Specjalne potrzeby edukacyjne, strategie uczenia się i zróżnicowane podejście w kontekście nauczania języka angielskiego jako obcego i drugiego - Sem. mgr 1 3301-JSS1KAŁD
Zakres tematyczny seminarium to specjalne potrzeby edukacyjne (SPE), strategie uczenia się i zróżnicowanego podejścia w nauczaniu języka angielskiego jako obcego i drugiego. Studenci pogłębią wiedzę w tych tematach i zapoznają się z badaniami prowadzonymi w tym zakresie celem określenia tematu swojej pracy magisterskiej oraz przeprowadzenia własnych badań. Zagadnienia metodologiczne obejmą podejścia ilościowe i jakościowe. Studenci zdobędą wiedzę i umiejętności, takie jak planowanie badań, formowanie celów i pytań badawczych, zbieranie i analiza danych oraz interpretacja wyników.
Przykładowe kwestie poruszane w pracach magisterskich to:
- rozwijanie umiejętności językowych u uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- wpływ poszczególnych SPE na rozwijanie umiejętności językowych;
- psychologia nauczyciela – wiedza, kompetencje, nastawienia i przekonania nauczyciela (SPE, strategie uczenia się, zróżnicowanie);
- Wielozmysłowe strukturyzowane uczenie się i nauczanie (the Multisensory Structured Learning approach);
- dynamiczna ocena postępów w nauce (Dynamic Assessment);
- nauczanie strategii uczenia się;
- przykłady zróżnicowanego podejścia;
- strategie uczenia się i indywidualne różnice, w szczególności strategie pisowni (spelling) i czytania.
Formy pracy w trakcie seminarium to: prezentacje, dyskusje, analiza przykładowych prac magisterskich i artykułów.
Praca magisterska w zakresie tematycznym tego seminarium jest oparta na własnym badaniu empirycznym.
Pierwszy semestr: prezentacja badań w danym zakresie tematycznym, omówienie zagadnień metodologicznych, omówienie struktury pracy magisterskiej; studenci określają temat swojej pracy.
Drugi semestr: język akademicki (w odniesieniu do CLIL1), przygotowanie badania własnego, zbieranie materiałów źródłowych i przygotowanie pierwszej wersji części teoretycznej.
Trzeci semestr: przeprowadzenie badania, przygotowanie ostatecznej wersji części teoretycznej.
Czwarty semestr: opisanie wyników badania i napisanie konkluzji; ostateczne poprawki językowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- w sposób pogłębiony specyfikę językoznawstwa na tle dziedziny nauk humanistycznych w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych, strategii uczenia się i zróżnicowane podejścia (K_W01);
- w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych, strategii uczenia się i zróżnicowane podejścia (K_W02);
- w sposób pogłębiony zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych, strategii uczenia się i zróżnicowane podejścia (K_W04);
- pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W05).
Umiejętności
Studenci potrafią:
- posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, w tym w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych, strategii uczenia się i zróżnicowane podejścia, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U01);
- w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych, strategii uczenia się i zróżnicowane podejścia, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U02);
- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych, strategii uczenia się i zróżnicowane podejścia (K_U03);
- rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w dyscyplinie językoznawstwa, w szczególności tych dotyczących specjalnych potrzeb edukacyjnych, strategii uczenia się i zróżnicowane podejścia (K_U05);
- samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego, tj. specjalnych potrzeb edukacyjnych, strategii uczenia się i zróżnicowane podejścia (K_U06);
- korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych (K_U07);
- przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne) (K_U09).
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia, tj. zakresu językoznawstwa (K_K03);
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów, tj. zakresu językoznawstwa (K_K04).
Kryteria oceniania
Pierwszy semestr: prezentacja i określenie tematu pracy (tytuł pracy)
Drugi semestr: projekt badania własnego, bibliografia, przedłożona pierwsza wersja części teoretycznej
Trzeci semestr: przeprowadzone badanie własne, przedłożona ostateczna wersja części teoretycznej
Czwarty semestr: opisane wyniki badania i napisana konkluzja – przedłożenie całej pracy w ostatecznej wersji
Literatura
Obowiązkowa:
Rose, H., McKinley, J., & Briggs Baffoe-Djan, J. (2020). Data collection research methods in applied linguistics. London: Bloomsbury Academic.
Inne (w zależności od tematu pracy; przykłady):
- Blaz, D. (2006). Differentiated Instruction: A Guide for World Language Teachers (2nd ed.). New York: Routledge.
- Chamot, A.U. & Harris, V. (eds) (2019). Learning Strategy Instruction in the Language Classroom: Issues and Implementation. Bristol: Multilingual Matters.
- Cohen, A., & Macaro, E. (2007). Language Learner Strategies: 30 Years of Research and Practice. Oxford: OUP
- Hall. T. E., Meyer, A., & Rose, D. H. (2012). Universal design for learning in the classroom: practical applications. London: Guilford Press.
- Kostoulas, A. & Mercer, S. (eds) (2018). Language Teacher Psychology. Blue Ridge Summit, PA: Multilingual Matters.
- Kormos, J. (2017). The Second Language Processes of Students with Specific Learning Difficulties. New York: Routledge.
- Kormos, J. & Kontra, E.H. (2008), Language learners with special needs. Bristol: Multilingual Matters.
- Kormos, J. & Smith, A.M. (2012). Teaching Languages to Students with Specific Learning Differences. Multilingual Matters.
- Little, D., Dam, L., & Legenhausen, L. (2017). Language Learner Autonomy. Theory, Practice and Research. Multilingual Matters.
- McCombs, B. L., & Miller, L. (2009). The school leaders guide to learner-centered education: From complexity to simplicity. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
- Nijakowska, J. (2010). Dyslexia in the foreign language classroom. Bristol: Multilingual Matters.
- Oxford, R.L. (2017). Teaching and Researching Language Learning Strategies. Self-regulation in Context (2nd ed.). Routledge.
- Schneider, E., & Crombie, M. (2003). Dyslexia and foreign language learning. NY: David Fulton Publishers.
- Schneider, E., & Ganschow, L. (2000). Dynamic assessment and instructional strategies for learners who struggle to learn a foreign language. Dyslexia, 6(1), 72-82.
- Poehner, M. (2009). Group Dynamic Assessment: Mediation for the L2 Classroom. TESOL Quarterly, 43(3), 471-491.
- DSM-5 (2013). APA
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: