Konsumpcja i finanse w USA od epoki kolonialnej do dnia dzisiejszego 3301-KA1515
Zajęcia skupią się na roli jaką w Stanach Zjednoczonych odgrywają konsumpcja i kwestie finansowe, od epoki kolonialnej do dnia dzisiejszego. Zwracając szczególna uwagę na aspekty historyczne i kontekst kulturowy, omówi on rozwój rynku konsumenckiego, w tym takie tematy jak handel detaliczny, reklama (w jej różnych odmianach, z przybliżeniem sylwetek takich postaci jak George Lois, Dave Bernbach, Draper Daniels, Helen Lansdowne Resor, L. Frank Baum, Mary Wells Lawrence, Leo Burnett). Kurs rozpocznie się omówieniem genezy kapitalizmu, po czym skupi się na ekonomicznych pobudkach imigracji do kolonii na kontynencie amerykańskim, a następnie omówi wpływ rynku na wyłonienie się tożsamości narodowej. Kolejnymi tematami będą decyzje dotyczące kwestii ekonomicznych w dobie wyłaniania się USA, w tym decyzje dotyczące np. waluty czy kwestii finansowania robót publicznych oraz ogólne pytania odnośnie kwestii finansowych, które doprowadziły do powstania Pierwszego Banku USA. Kolejnym tematem będzie rewolucja rynkowa okresu Jacksońskiego, szczególnie pozbycie się centralnego banku (przynajmniej do czasu powołania Rezerwy Federalnej w 1913 r.), jak i wpływu ekonomicznego ekspansji USA w kierunku zachodnim. Ekonomiczne aspekty Wojny Secesyjnej, w tym jej wpływu na handel detaliczny i transport. Kolejnym tematem będzie pojawienie się kapitalizmu konsumenckiego i daleko idących zmian z nim związanych, takich jak drastyczny rozrost klasy średniej, pojawienie się kadry menedżerskiej, silne utożsamienie konsumpcji z wolnością i dobrem narodowym, jak i najważniejsze zmiany jakie w tym okresie miały miejsce w takich dziedzinach jak handel, rynek finansowy, reklama. Omówienie XX. w. poruszy podobne tematy, zwracając uwagę na rolę konsumpcji w kontekście gospodarki USA, i jej wpływ na życie codzienne amerykanów. Epoka neoliberalna również zostanie omówiona w tym kontekście. Zmiany jakie miały miejsce we wczesnym XXI w., takie jak pojawienie się technologii cyfrowych i ich wpływ na konsumpcje jak i rynek finansowy również będą przedmiotem dyskusji.
Kurs ten też omówi rozwój rynku finansowego w USA jak i najważniejsze kryzysy finansowe w historii tego kraju (1792, 1819, 1837, 1869, 1873 (tzw. Długa Depresja), 1907, 1929, stagflacja lat 70. XX. w., 1987, 2007-8).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci:
w zaawansowanym stopniu znają i rozumieją kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad kultura konsumpcji;
w zaawansowanym stopniu znają tendencje rozwoju badań nad kulturą konsumpcji;
w zaawansowanym stopniu znają i rozumieją realia historyczne, kulturowe i polityczne amerykańskiego podejścia do konsumpcji i finansów.
Studenci potrafią:
posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu badań nad konsumpcją i realiami gospodarczymi USA;
analizować i syntetyzować treści i zjawiska związane z kulturą konsumpcji w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym;
wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i analizowania problemów dotyczących tematyki z zakresu kultury konsumpcji i historii finansowej USA.
Student jest gotowy do:
podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach związanych z konsumpcją dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów;
efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny.
Kompetencje językowe w kierunku B2+.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, prezentacja, egzamin końcowy.
Egzamin poprawkowy ma formę ustną.
Poprawiać można tylko oceny niedostateczne.
Maksymalna ilość nieobecności: 3.
Literatura
Appleby, Joyce. Inheriting the Revolution: The First Generation of Americans. Cambridge, MA: The Belknap Press, 2000.
Appleby, Joyce. The Relentless Revolution. A History of Capitalism. New York and London: W. W. Norton, 2010.
Barnum P. T., The Art of Money Making, or Golden Rules for Making Money. Public Domain.
Blaszczyk, Regina Lee. American Consumer Society, 1865-2005. From Hearth to HDTV. Wheeling, Illinois: Harlan Davidson, 2009.
Boorstin, Daniel J. The Americans: The National Experience. New York, Vintage: 1965
Boorstin, Daniel J. The Americans: The Democratic Experience. New York, Vintage: 1974
Breen, T.H. The Marketplace of Revolution: How Consumer Politics Shaped American Independence. Oxford: Oxford University Press, 2005.
Cohen, Lizabeth. A Consumers’ Republic: The Politics of Mass Consumption in Postwar America. New York: Vintage Books, 2008.
Cross, Gary. An All-Consuming Century: Why Commercialism Won in Modern America. New York: Columbia University Press, 2000.
Franklin, Benjamin. Franklin’s Way to Wealth, or Poor Richard Improved. London: W. and T. Darton, 1810.
Geisst, Charles R. Wall Street. A History. Oxford: Oxford University Press, 2012.
Glickman, Lawrence B., ed. Consumer Society in American History: A Reader. Ithaca and London: Cornell University Press, 1999.
Larsen, John Lauritz. The Market Revolution in America: Liberty Ambition, and the Eclipse of the Common Good. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
Leach, William R. Land of Desire: Merchants, Power, and the Rise of a New American Culture. New York: Vintage, 2011.
McGovern, Charles. Sold American: Consumption and Citizenship, 1890-1945. Chapel Hill: UNC Press, 2006.
Rimini, Robert V. The Jacksonian Era. Wheeling: Harlan Davidson, Inc.,1997.
Scanlon, Jennifer, The Gender and Consumer Culture Reader. New York: NYU Press.
Sellers, Charles. The Market Revolution: Jacksonian America, 1815-1846. Oxford: Oxford University Press, 1991.
Weber, Max. The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism and Other Writings. New York: Penguin Books, 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: