Nauczanie języka i kultury w dobie globalizacji 3301-JS296-INT
Kurs analizuje zmiany w nauczaniu języka i kultury krajów angielskiego obszaru językowego w świetle transformacji geopolitycznych i społeczno-ekonomicznych zachodzących we współczesnej Europie. Dynamiczny rozwój angielszczyzny globalnej (lingua franca, Global English, World Englishes) rodzi pytania o zasadność nauczania elementów kulturowych charakterystycznych dla tzw. krajów BANA (Britain, Australia, North America) w sytuacji, gdy angielszczyzna międzynarodowa ma pozostać wolna od dominacji konkretnej kultury narodowej. Uprzywilejowana pozycja jednego języka we współczesnym świecie znakomicie ułatwia komunikację międzynarodową, ale stanowi zagrożenie dla różnorodności językowej. W tym kontekście szczególnej wagi nabierają słowa B. Kachru o potrzebie dekolonizacji języka angielskiego. Omówione zostaną kwestie praktyczne związane ze zjawiskami zachodzącymi na styku nauczania języka i kultury.
Tematyka kursu i dobór literatury będą do pewnego stopnia odzwierciedlać zainteresowania i potrzeby uczestników. Modyfikacje nie będą miały wpływu na podstawowe treści merytoryczne. Należą do nich:
a) pojawienie się nowych odmian funkcjonalnych angielszczyzny; pojęcie natywizmu funkcjonalnego;
b) odmiany europejskie angielszczyzny (European Englishes) a ELF (English as a lingua franca)
c) makroakwizycja języka globalnego.
d) schematy kulturowe i stereotypy
e) język a kultura – implikacje pedagogiczne;
f) tyrania native-speakeryzmu, normy poprawnościowe
g) komunikacja globalna - język a media.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu uczestnicy potrafią zidentyfikować i opisać związki zachodzące między kulturą i językiem, akceptują potrzebę tolerancji w kontaktach międzykulturowych, rozumieją korzyści i ograniczenia wynikające z porozumiewania się językiem międzynarodowym, wykorzystują bogactwo kulturowe kraju docelowego przygotowując materiały własne do nauki języka obcego.
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie pisemne (online): 35%, aktywne uczestnictwo w zajęciach: 10%, zadania domowe (indywidualnie lub grupowo): 35%, projekt/prezentacja: 20% .
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wybór literatury zależy w dużym stopniu od zainteresowań uczestników kursu. Przykładowe pozycje (fragmenty do wyboru)
Baran S. (2019) Introduction to Mass Communication: Media Literacy and Culture, New York: McGraw-Hill. 10th edition.
Brutt-Griffler J. (2002) World English: A Study of its Development. Clevedon: Multilingual Matters.
Byram M (1997) Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters.
Fairclough N. (2006) Language and Globalisation. New York: Routledge.
McKay S. (2002) Teaching English as an International Language: Rethinking Goals and Approaches. Oxford: OUP.
Moran P. (2001) Teaching Culture: Perspectives in Practice. Boston: Heinle and Heinle.
Risager K. (2006) Language and Culture. Global Flows and Local Complexity. Clevedon: Multilingual Matters.
Silverblatt A. et al. (2014) Media Literacy. Keys to Interpreting Media Messages. Santa Barbara: Praeger. 4th edition.
* *
*
materiały online, strony Web, podcasty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: