Uczenie się i nauczanie języka angielskiego jako obcego - rozwój sprawności językowych w różnych grupach wiekowych-Sem. mgr 2 3301-JSS2HRY
Celem seminarium jest omówienie zagadnień dotyczących procesu uczenia się i nauczania języków obcych zarówno w grupach dziecięcych jak i osób dorosłych. Proponowane zagadnienia, które będą poruszane na zajęciach to rozwijanie sprawności językowych, szczególnie czytania i pisania, jak również wiedzy leksykalnej, gramatycznej, socjolingwistycznej, czy strategii uczenia się. Omawiane są na seminarium takie aspekty uczenia się i nauczania jak: motywacja, autonomia, używanie materiałów dydaktycznych i autentycznych, czy rozwój kompetencji międzykulturowej, oraz komunikacyjne i integracyjne podejścia do naucznia języków obcych. Ponadto, tematami dyskusji są sposoby analizy dyskursu dla celów dydaktycznych, ewaluacja, różnice indywidualne oraz interakcje w klasie, użycie języka ojczystego i jego wpływ na uczenie się języka angielskiego. Formy pracy: ćwiczenia, czytanie i analiza tekstów akademickich, prezentacje i dyskusje.
Celem pierwszego semestru jest zapoznanie się ze specyfiką pisania pracy magisterskiej, jej strukturą, rodzajami treści jakie powinny poszczególne jej części zawierać oraz z formalnymi wymogami pisania pracy. Zadaniem studentów jest sformułowanie tematu i tytułu pracy, określenie problemu badawczego i planu pracy. Studenci zbierają źródła związane z tematem pracy, zapoznają się z prawidłowymi sposobami tworzenia bibliografii oraz z różnymi sposobami cytowania. Analizowane są przykładowe fragmenty prac akademickich. Studenci studiują dobrane tematycznie źródła. Na zaliczenie wmaganych jest około 10 stron pracy (tło problemu badawczego, plan pracy, początek przeglądu stanu badań). Studenci omawiają kluczowe zagadnienia i organizują treści swojej pracy.
Drugi semestr przeznaczony jest na omawianie kluczowych koncepcji oraz wyników badań o charakterze teoretycznym i empirycznym (stan badań w wybranych zakresach tematycznych). Studenci piszą rozdziały zawierające przegląd literatury, zapoznają się z rodzajami badań empirycznych prowadznymi w dydaktyce języków obcych. Dobierają najbardziej odpowiedni typ badań do ich problemu badawczego i planują część empiryczną/ analityczną. Omawiane są też sposoby prezentowania i interpretowania wyników badań. Na zaliczenie wymagana jest część pracy zwana przeglądem literatury (około 25 stron) i plan części empirycznej wraz z pytaniem badawczym.
W trzecim semestrze studenci kończą opis części badawczej/ analitycznej pracy i redagują wszytkie pozostałe części pracy: stronę tytułową, spis treści, wstęp, przegląd literatury i kluczowych koncepcji, część badawczą, wnioski, bibliografię i załączniki. Konsultowane są problemy i wątpliwości. Zadaniem studenta jest sformułować pierwszą wersję całości pracy w tym semestrze.
Czwarty semestr poświęcony jest redagowaniu, zmierzając do ostatecznej wersji pracy – poprawianiu i w razie potrzeby uzupełnianiu treści oraz dopracowywaniu jej pod względem językowym. Studenci przygotowują się do egzaminu magisterskiego, prezentują zagadnienia egzaminacyjne. Wymagania na zaliczenie z seminarium w tym semestrze to: złożenie ostatecznej wersji pracy przyjętej przez promotora, prezentacja wiedzy wymaganej na egzaminie magisterskim.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent zna i rozumie:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę językoznawstwa na tle dziedziny nauk humanistycznych ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki języków obcych
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej z naciskiem na zagadnienia związane z rozwojem sprawności językowych
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez w dydaktyce języków obcych
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_W06 ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów, w szczególności nauczania języków obcych
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent potrafi:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu dydaktyki języków obcych
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej, zwłaszcza w zakresie dydaktyki języków obcych, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo, a dokładnie z dydaktyki języków obcych
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym – szczególny nacisk na dydaktykę języków obcych
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w językoznawstwie i dydaktyce języków obcych
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne)
K_U011 projektować własną ścieżkę rozwoju
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent jest gotów do:
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
Kryteria oceniania
Studenci otrzymują ocenę na podstawie ostatecznej wersji pracy magisterskiej, jej treści i znajomości konwencji pisania prac akademickich, a także wiedzy wymaganej na egzaminie magisterskim.
Dodatkowo brane są pod uwagę:
- obecność i aktywny udział w zajęciach – zaangażowanie,
- regularne czytanie i umiejętność wypowiadania się na temat treści zaleconej literatury,
- terminowe składanie odpowiednich części pracy i odrabianie innych prac domowych.
Literatura
Propozycje. Lista lektur zależy od tematów prac magisterskich.
Bell, J., 2010. Doing Your Research Project. A Guide for First-Time Researchers in Education, Health and Social Science. Maidenhead: McGraw Hill Education.
Chapelle, C. A. (ed.), 2013. The Encyclopedia of Applied Linguistics. Chichester: Wiley-Blackwell.
Cohen, L., L. Manion, K. Morrison, 2000. Research Methods in Education. London: Routledge.
Dakowska, M., 2003. Current Controversies in Foreign Language Didactics. Warsaw: Warsaw University Press.
Dakowska, M., 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warsaw: PWN.
Dörnyei, Z., 2007. Research Methods in Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Ellis, R., 2008. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: OUP.
Kumaravadivelu, B., 2003. Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. New Haven: Yale University Press.
Larsen-Freeman, D., M. H. Long, 2014. An Introduction to Second Language Acquisition Research. London: Routledge.
Pinter, A., 2011. Children Learning Second Languages. New York: Palgrave Macmillan.
Richards, J. C. and Renandya W. A. (eds.), 2002. Methodology in Language Teaching. An Anthology of Current Practice. Cambridge: CUP.
Seliger, H. W., E. Shohamy, 1989. Second Language Research Methods. Oxford: OUP.
Swales, J. M., M. Feak, 2004. Academic writing for graduate students. Ann Arbor: Michigan University Press.
Wilczyńska, W., A. Michońska-Stadnik, 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków: Avalon.
Inne monografie i artykuły (w razie potrzeby).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: