Instytucje amerykańskie 3301-KA150
Podstawowy kurs prezentujący w syntetycznym skrócie wiadomości z zakresu geografii, ustroju politycznego, gospodarki, szkolnictwa, rynku mediów, obyczajowości społeczeństwa amerykańskiego. Kurs omawia powstanie i funkcjonowanie instytucji ustrojowych Stanów Zjednoczonych oraz wybrane zagadnienia amerykańskiego życia społeczno-politycznego. Zawiera elementy historii USA w zakresie niezbędnym do rozumienia instytucji współczesnych oraz charakteru społeczeństwa amerykańskiego.
Podstawowe pola tematyczne:
1. Regiony kulturalno-historyczne USA.
2. Regiony geograficzno-ekonomiczne USA.
3. System federalny. Konstytucja USA.
4. Kongres federalny.
5. Urząd Prezydenta USA.
6. Administracja Waszyngtońska.
7. Partie polityczne.
8. Wybory prezydenckie.
9. System prawny i sądowniczy.
10. System szkolnictwa.
11. Środki masowego przekazu.
Zależnie od zainteresowań danej grupy lista tematów może zostać rozszerzona o tematy uzgodnione ze studentami, jak na przykład religia, stosunki etniczne, itp.
Zasady i wymagania:
- aktywny udział w zajęciach,
- obecności zgodnie z zasadami studiowania w Instytucie Anglistyki,
- prezentacja wybranego tematu,
- test zaliczeniowy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
PRZED 2022/23
WIEDZA student:
- ma podstawowe informacje o geografii i gospodarce USA
- zna główne instytucje polityczne USA
- zna główne instytucje społeczne USA
UMIEJĘTNOŚCI
- umie rozpoznać zależności geograficzno-gospodarczo-polityczne
- umie analizować działania instytucji politycznych
- umie analizować funkcjonowanie instytucji społecznych
POSTAWY
- rozumie funkcjonowanie państwa
- reaguje świadomie na informacje o USA i z USA
- wartościuje funkcjonowanie instytucji politycznych i społecznych
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kształcenie językowe na poziomie minimum B2+
OD ROKU 2022/23
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad kulturą i realiami Stanów Zjednoczonych
K_W04 w zaawansowanym stopniu związek współczesności USA z procesami historyczno-kulturowymi
K_W09 w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania rzeczywistości i kultury, z uwzględnieniem przyczyn, uwarunkowań oraz zasad funkcjonowania państwa, na przykładzie USA
K_W10 w zaawansowanym stopniu problematykę i realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu kulturoznawstwa
K_U02 posługiwać się metodologią badań , z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 analizować i syntetyzować treści i zjawiska kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym USA
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu wiedzy o Stanach Zjednoczonych
K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy
K_U08 planować i organizować pracę indywidualną i/lub w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego P6S_UK
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie realizacji projektów odpowiadających jego zainteresowaniom
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych
K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, korzystając z różnych form i mediów
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kształcenie językowe na poziomie minimum B2+
Kryteria oceniania
1. Prezentacja, udział w dyskusjach, zaliczenie pisemne - test końcowy; zaliczenie poprawkowe - test; dopuszczalne 3 nieobecności
2. Edycja on-line z wykorzystaniem: Moodle IA, GoogleMeet, @uw.edu.pl
Metody: jak wyżej
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Diniejko, Andrzej. An Introduction to the United States of America. Kraków: Wydawnictwo EGIS, 2005
Luedtke, Luther, S. (ed.). Making America. The Society and Culture of the United States. The University of North Carolina Press, 1992. /wybrane eseje/
Magleby, David B., Light, Paul C. Government by the people. National edition. Pearson, 23rd edition, 2009
USIA: An Outline of American Geography
USIA: An Outline of American Government
dokumenty i teksty źródłowe dostępne on-line
materiały od prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: