Stany Zjednoczone w latach 20-tych i 30-tych XX wieku: Społeczeństwo i kultura 3301-KA1527
Kurs poświęcony jest zagadnieniom społeczeństwa i kultury amerykańskiej w latach między I i II wojną światową. Zajęcia podzielone są na dwa bloki tematyczne: pierwszy skupia się na sytuacji społeczno-politycznej USA po I wojnie światowej oraz jest przeglądem historyczno-politycznym tego okresu. Omówione zostaną administracje prezydentów Woodrow Wilsona, Warrena Hardinga, Calvina Coolidge’a, Herberta Hoovera i Franklina D. Roosevelta, ze szczególnym uwzględnieniem amerykańskiej polityki zagranicznej, społecznej oraz gospodarczej. Celem pierwszego bloku jest dostarczenie studentom podstawowej wiedzy o omawianym okresie, przydatnej w drugim bloku tematycznym, który będzie skupiał się na wybranych zagadnieniach od początku lat 1920. do końca lat 30. W bloku tym omówione zostanie życie społeczne Amerykanów, zmieniające się kulturowe role mężczyzn i kobiet, dyskryminacja mniejszości etnicznych, rasowych i religijnych, prohibicja oraz jej skutki (m.in. znaczący wzrost przestępczości zorganizowanej), rozwój mediów (kino, radio, prasa), życie zawodowe, sztuka, rozrywka, moda, Wielki Kryzys i Nowy Ład (New Deal) oraz sytuacja społeczno ekonomiczna kraju u progu II wojny światowej.
Dopuszcza się do trzech nieobecności na zajęciach. W przypadku przekroczenia tej liczby student winien skonsultować się z prowadzącym odnośnie sytuacji. Przekroczenie tej liczby może poskutkować nieklasyfikacją.
Małe urządzenia eletroniczne powinny być wyłączone/wyciszone i nieużywane w trakcie trwania zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci znają i rozumieją:
w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, w odniesieniu do USA w latach 20. i 30. XX w.;
w zaawansowanym stopniu rozumieją problematykę i realia historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne USA w latach 20. i 30. XX w.
Studenci potrafią:
analizować i syntetyzować treści literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym lat 20. i 30. XX w.;
wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji.
Student jest gotów do:
podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów;
efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny
dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach (w tym prezentacja) i test końcowy
Literatura
Allen, Frederick Lewis. Only Yesterday. New York: Bantam, 1959.
Allen, Frederick Lewis. Since Yesterday. New York: Harpers Row, 1972.
Braeman, John, et al. Change and Continuity in Twentieth Century America: the 1920's. Columbus: Ohio State University Press, 1968.
Carter, Paul A. The Twenties in America. Arlington Heights, Harlan Davidson, 1975.
Carter, Paul A. Another Part of the Twenties. New York: Columbia University Press, 1977.
Cross, Gary. The All-Consuming Century. New York: 2000
Fass, Paula S. The Damned and the Beautiful. American Youth in the 1920s. Oxford: Oxford University Press, 1979.
Filler, Louis, ed. The Anxious Years. America in the Nineteen Thirties. A Collection of Contemporary Writings. New York: Capricorn Books, 1964.
Fitzgerald, F. Scott. The Great Gatsby. New York: Collier Books, 1992.
Jenkins, Alan. The Twenties. London: Book Club Association: 1974.
Kyvig, David E. Daily Life in the United States, 1920 - 1940. Chicago: Ivan R. Dee, 2004.
Lane, Jack and Maurice O’Sullivan, eds. A Twentieth-Century American Reader. Volune 1, 1900-1945. Washington D.C: United States Information Agency, 1999.
Leighton, Isabel. The Aspirin Age, 1919-1941. New York: Essandess, 1966.
Lynd, Robert S. and Helen Merrell Lynd. Middletown: A Study in American Culture. New York: Harcourt, Brace & World, 1965
Lynd, Robert S. and Helen Merrell Lynd. Middletown: A Study in Cultural Conflicts. Harcourt, Brace, World, cop. 1965.
McElvaine, Robert S. The Great Depression. New York: Random House, 1984
Slosson, Preston William. The Great Crusade and After, 1914-1928. London: Macmillan.
Wybór tekstów z New Deal Document Library z New Deal Network Instytutu Franklina i Eleanory Roosevelt. (http://newdeal.feri.org/texts/default.cfm)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: