Rozwój metodyki nauczania języków obcych 3301-JS2938-2ST
Studenci zapoznają się z głównymi trendami metodycznymi w XX i XXI wieku. Niektóre przykłady obejmują metodę gramatyczno-tłumaczeniową, metodę bezpośrednią, metodę audiolingwalną, The Silent Way, Total Physical Response oraz odmiany "słabego" i "silnego" komunikatywnego nauczania języka (np. prezentacja-praktyka-produkcja, nauczanie oparte na treści, CLIL, nauczanie i uczenie się języka oparte na zadaniach, Dogme). Celem jest, aby poprzez zapoznanie się z tymi metodami, nauczyciele-stażyści poszerzyli swój repertuar nauczania.
W przypadku każdej metody/podejścia studenci otrzymają krótkie podstawy teoretyczne podkreślające główne założenia i wspólne techniki. Następnie zostanie zaprezentowana metoda w praktyce (np. nagrania zajęć i szczegółowe opisy zajęć) oraz analiza technik zastosowanych w tym pokazie, rysując powiązania między technikami a metodą.
Książka, która będzie używana przez cały czas to "Techniki i zasady w nauczaniu języków obcych". Pokażę opis fikcyjnej lekcji z każdą częścią/techniką podkreśloną i wyjaśnioną w świetle zasad leżących u podstaw metody/podejścia. Studenci dowiedzą się, co to jest, zobaczą, jak to się robi, przeanalizują lekcję i zrozumieją, dlaczego każdy krok lekcji został uwzględniony w tej lekcji.
Czym ten kurs nie jest:
Kurs nie skupia się na technikach nauczania. Oczywiście, mówiąc o różnych metodach/podejściach, niektóre techniki zostaną wspomniane/pokazane i mogą zostać krótko omówione (nawet w oparciu o badania w celu omówienia ich skuteczności). Jest to konieczne, aby uczniowie zrozumieli metodę/podejście i ważne, jeśli zdecydują się zastosować taką metodę/podejście w swojej praktyce.
Ukończenie kursów wprowadzających w zakresie metodyki nauczania języka angielskiego. Obejmuje to kursy oferowane w Instytucie Anglistyki na poziomie licencjackim.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
- w sposób pogłębiony specyfikę językoznawstwa na tle dziedziny nauk humanistycznych (K_W02)
- w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań językoznawczych w ramach filologii angielskiej (K_W02)
- historię myśli filozoficznej oraz jej powiązanie z filologią angielską (K_W07)
Umiejętności: Absolwent potrafi
- posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa (K_U01)
- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo (K_U03)
- rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie (K_U05)
- przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne) (K_U09)
- posługiwać się językiem obcym niekierunkowym na poziomie B2+ według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U10)
- projektować własną ścieżkę rozwoju (K_U11)
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
- wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz otoczenia społecznego w zakresie aktywności powiązanych z wiedzą i umiejętnościami uzyskanymi w trakcie studiów (K_K01)
- kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów (K_K02)
- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia (K_K03)
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów (K_K04)
- dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych (K_K06)
Kryteria oceniania
Udział w zajęciach
Egzamin śródsemestralny: test pisemny. Studium przypadku: Studenci krytykują, podkreślają techniki i oceniają pokazaną klasę
Test końcowy: Studium przypadku, podobnie jak w połowie semestru.
Punktacja:
Uczestnictwo: 25%
Ocena śródokresowa: 25%
Test końcowy: 50%
Literatura
Fundamental:
Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2001) Approaches and methods in language Teaching (2nd ed). Cambridge University Press.
Larsen-Freeman, D., & Anderson, M. (2011). Techniques and principles in language teaching (3rd ed.). Oxford University Press.
OBS: Scientific papers, mainly theoretical papers, may be assigned during the course when needed. Their reading will also be obligatory. Examples:
Celce-Murcia, M., Dörnyei, Z, & Thurrell, S. (1995). Communicative competence: A Pedagogically motivated model with content specifications. Issues in Applied Linguistics, 6(2), 5-35).
Seedhouse, P. (1999). Task-based interaction. ELT Journal, 53(3), 149-156.
Swan, M. (2005). Legislation by hypothesis: The case of task-based instruction. Applied Linguistics, 26(3), 376-401.
Coyle, D., Hood, P., & Marsh, D. (2010). CLIL Content and Language Integrated Learning. Cambridge University Press. Chapter to be used: The CLIL Tool Kit: Transforming theory into practice (pp. 48-85)
Supplementary reading:
Brown, H. D. (2007). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy (3rd ed.). Pearson
Lightbown, P. M., & Spada, N. (2013). How languages are learned (4th ed.). Oxford University Press
Nunan, D. (2004). Task-based language teaching. Cambridge University Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: