Bohaterowie i ikony kultury amerykańskiej 3301-KA1503
Kurs ten ma na celu analizę różnorakich zagadnień związanych z pojawianiem się i funkcjonowaniem ikon oraz bohaterów kultury amerykańskiej. Interesować nas będą przede wszystkim zjawiska, które zaistniały w wieku dwudziestym i miały istotne znaczenie kulturotwórcze. Zaczniemy od wprowadzenia podstawowych pojęć teoretycznych (ikona, celebryta, gwiazda, idol), a następnie przejdziemy do dwuczęściowego przeglądu zjawisk, które miały wpływ na pojawienie się, a następnie utrwalenie wyjątkowej pozycji poszczególnych ikon i bohaterów kultury amerykańskiej. Pozostałe spotkania poświęcone będą szczegółowszej analizie konkretnych ikonicznych postaci i zjawisk z zakresu przemysłu kinowego i muzycznego oraz reklamy, polityki, sztuki wizualnej, a nawet przemysłu żywieniowego. Spróbujemy ustalić, co zapewniło ikoniczny status postaciom takim jak: Marlene Dietrich, Humphrey Bogart, Judy Garland, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, John F. Kennedy, James Dean, Elvis Presley, Martin Luther King and Malcolm X, Andy Warhol, Madonna, Michael Jackson; oraz postaciom fikcyjnym: Marlboro man, wujek Sam, Rosie the Riveter, bohaterom kreskówek; wydarzeniom: 9/11; symbolom: flaga USA; i miejscom: Nowy Jork. W celu ułatwienia dyskusji wprowadzimy pomocnicze pojęcia takie jak amerykański bohater, film noir, femme fatale, western, Ruch Praw Obywatelskich, druga fala feminizmu, stereotypy dotyczące Afroamerykanów i inne. Jedno spotkanie poświęcone będzie temu, jak ikony amerykańskości postrzegane były w socjalistycznej Polsce. Co tydzień studenci będą zobowiązani przeczytać zadaną/e lekturę/y, do której/ych w niektórych przypadkach będzie dołączony materiał pomocniczy. Podczas zajęć będziemy również analizować zdjęcia, oglądać fragmenty filmów dokumentalnych oraz wideoklipów dotyczących omawianego tematu.
Celem kursu jest zwiększenie kompetencji studentów w poruszaniu się w obrębie zagadnień z zakresu współczesnej kultury amerykańskiej. Będziemy się zastanawiać i analizować sposoby, w jakie ikony kultury pojawiają się i zyskują swój potencjalnie ponadczasowy status w określonych okolicznościach socjo-kulturowych. Będziemy zadawać sobie następujące pytania: Dlaczego poszczególne ikony pojawiły się w takim a nie innym momencie? Czy mają one jakiekolwiek znaczenia dla naszego obecnego życia? Czy niektóre ikony przekraczają granice jednej kultury i wywierają wpływ w innych niż amerykański kontekstach?
Na ostatnich zajęciach odbędzie się test końcowy, który będzie się składał z pytań otwartych i zamkniętych, opracowanych na podstawie materiału omawianego na zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa podstawową wiedzę na temat: Bohaterowie i ikony kultury amerykańskiej i rozwija swoje umiejętności analityczne.
Literatura
American Dream. Exhibition Lexicon. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie 2009
Bogle, Donald. Toms, Coons, Mulattoes, Mammies, & Bucks. An Interpretative History of Blacks in American Films. New York: The Viking Press 1973
Carlson, Lewis H. American Popular Culture at Home and Abroad. New Issues Press 1996
Gamson, Joshua. Claims to Fame. Berkeley and Los Angeles: University of California Press: 1994
Glendhill, Christine (ed.). Stardom. Industry of Desire. London and New York: Routledge 1991
Gołębiowski, Marek. Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych. Warszawa: PWN 2006
Dyer, Richard. Heavenly Bodies. Film Stars and Society. New York: St. Martin's Press 1986
Leigh-Kile, Donna. Sex Symbols. London: Vision Paperbacks 1999
Lim, Gerrie. Idol to Icon. The Creation of Celebrity Brands. London: Marshall Cavedish Business 2005
Orton, Fred and Griselda Pollock (eds.). Avant-Gardes and Partisans Reviewed. Manchester and New York: Manchester University Press, 1996
Reynolds, Richard. Super Heroes. A Modern Mythology. Jackson: University Press of Mississipi 1992
Rosen, Roger and Patra McSharry Sevastiades. Coca-Cola Culture. Icons of Pop. New York: The Rosen Publishing Group 1993
Scraton, Phil (ed.). Beyond September 11. An Anthology of Dissent. London: Pluto Press 2002
Strinati, Dominic. An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge 1997
Tasker, Yvonne. Spectacular Bodies. Gender, Genre and the Action Cinema. London: Routledge 1993
Telotte, J. P. (ed.). The Cult Film Experience. Beyond All Reason. Austin: University of Texas Press 1991
Tomasino, Anna. Discovering Popular Culture. New York: Longman 2007
Turner, Patricia A. Ceramic Uncles & Celluloid Mammies. Black Images & Their Influence on Culture. Charlottesville and London: University of Virginia Press 1994
Wilkinson, Rupert. American Tough. The Tough-Guy Tradition and American Character. New York: Harper & Row 1984
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: