Mass media a kultura masowa 3301-KA1514
Kurs omawia mechanizmy i tendencje współczesnego rynku mediów w Stanach Zjednoczonych. Wprowadza studentów w teorię kultury, ze szczególnym uwzględnieniem pojęć kultury popularnej i masowej. Głównym celem kursu jest omówienie wzajemnej bezpośredniej zależności pomiędzy środkami masowego przekazu a kulturą masową. Zjawiska te są wzajemnie uwarunkowane, co można wykazać przez np. porównanie głównych treści i form kultury masowej z cieszącymi się największą popularnością gatunkami radiowymi i telewizyjnymi. Kurs skupi się na podejściu do mediów jako nośników kultury masowej.
Podstawowe pola tematyczne:
1. Główne teorie kultury.
2. Typy i podtypy kultury.
3. Pojęcie kultury masowej.
4. Funkcje kultury masowej.
5. Współczesne media amerykańskie.
6. Popularne gatunki radiowe i telewizyjne.
7. Prasa jako nośnik kultury masowej.
Zależnie od zainteresowań danej grupy lista tematów zostanie rozszerzona o tematy uzgodnione ze studentami, jak na przykład:
- seriale,
- opery mydlane,
- reklama w mediach,
- wiadomości jako produkt,
- talk shows,
- reality shows,
- Hollywood jako zjawisko kultury masowej,
- tzw. prasa kobieca,
- przemoc w mediach,
- kreowanie celebrities.
Zasady i wymagania:
- aktywny udział w zajęciach,
- obecności zgodnie z zasadami studiowania w Instytucie Anglistyki,
- prezentacja wybranego tematu,
- test zaliczeniowy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze i religii, w tym nauki o kulturze, kulturze masowej, środkach masowego przekazu i komunikacji na tle dziedziny nauk humanistycznych
w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań kulturoznawczych, jak i literaturozanwczych, oraz badań nad kulturą masową, środkami masowego przekazu i komunikacji masowej w ramach filologii angielskiej
w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w zakresie tematyki przedmiotu
pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności: student potrafi
posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu kulturoznawstwa, kultury masowej, komunikownia masowego i mediów
w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań kulturoznawczych, jak i literaturoznawczych, w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu nauki o kulturze, studiów nad kulturą masową, środkami masowego przekazu i komunikacji masowej
w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu kultury masowej, środków masowego przekazu komunikacji masowej
samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki przedmiotu
korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z odbiorcami
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie realizacji przedmiotu
wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w ramach przedmiotu
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie przedmiotu
dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych, ze szczególnym uwzględnieniem wyrażanych przez kulturę masową w mediach i procesach komunikacji masowej
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kształcenie językowe na poziomie minimum B2+
Kryteria oceniania
1. Prezentacja, udział w dyskusjach, zaliczenie pisemne - test końcowy; zaliczenie poprawkowe - test; dopuszczalne 3 nieobecności
2. Edycja on-line z wykorzystaniem: Moodle IA, GoogleMeet, @uw.edu.pl
Metody: jak wyżej
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Fellow, Anthony. American Media History. Wadsworth Publishing, 2012
Gołębiowski, Marek. An Encyclopedia of American Culture. Peter Lang, Bern, 2016
McQuail, Denis. McQuail's Mass Communication Theory. SAGE, London, 2010
Samovar,Larry, Porter, Richard, McDaniel, Edwin R. Intercultural Communication: A Reader. Cengage Learning, 2014
Pew Research Center źródła online
źródła online: strony oficjalne, kodeksy, regulacje prawne, etc.
materiały od nauczyciela i autorów prezentacji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: