
Rossum, Ralph A. and G. Alan Tarr, American Constitutional Law, Volume I: The Structure of Government. Westview Press, 2014.
Rossum, Ralph A., G. Alan Tar and Vincent Phillip Muño. American Constitutional Law, Volume II: The Bill of Rights and Subsequent Amendments. Routledge, 2019.
Sutton, Jeffrey S.,51 Imperfect Solutions: States and the Making of American Constitutional Law.: Oxford University Press,: 2018
Zasoby online:
American Civil Liberties Union, https://www.aclu.org/court-cases?type=supreme-courtLandmark Cases of the U.S. Supreme Court: https://landmarkcases.org/
Landmark Supreme Court Cases, The Bill of Rights Institute https://billofrightsinstitute.org/landmark-cases
Legal Information Institute, Cornell School of Law: https://www.law.cornell.edu/
Supreme Court Case Library, National Constitution Center: https://constitutioncenter.org/the-constitution/supreme-court-case-library
Stanford Encyclopedia of Philosophy: https://plato.stanford.edu
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Kurs będzie współprowadzony z Panem Markiem Kobryniem, absolwentem Instytutu Anglistyki, WN UW (lipiec 2024); studentem 5-go roku na kierunku Prawo (Wydział Administracji i Prawa UW; studentem programu nostryfikacyjnego LLM w Maurer School of Law, Uniwersytet Indiana- Bloomington, USA (ukończenie programu w sem. zimowym 2024/2025). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: